Damian Żukiewicz, youtuber znany z promowania wielu wątpliwych inwestycji, musi zapłacić 450 tys. zł kary. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził bowiem decyzję prezesa organu antymonopolowego wydaną 30 grudnia 2020 r. Poinformował o tym w mediach społecznościowych Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wrocławski przedsiębiorca był nie tylko pierwszym naganiaczem, którego prezes UOKiK ukarał za polecanie piramid finansowych, lecz także ogólnie pierwszym ukaranym influencerem.
W ustnym uzasadnieniu wyroku SOKiK potwierdził, że systemy wskazane i zdefiniowane w decyzji prezesa UOKiK były systemami promocyjnymi typu piramida.
Żukiewicz na swej stronie oraz na kanale YouTube publikował materiały i nagrania, w których namawiał konsumentów do rejestrowania się na portalu Future Net, platformie Future AdPro i przystępowania do sieci NetLeaders (emitenta oszukańczej kryptowaluty dascoin). Na łamach DGP wielokrotnie opisywaliśmy tę działalność Żukiewicza, dodatkowo także jego udział w budowaniu popularności jeszcze innej piramidy finansowej – Recyclix.
Prezes Tomasz Chróstny, argumentując wydaną przez siebie decyzję, wskazywał, że Żukiewicz promował systemy typu piramida obiecujące zyski uzależnione głównie od wprowadzenia do systemu kolejnych osób. Ich organizowanie i propagowanie jest zaś prawnie zakazane jako nieuczciwa praktyka rynkowa.
Szef organu nadzorczego podkreślał, że naganiacze muszą ponosić odpowiedzialność za swoje działania wprowadzające konsumentów w błąd, które prowadzą do poważnych strat finansowych. Za każdą ze stwierdzonych praktyk, odnoszących się do promowania w internecie nielegalnych inwestycji i mamienia konsumentów wizją wielkich zysków, prezes UOKiK nałożył na przedsiębiorcę niemal maksymalną ustawową sankcję finansową (która wynosi do 10 proc. przychodu).
Dodatkowo organ nadzorczy nakazał ukaranemu poinformować o swoich nieuczciwych praktykach za pośrednictwem strony internetowej oraz na swoim kanale YouTube. W tym drugim przypadku oświadczenie ma mieć formę nie tylko pisemną, lecz także dźwiękową oraz ma być opatrzone odpowiednimi hashtagami.