W czwartek obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Mediacji - przypominał UOKiK i wskazał, że instytucją, która pośredniczy w mediacjach jest Inspekcja Handlowa, do której przez półtora roku trafiły 6293 wnioski w sprawie sporów konsumentów z przedsiębiorcami.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przypomniał, że w czwartek obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Mediacji.

"To okazja do poznania Inspekcji Handlowej, jako pośrednika, dzięki któremu możemy efektywnie dochodzić swoich praw w sporach z przedsiębiorcami. Inspekcja Handlowa kontroluje bezpieczeństwo i jakość produktów na rynku, dba o zgodne z prawdą oznakowanie ich składu i właściwości.(...) Inspekcja Handlowa (...) jest między innymi instytucją, która w naszym imieniu pośredniczy, mediuje, pomaga ugodowo rozstrzygać spory" - zwrócił uwagę UOKiK.

Dodano, że Inspekcja Handlowa jest organem uprawnionym do polubownego rozwiązania sporu między konsumentem a przedsiębiorcą w zakresie sprzedaży towarów codziennego użytku, np. obuwia, odzieży, sprzętu RTV i AGD, urządzeń komputerowych, mebli oraz powszechnych usług m.in. remontowo-budowlanych, motoryzacyjnych, kosmetycznych, fryzjerskich czy gastronomicznych. "W 2021 r. i pierwszej połowie 2022 r. do Inspekcji Handlowej wpłynęły łącznie 6 293 wnioski" - poinformował UOKiK.

Urząd wyjaśnił, że Inspekcja Handlowa pośredniczy w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (tzw. postępowanie ADR - ang. alternative dispute resolution). Za zgodą konsumenta i przedsiębiorcy, pomaga wypracować zadowalające obie strony rozwiązanie, dodając, że jeśli natomiast mediacje nie przynoszą założonego rezultatu, a zbliżenie stanowisk stron wciąż jest utrudnione, zgodnie z zasadami koncyliacji przedstawia swoją rekomendację zakończenia konfliktu.

"Udział niezależnego podmiotu stanowi ogromną pomoc w znalezieniu rozwiązania konfliktu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą" - podkreślił UOKiK.

Urząd wskazał, że Inspekcja Handlowa ma swojego reprezentanta w każdym województwie – to Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej (WIIH).

Zaznaczono również, że ważną częścią działalności Inspekcji Handlowej jest również poradnictwo konsumenckie.

"Cieszy się ono dużym zainteresowaniem - eksperci z IH udzielili prawie 80 tys. porad i instruktaży, z których korzystali zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Ponad połowa tematów dotyczyła rękojmi i gwarancji, które często są ze sobą niesłusznie utożsamiane. Inspektorzy udzielają porad dotyczących sprzedaży, usług, wad produktów, składania reklamacji, korzystania z gwarancji i innych praw" - stwierdził UOKiK.(PAP)

autor: Anna Bytniewska