Sejm we wtorek uchwalił ustawę o e-doręczeniach, która przewiduje przesuniecie terminu wdrożenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Powodem przesunięcia jest pandemia, która uniemożliwiła m.in przeprowadzenie testów nowej usługi i szkoleń urzędników.

Za przyjęciem ustawy głosowało 231 posłów, przeciw było 106, wstrzymało się 127.

Ustawa o e-doręczeniach wprowadza nową usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która ma pozwolić na dostarczenie korespondencji ze skutkiem prawnym równoważnym do tradycyjnego doręczenia korespondencji. Jak wskazał sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adam Andruszkiewicz, celem ustawy jest przesunięcie terminów wdrożenia nowej usługi publicznej, ze względu na pandemię, która uniemożliwiała przeprowadzenie testów i szkoleń urzędników. "Naszym obowiązkiem jest nie pośpiech, ale przekazanie obywatelom sprawnej i sprawdzonej usługi" - zaznaczył.

W uchwalonej ustawie zmieniono termin jej wejścia w życie z 1 lipca 2021 roku na 5 października 2021, czyli o trzy miesiące. Ponadto zmianie uległ terminu stosowania e-doręczeń. I tak, dla administracji rządowej termin przesunięto z 1 października 2021 na 5 lipca 2022 roku (o 9 miesięcy), a dla administracji rządowej oraz ZUS, KRUS i NFZ z 1 stycznia 2022 na 5 lipca 2022 (o 6 miesięcy).

W uzasadnieniu czytamy, że dla obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych przewidziano wprowadzenie tzw. publicznej usługi hybrydowej, która umożliwi całkowitą cyfryzację procesu nadania/odbioru korespondencji po stronie podmiotów publicznych i przedsiębiorców, pozostawiając obywatelom wybór formy nadania lub doręczenia - papierową czy elektroniczną. Ma ona polegać na przetworzeniu korespondencji nadanej elektronicznie do postaci papierowej oraz jej doręczeniu w takiej postaci, lub na nadaniu korespondencji w postaci papierowej, przetworzeniu jej do postaci elektronicznej i doręczeniu w takiej postaci.

"Zasadne jest również przesunięcie terminów złożenia przez operatora wyznaczonego złożenia projektów cennika publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej oraz projektu regulaminu świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej, a w konsekwencji uzasadnione jest również umorzenie postępowań administracyjnych wszczętych przed Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej w związku z realizacją obowiązku wynikającego ustawy z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych" - napisano.

Podczas dyskusji przed głosowaniem, Michał Gramatyka (KO) zwrócił uwagę, że doręczenie korespondencji drogą mejlową przewidziano w ustawie 3,75 zł, natomiast za tzw. usługę hybrydową - 6 zł.