W 2019 r. ma powstać kładka pieszo-rowerowa przez Wisłę, która połączy ulicę Karową z ul. Okrzei, na przeprawie będą punkty widokowe. Ratusz ogłosił właśnie międzynarodowy konkurs na projekt kładki, na prace będzie czekał do maja 2017 r. Stworzenie przeprawy ma kosztować 90 mln zł.

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała na środowej konferencji w ratuszu, że władze stolicy od wielu lat "zszywają miasto" budując mosty i kładki łączące lewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawę. Przypomniała, że w przyszłym roku ma być gotowa kładka rowerowa pod odbudowanym mostem Łazienkowskim, a niedawno została otwarta kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Żerańskim.

"Teraz chcielibyśmy mieć kolejną kładkę, która będzie na wysokości ulicy Okrzei i Karowej. Będzie kładką zarówno dla rowerów, jak i dla pieszych, nie dla samochodów, nie dla tramwajów, nie dla innych środków komunikacji" - podkreśliła prezydent stolicy.

Wyraziła nadzieję, że kładka zostanie otwarta w 2019 r. Dodała, że będzie ona miała 400 metrów długości i sześć szerokości. Na kładce mają znaleźć się punkty widokowe i miejsca, w których będzie można się schronić podczas złej pogody.

Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że do budowy kładki namawiała studentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej Małgorzata Dembowska, która pod opieką prof. Ewy Kuryłowicz obroniła pracę magisterską nt. mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę.

Rozmowy o pomyśle stworzenia kładki przez Wisłę zaczęły się jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej 2012 - powiedziała przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska (PO).

Jej zdaniem lokalizacja kładki przy ul. Karowej na lewym brzegu Wisły może przyczynić się do ożywienia pobliskiego Mariensztatu, który - jak mówiła Malinowska-Grupińska, jest "prawie martwy w tej chwili". A z drugiej rzeki kładka wychodzić ma na ul. Okrzei, czyli na dynamicznie przeobrażającą się część Pragi - dodała.

Dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Marlena Happach podkreśliła, że ogłoszony przez miasto konkurs na projekt kładki ma rangę konkursu międzynarodowego. Ogłoszenie o konkursie ma się znaleźć m.in. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

"Mamy udostępnione wszystkie materiały w języku angielskim, można składać prace w języku angielskim, tylko wniosek, który jest naprawdę krótki trzeba złożyć w języku polskim. Mamy też międzynarodowe jury" - powiedziała Happach. W skład jury mają wchodzić nie tylko stołeczni urzędnicy, ale też m.in. przedstawiciele SARP-u, specjaliści od infrastruktury mostowej, architekt krajobrazu.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie można składać do 20 stycznia 2017 r. Termin składania prac konkursowych upływa 8 maja 2017 r. Budowa przeprawy przez Wisłę ma kosztować 90 mln zł - poinformowali Happach i jej zastępca Marek Mikos.

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że budowa kładki wpisuje się w politykę mobilności miasta; zgodnie z nią władze stolicy stawiają na transport miejski, a rower to jej część. Jak niedawno przekazał ratusz, w tym roku ruch rowerowy stanowił 3,8 proc. niepieszych podróży po Warszawie. (PAP)