Sejm przyjął poprawkę Senatu do nowelizacji kodeksu pracy i przez to zapewnił jawność wynagrodzeń. W założeniu twórców ustawy miała ona zapewnić kandydatom zapoznanie się z oferowanym wynagrodzeniem już na początku procesu rekrutacyjnego.

Przepisy zostały jednak tak skonstruowane, że w tym zakresie nie zmieni się w zasadzie nic, a widełek w ogłoszeniu jak nie było, tak nie będzie.

Jawność wynagrodzeń w przepisach uchwalonych przez Sejm

Pierwotny, poselski projekt ustawy (druk 934) zakładał, że pracodawca, publikując ofertę pracy, musiałby zawrzeć w niej minimalną i maksymalną wysokość oferowanego wynagrodzenia na tym stanowisku. W toku prac w komisjach sejmowych obowiązek ten znacznie złagodzono.

W wersji ustawy przyjętej pierwotnie przez Sejm dodawany do kodeksu pracy art. 183ca par. 2 zakładał, że informacje o wynagrodzeniu pracodawca przekazuje w postaci papierowej lub elektronicznej osobie ubiegającej się o zatrudnienie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje.

Informację tę mógł przekazać:

  • w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
  • przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji w ogłoszeniu;
  • przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko ani nie przekazał informacji w ogłoszeniu ani przed rozmową kwalifikacyjną.

Z brzmienia przepisów nie wynikał już obowiązek podawania informacji o wynagrodzeniu w ofercie pracy. Mogła być ona podana w zasadzie na dowolnym etapie rekrutacji.

Ustawa została skierowana następnie do Senatu, gdzie, jak liczono, miała zostać poprawiona. Tak się jednak nie stało.

Jawność wynagrodzeń po poprawkach Senatu

Senat dokonał zmian jedynie kosmetycznych. Wspomniany wyżej art. 183ca par. 2 k.p. stanowi obecnie, że pracodawca musi przekazać informację o wynagrodzeniu z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z tymi informacjami, w postaci papierowej lub elektronicznej, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje.

Informacja ma być przekazana:

  • w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
  • przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu o pracę;
  • przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu albo przed rozmową kwalifikacyjną.

Senat dodał wiec jedynie, że informacja musi być podana z wyprzedzeniem „umożliwiającym zapoznanie się z tymi informacjami”, a nie tylko z „odpowiednim” wyprzedzeniem.

Jednak taka poprawka nie zmienia sytuacji kandydatów, bo nadal przepis nie nakłada obowiązku publikowania widełek w ogłoszeniu o pracę. Pracodawca może tę informację przedstawić na samym końcu procesu rekrutacyjnego – przed nawiązaniem stosunku pracy.

Jaki będzie zakres informacji o wynagrodzeniu?

Senat nie zmienił zakresu informacji, który pracodawca będzie musiał przedstawić kandydatowi.

Jak wynika z dodanego do kodeksu pracy art. 183ca par. 1, osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku otrzyma od pracodawcy informację o:

  • wynagrodzeniu, jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci, oraz
  • odpowiednich postanowieniach układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – w przypadku gdy pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązuje u niego regulamin wynagradzania.

Etap: ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu