Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Pracodawca chciałby, aby część pracowników zamiast w biurze wykonywała swoją pracę w domu. Czy oznacza to, że pracownicy ci będą telepracownikami? Czy pracodawca może zmusić pracownika do wykonywania pracy w tym systemie?
Świadczenie pracy w systemie telepracy jest wtedy, gdy pracownik stale, regularnie świadczy pracę poza siedzibą przedsiębiorstwa pracodawcy lub miejscem, gdzie wykonywałby swoje obowiązki w ramach tradycyjnej formy świadczenia pracy, pozostając jednak w kontakcie z pracodawcą i przełożonymi oraz przekazując im wyniki swojej pracy, przy czym komunikacja odbywa się przy wykorzystaniu środków telekomunikacji elektronicznej, takich jak telefon, telefaks, wideofon, poczta elektroniczna. Z braku wzajemnej umowy czy też porozumienia do umowy o pracę pracownik, który nawet świadczy pracę poza siedzibą firmy, nie jest - w mojej ocenie - telepracownikiem.
W systemie telepracy obowiązuje zasada dobrowolności wykonywania pracy w tym systemie. Dotyczy to zarówno nawiązania, jak i zmiany tej formy świadczenia pracy. Żadna ze stron stosunku pracy nie może też drugiej stronie narzucić tej formy świadczenia pracy. Fakt niewyrażenia zgody na świadczenie pracy w systemie telepracy nie może być przyczyną np. wypowiedzenia umowy o pracę, jak również pracodawca nie może podejmować działań zmierzających do rozwiązania przez pracownika umowy o pracę.
Takie działanie pracodawcy może być potraktowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracowników.
Trzeba pamiętać, że umowa o pracę musi określać dodatkowo warunki wykonywania pracy w formie telepracy, w tym: jednostkę organizacyjną pracodawcy, w strukturze której znajduje się stanowisko pracy telepracownika, oraz osobę lub organ, który wobec pracownika pełni obowiązki pracodawcy.
Jeśli praca wykonywana jest w domu telepracownika, pracodawcy przysługuje prawo kontroli pracownika w zakresie dotyczącym wykonania pracy, w celu inwentaryzacji, konserwacji, serwisu, naprawy powierzonego sprzętu, a także jego instalacji oraz w zakresie bhp. W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na taką formę zatrudniania pracowników, zobowiązany jest do między innymi zapewnienia odpowiedniego sprzętu zgodnego z przepisami bhp, pokrycia kosztów jego instalacji, serwisu, eksploatacji i konserwacji, ubezpieczenia sprzętu służącego do telepracy, zapewnienie swobodnego dostępu do zakładu pracy oraz korzystania ze znajdujących się tam urządzeń.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.