Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Pracodawcę zaniepokoił wygląd i zachowanie pracownika mogące świadczyć o jego chorobie. Czy pracodawca może wydać pracownikowi polecenie poddania się badaniom lekarskim?
Przepisy prawa pracy nakładają na pracodawców m.in. konieczność zapewnienia wszystkim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Artykuł 207 k.p. wskazuje, iż pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bhp w zakładzie pracy. Pracodawca zobligowany jest więc chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Ponadto pracodawca odpowiedzialny jest za rozwój spójnej polityki zapobiegającej wypadkom przy pracy oraz chorobom zawodowym.
Pojawienie się w pracy pracownika, którego zachowanie uzasadnia podejrzenie choroby, może stanowić poważne zagrożenie zarówno dla jego zdrowia i życia, jak też niebezpieczeństwo dla innych pracowników lub osób trzecich. Będzie to miało miejsce głównie przy pracach, w których ważną rolę odgrywa zdrowie psychofizyczne pracownika, np. przy pracach związanych z transportem osób lub obsługą maszyn. W przypadku gdy pracodawca powziął uzasadnioną wątpliwość co do zdrowia pracownika, z uwagi na jego wygląd, dziwne zachowanie, powinien podjąć decyzję o odsunięciu go od pracy. Wniosek taki należy wyprowadzić z wielu obowiązujących przepisów, których część została wskazana powyżej, a które obligują pracodawcę do bezwzględnego dbania o bezpieczeństwo, życie i zdrowie wszystkich pracowników. Za interwencją pracodawcy może przemawiać także fakt, iż chory lub przemęczony pracownik nie zawsze będzie w stanie obiektywnie ocenić swoją przydatność w danym dniu do pracy, a to może stwarzać poważne zagrożenie dla niego samego lub dla innych osób. W sytuacji, w której pracodawca zdecyduje się na odsunięcie pracownika od pracy, powinien równocześnie skierować go do lekarza medycyny pracy. Bez większego znaczenia jest tutaj fakt, iż pracownik ten posiada aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające jego przydatność do pracy na danym stanowisku. Pomimo tego iż przepisy prawa pracy szczegółowo określają przypadki, w jakich należy przeprowadzać okresowe badania lekarskie, należy uznać, że w opisanej sytuacji nie ma przeciwwskazań, aby pracownika skierować na takie badania poza wskazanymi w ustawie terminami. Warto także podkreślić, iż pracodawca nie może nadużywać swoich uprawnień, co oznacza, że odsunięcie pracownika od pracy i skierowanie go na badania lekarskie może mieć miejsce jedynie w szczególnych, uzasadnionych przypadkach.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.