Kampania powstała w odpowiedzi na niepokojące wyniki badań opinii publicznej przeprowadzonych przez PBS. Z badań wynika, że niemal 70% Polaków błędnie uważa, że powierzchnia lasów w Polsce maleje, a 21% sądzi, że drewno można pozyskać bez wycinania drzew. „To efekty mitów i dezinformacji, które rozprzestrzeniają się w przestrzeni publicznej” – komentuje Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Lasy w Polsce
Według statystyk, lesistość Polski stale rośnie. Po II wojnie światowej wynosiła 21%, dziś to już prawie 30%. Tylko w ostatnich 25 latach powierzchnia lasów zwiększyła się o niemal pół miliona hektarów.
By przeciwdziałać dezinformacji, Lasy Państwowe przekazały do weryfikacji listę popularnych twierdzeń dotyczących m.in. gospodarki leśnej, ochrony przyrody i klimatu. Ich analizą zajmuje się fundacja INDID, która specjalizuje się między innymi w fact-checkingu. Lasy Państwowe nie mają wpływu na wyniki analiz, a raporty są publikowane niezależnie na stronie kampanii: www.wgaszczuinformacji.pl.
Partnerami kampanii są m.in. Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Wydział Leśny oraz Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Instytut Nauk Leśnych. Patronat medialny nad kampanią objął „Dziennik Gazeta Prawna”.
Walczymy z dezinformacją
Razem z kampanią ruszą podcast edukacyjny „W gąszczu informacji”, dostępny na popularnych platformach streamingowych. Jak podkreśla rzeczniczka prasowa LP Anna Choszcz-Sendrowska, podcast ma pomóc słuchaczom w odróżnianiu faktów od opinii i lepiej zrozumieć wyzwania związane z komunikacją o środowisku.
Na stronie internetowej kampanii dostępna jest również ankieta, w której każdy może wskazać, z jakimi mitami na temat lasów spotyka się najczęściej. To pozwoli leśnikom i partnerom kampanii tworzyć trafne i oparte na faktach materiały edukacyjne.
„Skala dezinformacji wokół tematu lasów jest zatrważająca. Dlatego stawiamy na rzetelną edukację i współpracę z ekspertami” – podsumowuje Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
Zachęcamy do odwiedzenia strony kampanii, przesłuchania podcastu oraz zadawania pytań w ankiecie dostępnej na stronie: www.wgaszczuinformacji.pl