Wpis w wykazie prac legislacyjnych rządu przewiduje przyjęcie projektu ustawy o bateriach i zużytych bateriach (nr z wykazu: UC107) przez Radę Ministrów w IV kw. tego roku. Natomiast unijne rozporządzenie bateryjne wymaga, aby państwa członkowskie ustanowiły przepisy dotyczące kar do 18 sierpnia.
Regulacja przyjęta przez Parlament Europejski i Radę ma zapewnić m.in. niski ślad węglowy baterii w przyszłości oraz minimalne zużycie szkodliwych substancji przy ich produkcji. Jej celem jest też zwiększenie poziomu zbierania, ponownego użycia i recyklingu tego typu produktów w Unii Europejskiej, a przez to utworzenie w tym sektorze gospodarki o obiegu zamkniętym. Rozporządzenie dotyczy wszystkich rodzajów baterii (nie tylko przenośnych, lecz także m.in. baterii w rowerach elektrycznych). Jest stosowane bezpośrednio, ale wymaga w tym celu przyjęcia krajowych przepisów.
Jakie przepisy znajdą się w ustawie o bateriach?
Dlatego oprócz kar za naruszenie obowiązków wynikających z rozporządzenia bateryjnego projektowana ustawa przewiduje też m.in. określenie organu nadzoru oraz właściwego organu odpowiedzialnego za wypełnianie obowiązków w zakresie gospodarowania zużytymi bateriami. We wpisie nie podano, jakie instytucje będą pełniły te funkcje.
Zostanie również wskazany organ notyfikujący odpowiedzialny za opracowanie i przeprowadzanie procedur koniecznych do oceny i notyfikowania jednostek oceniających zgodność. Ocena zgodności będzie wykazywać, czy baterie, które mają być wprowadzone na rynek, spełniają wymogi unijnego rozporządzenia.
Nowa ustawa określi szczegółowe warunki magazynowania zużytych baterii – m.in. w zakładach przetwarzania – oraz dopuszczalny okres magazynowania przez wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów. Dodatkowo wydane zostanie rozporządzenie określające wymagania dotyczące procesu przetwarzania zużytych baterii oraz wymagania dla instalacji, w których będą przetwarzane frakcje powstałe w wyniku przetwarzania zużytych baterii kwasowo-ołowiowych.
Jakie nowe obowiązki spadną na producentów baterii?
Ponadto ustawa nałoży na producentów obowiązek podpisania umowy z organizacją odpowiedzialności producenta. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem bateryjnym taką organizacją jest podmiot prawny, który organizuje pod względem finansowym lub finansowym i operacyjnym wypełnianie obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta w imieniu kilku producentów. Jak wyjaśniają autorzy projektu, wymóg ten związany jest m.in. z tym, iż duża część rynku baterii oparta jest na importerach – w znacznej części pochodzących spoza UE. W związku z tym realizacja obowiązków w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności przez podmioty pośredniczące usprawni kontrolę.
Projektowane przepisy określą też procedurę wydawania zezwolenia na wypełnianie obowiązków przez organizację odpowiedzialności producenta baterii. Organizacja będzie musiała przeprowadzać audyt zewnętrzny co najmniej raz na trzy lata. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Projekt wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów