Urząd Patentowy RP odmówił udzielenia prawa ochronnego na słowny znak towarowy „VIP Gwarant Service” odnoszący się do szeroko rozumianych usług gwarancyjnych (w tym usług gwarancyjnych związanych z pojazdami, usług w zakresie udzielania kredytów oraz doradztwa kredytowego). W ocenie organu takie określenie informuje o usługach gwarancyjnych świadczonych dla VIP-ów i nie spełnia podstawowej funkcji znaku towarowego, jakim jest odróżnianie usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego.

Spółka zabiegająca o rejestrację oznaczenia złożyła skargę na decyzję do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a po jej oddaleniu – skargę kasacyjną do NSA. Bezskutecznie. NSA przyznał rację urzędowi, przypominając m.in., że „warunkiem zdolności rejestracyjnej danego oznaczenia jako znaku towarowego jest jego związek podmiotowy z danym przedsiębiorstwem (przedsiębiorcą)”.

NSA uznał, że zgłoszone oznaczenie ma wyłącznie charakter dystynktywny (opisowy) i nie ma dostatecznej zdolności odróżniającej. Jak uzasadniał, elementy składowe spornego znaku nie wykazują żadnych znamion indywidualizujących źródło pochodzenia oferowanych usług, wskazują zaś na ich rodzaj, przeznaczenie, funkcje lub jakość. Ponadto przeciętny odbiorca nie dostrzeże silnego związku między tak sygnowanymi usługami a ich dostawcą.©℗

orzecznictwo