Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Pracodawca często organizuje różnego rodzaju szkolenia e-learningowe, a następnie przeprowadza egzaminy. Pracownicy nie mają zwykle czasu szkolić się w godzinach pracy. Czy czas poświecony na szkolenie po pracy należy wliczyć do czasu pracy pracowników?
Na wstępie należy zauważyć, iż w polskim prawie pracy brak jest szczegółowych regulacji dotyczących wliczania do czasu pracy szkoleń innych niż z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Rozbieżności występują także w doktrynie. Ponadto omawiane zagadnienie nie zostało rozstrzygnięte w dotychczasowym orzecznictwie sądów.
Powyższe okoliczności powodują, iż w praktyce występuje wiele wątpliwości, jak prawidłowo należy zakwalifikować udział pracownika w szkoleniu do jego czasu pracy. Artykuł 2373 k.p. stanowi, iż pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Z kodeksu pracy wynika także, że powyższe szkolenia odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.
Wątpliwości powstają w przypadku szkoleń innych niż z zakresu bhp. Wydaje się za słuszne przyjęcie, iż wliczanie do czasu pracy szkolenia innego niż szkolenia bhp zależy od tego, czy zostało ono zaplanowane w godzinach pracy danego pracownika, czy też poza nimi. Jeżeli odbywa się ono w czasie świadczenia pracy, powinno zostać wliczone do czasu pracy pracownika. Zachowuje on wówczas prawo do wynagrodzenia. Należy przyjąć, iż znaczenie ma również zachowanie pracodawcy oraz charakter samego szkolenia. Czas szkolenia powinien być wliczony do czasu pracy pracownika, gdy pracodawca wyda mu polecenie służbowe wzięcia w nim udziału. Istotne jest również to, czy szkolenie ma na celu podniesienie tzw. szczególnych czy ogólnych kwalifikacji pracownika. Należy przyjąć, iż do czasu pracy powinny być wliczane szkolenia, których celem jest podniesienie szczególnych umiejętności pracownika, tzn. takich, których uzyskanie jest niezbędne do świadczenia pracy u konkretnego pracodawcy. Chodzi przede wszystkim o umiejętności dotyczące np. obsługi nowych programów komputerowych, nowych urządzeń, nauki określonych procedur.
W analizowanej sytuacji pracodawca organizuje szkolenia e-learningowe w czasie pracy. Pracownicy powinni zatem odbywać te szkolenia w godzinach pracy. Pracodawca, wydając polecenie wzięcia udziału w szkoleniu, zwalnia tym samym pracownika od obowiązku świadczenia pracy.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.