Zgodnie z art. 27 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2024 r., poz. 1863) przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.Dlatego wyniki inwentaryzacji muszą zostać ujęte w księgach za 2024 r.
Do 26 marca 2025 r. jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, muszą rozliczyć wyniki inwentaryzacji przeprowadzonej na 31 grudnia 2024 r. Oznacza to obowiązek:
- wyjaśnienia rozbieżności między stanem faktycznym a księgowym,
- ujęcia tych różnic w księgach rachunkowych roku 2024,
- sporządzenia i zatwierdzenia protokołu rozliczenia.
To jeden z kluczowych kroków przed zamknięciem ksiąg i sporządzeniem sprawozdania finansowego.
Dlaczego termin 26 marca?
Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości, zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej należy sporządzić nie później niż 85. dnia po dniu bilansowym, czyli w 2025 r. do 26 marca. Aby dane w tym zestawieniu były prawidłowe, wcześniej trzeba:
- zakończyć rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych,
- zaksięgować je w księgach roku 2024.
Jak prawidłowo rozliczyć wyniki inwentaryzacji?
Rozliczenie inwentaryzacji powinno obejmować:
1. Wycenę składników zapasów objętych spisem z natury
Zgodnie z metodą stosowaną w ewidencji (ilościowo-wartościowa, tylko wartościowa, ilościowa lub brak ewidencji).
2. Porównanie wyników spisu z ewidencją księgową
Identyfikacja różnic inwentaryzacyjnych.
3. Wyjaśnienie przyczyn różnic
Analiza rozbieżności i zaproponowanie sposobu ich rozliczenia.
4. Zaksięgowanie różnic
Ujęcie w księgach rachunkowych zapisów, które doprowadzą wartości księgowe do stanu faktycznego.
Przykładowy przebieg rozliczenia inwentaryzacji w jednostce
1. Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej zbiera wszystkie wypełnione arkusze spisu, sprawdza ich kompletność i poprawność.
2. Następnie przekazuje arkusze do działu księgowości, który dokonuje wyceny i ustala ewentualne różnice.
3. Różnice ujmuje się w zestawieniach różnic inwentaryzacyjnych sporządzanych według wzoru z instrukcji inwentaryzacyjnej.
4. Możliwa jest kompensata niedoborów i nadwyżek, ale tylko gdy:
- dotyczą tych samych osób materialnie odpowiedzialnych,
- dotyczą podobnych składników majątkowych,
- zostały stwierdzone w trakcie tego samego spisu.
5. Zestawienia różnic, po uwzględnieniu kompensat, główna księgowa przekazuje ponownie do przewodniczącego komisji.
6. Przewodniczący ustala przyczyny powstania różnic, pobiera wyjaśnienia od osób odpowiedzialnych i opracowuje wnioski dotyczące likwidacji różnic, które zamieszcza w protokole rozliczenia.
7. Jeśli wniosek zakłada obciążenie osoby materialnie odpowiedzialnej wartością niedoboru, wymagana jest decyzja kierownika jednostki.
Jak wyceniać składniki ujawnione w spisie?
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o rachunkowości.
Jeśli jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową lub tylko wartościową:
• stosuje się ceny nabycia, zakupu, koszty wytworzenia, ceny ewidencyjne lub ceny sprzedaży.
Jeśli ewidencja jest tylko ilościowa lub jej brak:
• materiały i towary → wycena według cen zakupu/nabycia (metoda FIFO),
• wyroby gotowe i półprodukty → rzeczywiste lub planowane koszty wytworzenia (ew. cena sprzedaży netto).
Dokumentowanie i księgowanie różnic
Rozliczenie może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu protokołu przez kierownika jednostki. Protokół powinien zawierać:
- wyniki spisu,
- opis różnic i przyczyny,
- sposób ich rozliczenia.
Dopiero wtedy służby księgowe (lub biuro rachunkowe) mogą dokonać zapisów księgowych pod datą spisu, ale nie późniejszą niż ostatni dzień roku obrotowego (art. 12 ust. 2 u.r.).
Na jakich kontach księgować różnice?
Rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych ma na celu ustalenie i rozliczenie różnic wynikających z porównania stanu księgowego inwentaryzowanych składników majątku ze stanem rzeczywistym ustalonym w drodze spisu z natury. Rezultatem porównania może być:
• niedobór inwentaryzowanych składników majątku (występuje, gdy stan rzeczywisty składników, ustalony na podstawie spisu z natury, jest mniejszy od stanu ewidencyjnego),
• nadwyżka inwentaryzowanych składników majątku (występuje, gdy stan rzeczywisty składników, ustalony na podstawie spisu z natury, jest większy od stanu ewidencyjnego).
Ewidencja rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, po zatwierdzeniu ich przez kierownika jednostki, może być prowadzona za pomocą kont „Rozliczenie niedoborów” i „Rozliczenie nadwyżek”.
Nie ma znaczenia, jakiego składnika aktywów czy pasywów dotyczyła różnica – najpierw księguje się rozliczenie, a potem odpowiednie korekty.
Ważne: Powstałe podczas inwentaryzacji różnice inwentaryzacyjne mogą przybrać formę niedoboru lub nadwyżki.
Ważne
Pamiętaj:
• Różnice należy rozliczyć do 26 marca 2025 r.
• Księgi za 2024 r. muszą być kompletne przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.
• Opóźnienia mogą zaburzyć dane i naruszyć zasadę rzetelności.
Ważne: Rozliczenie inwentaryzacji to nie tylko obowiązek formalny, ale element wpływający na rzetelność sprawozdania finansowego i odpowiedzialność za prawidłowość ksiąg rachunkowych.
Checklista rozliczenia wyników inwentaryzacji. Sprawdź!
🔲 Wszystkie arkusze spisu z natury zebrane, sprawdzone i przekazane do księgowości
🔲 Wycenione składniki majątku zgodnie z przyjętą metodą ewidencji
🔲 Ustalone różnice inwentaryzacyjne i sporządzone zestawienia
🔲 Sprawdzenie, czy możliwa jest kompensata niedoborów i nadwyżek
🔲 Ustalono przyczyny powstania różnic i pobrano wyjaśnienia od osób odpowiedzialnych
🔲 Sporządzono protokół rozliczenia różnic
🔲 Protokół został zatwierdzony przez kierownika jednostki
🔲 Różnice zaksięgowane pod datą spisu, najpóźniej do 31 grudnia 2024 r.
🔲 Zweryfikowano, że wszystko zostało zrobione przed 26 marca 2025 r.