Zwolnienia lekarskie są wystawiane w formie elektronicznej i automatycznie przesłane do pracodawcy. Mimo to zatrudniony musi sam poinformować swoich przełożonych o chorobie. Państwowa Inspekcja Pracy przekazała, że elektroniczna forma L4 nie zwalnia z obowiązku przekazania informacji o zwolnieniu.
Od sześciu lat zwolnienia lekarskie są wystawiane elektronicznie, dzięki czemu o tym fakcie od razu dowiaduje się pracodawca. Jak wyjaśnia PIP, pracownik i tak ma obowiązek poinformowania o chorobie przełożonych.
Zwolnienie lekarskie i powiadomienie pracodawcy
PIP podaje, że informację na temat tego obowiązku można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień.
W paragrafie drugim wspomnianego rozporządzenia wskazano, że pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeśli przyczyna jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia.
"Natomiast w sytuacjach nagłych, w razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy" – wyjaśnia Państwowa Inspekcja Pracy
Jak powiadomić pracodawcę o chorobie?
PIP uzupełnia, że jeśli przepisy wewnątrzzakładowe nie określają sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia pracownik dokonuje:
- osobiście lub przez inną osobę,
- telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności (e-mail, sms),
- drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego.
Jak wskazano, niedotrzymanie terminu może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym.
"Nieprzekazanie pracodawcy informacji o nieobecności w pracy lub przekazanie w sposób inny niż przewidują przepisy, może być uznane za nieprzestrzeganie ustalonej organizacji pracy, o którym mowa w art. 108 Kodeksu pracy. Może się to wiązać z nałożeniem kary porządkowej" – wyjaśnia PIP.