Pracodawcy, którzy zatrudniają osoby powracające z zagranicy, w tym z emigracji zarobkowej, wiedzą, że wiąże się to często z koniecznością dokładnej weryfikacji zarówno kwestii dotyczących ubezpieczeń społecznych, rezydencji podatkowej, jak i uprawnień stricte pracowniczych, które gwarantują krajowe przepisy. Te zaś niejednokrotnie rodzą wiele pytań i wątpliwości. Dotyczą one również tego, czy i z jakich uprawnień związanych z rodzicielstwem mogą korzystać pracownicy, których dziecko urodziło się jeszcze w trakcie ich pobytu (i niejednokrotnie zatrudnienia) za granicą, a którzy po powrocie do Polski podejmują zatrudnienie u tutejszego pracodawcy.
Niezależnie od miejsca urodzenia
Zgodnie z art. 1821a kodeksu pracy pracownicy rodzice dziecka mają prawo do urlopu rodzicielskiego w wymiarze do:
- 41 tygodni – w przypadku urodzenia przy jednym porodzie jednego dziecka lub
- 43 tygodni – w razie urodzenia jednocześnie większej liczby dzieci.
Przepisy nie określają dodatkowych warunków pozwalających na skorzystanie z urlopu rodzicielskiego. W szczególności nie jest konieczne urodzenie się dziecka na terytorium Polski. Wynika to przede wszystkim z celu przepisów przyznających uprawnienia związane z rodzicielstwem, tj. umożliwienia pracującym rodzicom opieki nad dzieckiem w początkowym okresie jego życia. Tym samym pracownik zatrudniony w Polsce, którego dziecko urodziło się na terenie innego państwa, może wnioskować o urlop rodzicielski na takich samych warunkach jak osoba zatrudniona, której dziecko urodziło się na terenie Polski.
!Urodzenie dziecka za granicą, także podczas zatrudnienia u zagranicznego pracodawcy, nie przeszkodzi w skorzystaniu z urlopów: rodzicielskiego, ojcowskiego i wychowawczego u polskiego pracodawcy.
Polski kodeks pracy nie ogranicza prawa do urlopu rodzicielskiego ani jego wymiaru, jeśli pracujący rodzic korzystał z analogicznego rozwiązania w innym kraju – niezależnie czy mówimy tutaj o państwach członkowskich UE, czy też państwie trzecim. Nawet więc, jeśli rodzic dziecka zostanie zatrudniony u polskiego pracodawcy kilka lat po jego urodzeniu, może na ogólnych zasadach skorzystać z urlopu rodzicielskiego, jeśli spełni kodeksowe warunki, tj. w szczególności, gdy nie upłynął rok kalendarzowy, w którym dziecko ukończyło sześć lat, a drugi z rodziców nie wykorzystał całej możliwej do podziału puli tego urlopu.
Pamiętajmy, że od 2023 r. nie obowiązują już przepisy uzależniające prawo do urlopu rodzicielskiego od uprzedniego skorzystania przez pracownicę z urlopu macierzyńskiego. Jest to szczególnie istotne dla pracownic matek, które urodziły dziecko za granicą i nie korzystały w Polsce z urlopu macierzyńskiego albo zasiłku macierzyńskiego za okres odpowiadający okresowi urlopu macierzyńskiego (przysługujących wyłącznie bezpośrednio po porodzie). Aktualnie nie ogranicza ich to w korzystaniu z urlopu rodzicielskiego.
Urlop ojcowski
Urodzenie dziecka poza granicami Polski nie pozbawia również pracownika prawa do urlopu ojcowskiego, o ile są spełnione warunki określone w k.p., tj. dziecko nie ukończyło 12 miesięcy. Do wniosku o udzielenie urlopu ojcowskiego należy wówczas dołączyć w szczególności zagraniczny akt urodzenia dziecka wydany przez uprawniony organ dokonujący rejestracji urodzenia w danym kraju albo jego kopię.
Celem tego urlopu, podobnie jak pozostałych zwolnień od pracy związanych ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem, jest pogłębienie więzi pracownika ojca z dzieckiem w początkowym okresie jego życia oraz zrównoważenie ról kobiet i mężczyzn w obszarze życia zawodowego i rodzinnego.
Urlop wychowawczy
Istotne z punktu widzenia pracowników powracających z pracy za granicą będzie z pewnością udokumentowanie stażu dotychczasowego zatrudnienia, co może warunkować ich możliwość korzystania z niektórych uprawnień pracowniczych. Do takich należy m.in. urlop wychowawczy. Zgodnie bowiem z art. 186 par. 1 k.p. pracownik mający co najmniej sześciomiesięczny staż zatrudnienia ma prawo do urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Do sześciomiesięcznego okresu zatrudnienia wlicza się również poprzednie okresy zatrudnienia i to nie tylko na terenie Polski. Te jednak pracownik będzie musiał wykazać. O ile w przypadku pracy dla polskiego pracodawcy okresy te można ustalić na podstawie świadectwa pracy, to w przypadku zatrudnienia w innych państwach konieczne może okazać się uzyskanie innego stosownego dokumentu. Pamiętajmy jednocześnie, że nie w każdym kraju funkcjonują analogicznie jak w Polsce dokumenty świadectwa pracy. Nie ma również zamkniętego katalogu dokumentów, którymi pracownik może wykazać swój staż zatrudnienia za granicą. Dokumentami takimi mogą być w szczególności: umowa o pracę, potwierdzenia przelewów wynagrodzenia, zaświadczenie zagranicznego pracodawcy itp.
Dane osobowe dziecka
Utrudnieniem dla pracodawców zatrudniających pracowników powracających z zagranicy jest to, że mogą oni nie mieć dokumentu odpowiadającego polskiemu świadectwu pracy, który informuje o wykorzystanych przez pracownika uprawnieniach związanych z rodzicielstwem, a co za tym idzie i o samym fakcie sprawowania opieki nad dzieckiem.
Tak więc ustalenie od razu, czy i z jakich uprawnień pracownik może skorzystać, może być trudniejsze, zwłaszcza że w trakcie rekrutacji nie musi on informować potencjalnego pracodawcy o swoim stanie rodzinnym. Pamiętajmy jednak, że pracownik chcący skorzystać z jakichkolwiek uprawnień, jakie przewidują obowiązujące przepisy lub regulacje firmowe, musi wykazać, że spełnia ku temu warunki. Tak więc uzasadnione będzie żądanie przez pracodawcę informacji o liczbie posiadanych dzieci oraz ich wieku, jeśli pracownik zdecyduje się skorzystać z uprawnień dla pracowników mających pod opieką małoletnie dzieci.
Potwierdza to w szczególności art. 221 par. 3 pkt 3 k.p., zgodnie z którym praco dawca żąda od pracownika podania danych osobowych samego pracownika, a także jego dzieci i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli ich podanie jest konieczne ze względu na korzystanie przez niego ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy. W praktyce sprowadza się to najczęściej do złożenia przez pracownika oświadczenia, że spełnia warunki do określonego uprawnienia, np. w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem do czwartego roku życia. W wątpliwych sytuacjach pracodawca może również zażądać przedstawienia do wglądu odpowiednich dokumentów potwierdzających uprawnienia.
Prawo do zasiłku
Zatrudnienie poza granicami Polski wpływa również na uprawnienia pracownika z ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa przyznanie i wypłata zasiłku macierzyńskiego z tytułu urodzenia dziecka podczas pobytu za granicą następuje na podstawie:
- zaświadczenia zagranicznego zakładu leczniczego,
- zaświadczenia zagranicznego lekarza stwierdzającego przewidywaną datę porodu (za okres przed porodem),
- skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka (po porodzie).
Co ważne, jeśli zaświadczenie wystawił lekarz na terytorium jednego z państw członkowskich UE w języku urzędowym tego państwa, to nie trzeba tłumaczyć takiego zaświadczenia. W razie potrzeby płatnik zasiłku we własnym zakresie przetłumaczy dostarczone przez ubezpieczonego dokumenty. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
• art. 221 par. 3 pkt 3, art. 1821a, art. 186 par. 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 878)
• art. 86 ust. 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 475)
• par. 10 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 27 lipca 1999 r. w sprawie określenia dowodów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 87)