Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Pracownik chciałby przez trzy dni w tygodniu pracować w domu, a nie w firmie. Pracodawca się na to zgadza. Czy strony muszą podpisać umowę o telepracy, czy też mogą kwestie wykonywania przez pracownika pracy w domu uregulować inaczej?
Nie ma przeszkód, aby pracownik w określonych dniach tygodnia świadczył pracę w domu, a w pozostałych w siedzibie firmy. W takim przypadku wskazane jest zawarcie umowy o telepracę. W umowie powinno być określone, w jakich dniach tygodnia pracownik będzie pracował w domu. Telepraca stanowi swoisty sposób wykonywania pracy, który polega na tym, że pracownik systematycznie dostarcza pracodawcy drogą elektroniczną wyniki swojej pracy. Pracownikowi telepraca może zostać powierzona na dwa sposoby. Po pierwsze, przy zawieraniu umowy o pracę, poprzez dodatkowe wskazanie w tej umowie, po drugie, w trakcie zatrudnienia na podstawie porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Pracodawca winien w miarę możliwości uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy. Jeżeli do podjęcia telepracy dochodzi w trakcie zatrudnienia, wówczas w terminie trzech miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w tej formie. W takim przypadku przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy powinno nastąpić w terminie 30 dni. Okres trzech miesięcy jest traktowany jako swoisty okres próbny, w trakcie którego strony powinny ocenić, czy odpowiada im taka forma świadczenia pracy. Przepisy nie uzależniają wykonywania telepracy od rodzaju umowy o pracę. Może ona dotyczyć zarówno umowy o pracę na czas nieokreślony, jak również na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej pracy lub na okres próbny.
Ponadto pracodawca jest zobowiązany do dostarczenia pracownikowi sprzętu do wykonywania pracy i ubezpieczyć go, a także pokryć koszty jego instalacji, naprawy, serwisu i konserwacji oraz zapewnić pracownikowi pomoc techniczną oraz niezbędne szkolenia w zakresie obsługi tego sprzętu. Oczywiście strony mogą inaczej się umówić w odrębnej umowie. Pracodawca powinien zaznajomić telepracownika z przepisami i zasadami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Jest on również uprawniony do skontrolowania wykonywania pracy przez telepracownika w miejscu jej świadczenia. Gdy telepraca świadczona jest w domu pracownika, musi on wyrazić zgodę na jej przeprowadzenie.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.