Pracodawca zatrudniający powyżej 250 pracowników ma obowiązek powołać komisję bhp jako swój organ doradczy i opiniodawczy w celu konsultowania wszystkich działań związanych z bhp. Do zadań komisji należy dokonywanie przeglądu warunków pracy i okresowej oceny stanu bhp, opiniowanie podejmowanych przez pracodawcę środków zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, formułowanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy oraz współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.
Przepisy nie precyzują szczegółowej struktury i organizacji komisji bhp, pozostawiając to do uznania pracodawcy i przedstawicieli pracowników (powołanie, wykaz członków oraz organizację pracy warto unormować wewnętrzną regulacją prawną, np. regulaminem, zarządzeniem itp.). Wskazują jednak, że w jej składzie powinni znaleźć się w równej liczbie z jednej strony przedstawiciele pracodawcy, w tym pracownicy służby bhp i lekarz sprawujący profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a z drugiej – przedstawiciele pracowników, w tym społeczny inspektor pracy. Należy też pamiętać, że komisja bhp ma się zbierać nie rzadziej niż raz na kwartał, przy czym za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w jej posiedzeniach pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia.
Przepisy nie obligują jednak komisji bhp do zapoznawania pracowników zakładu pracy z treścią protokołu sporządzonego po jej posiedzeniu. Protokół musi natomiast trafić do pracodawcy, który w zależności od zawartych w nim zapisów powinien podjąć stosowne działania.
Podstawa prawna
Art. 23711a, art. 23712 par. 1 i 2, art. 23713 par. 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.).