Kontrola wewnętrzna w naszym urzędzie gminy stwierdziła wykazanie w sprawozdaniu zbiorczym Rb-28S r. danych niewynikających ze sprawozdań jednostkowych. Dotyczy to m.in. działu 921, rozdziału 92120 i paragrafu 421, gdzie kwotę zawyżono o 200 zł. Takiej nieprawidłowości w tym zakresie nie wykazała jednak regionalna izba obrachunkowa, która przeprowadzała ostatnio kontrolę w urzędzie. Jak ocenić ww. sytuację?

Wstępnie warto odnieść się do kwestii klasyfikacji budżetowej, ponieważ w zapytaniu przytoczono dział 921, rozdział 92120 oraz paragraf 421. I tak podany dział ma oznaczenie: „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, rozdział natomiast ma oznaczenie: „Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami”, zaś paragraf to „Zakup materiałów i wyposażenia”.

Z podanych w zapytaniu informacji zaś wynika, że doszło do zawyżenia danych w sprawozdaniu zbiorczym Rb-28S w stosunku do danych zawartych w sprawozdaniu jednostkowym Rb-28S. W kontekście sygnalizowanych nieprawidłowości na uwagę zasługuje par. 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia ministra finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej, gdzie postanowiono, że sprawozdania zbiorcze – w szczegółowości sprawozdań jednostkowych – są sporządzane przez przewodniczących zarządów jednostek samorządu terytorialnego na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu. Z przytoczonego przepisu należy wnioskować, że dane ujmowane w sprawozdaniach jednostkowych winny mieć wierne odzwierciedlenie w sprawozdaniu zbiorczym. Dotyczy to m.in. środków ujmowanych we wspomnianej wyżej klasyfikacji budżetowej. Brak zachowania spójności ww. danych narusza po prostu ww. przepisy sprawozdawcze.

W konsekwencji wykazanie nieprawidłowości przez kontrolę wewnętrzną w urzędzie gminy było uzasadnione prawnie. Natomiast kwestia braku wykazania nieprawidłowości przez regionalną izbę obrachunkową jest sprawą odrębną. Regionalne izby obrachunkowe kontrolują, rzecz jasna, gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego, co ma podstawy normatywne w przepisach ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Nie oznacza to jednak, że w każdej kontroli zostaną stwierdzone wszelkie możliwe nieprawidłowości. Być może w opisywanej sprawie nie dostrzeżono akurat ww. naruszenia przepisów sprawozdawczych, co w żaden sposób nie może dyskredytować ustaleń kontrolnych dokonanych przez komórkę kontroli wewnętrznej w urzędzie. Zresztą z dotychczasowego dorobku regionalnych izb obrachunkowych wynika, że tego rodzaju nieprawidłowości były jednak wykazywane, czego przykładem może być wystąpienie pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie z 19 maja 2022 r. (znak RIO.II.600.11.2022); źródło: http://lublin.rio.gov.pl.

Reasumując, skoro zaszły rozbieżności pomiędzy sprawozdaniem zbiorczym a jednostkowym Rb-28S, to niewątpliwie naruszono przepisy sprawozdawcze. Brak stwierdzenia takiej nieprawidłowości przez regionalną izbę obrachunkową nie oznacza, że nie doszło do naruszeń. Tak więc gmina przede wszystkim powinna jak najszybciej skorygować sprawozdanie i przekazać je niezwłocznie do właściwej regionalnej izby obrachunkowej. ©℗