- Wydatki w firmie a w jednostce – różne reguły
- Sama klasyfikacja nie wystarczy – liczy się cel wydatku
- Ozdoby wielkanocne – tylko jeśli są częścią zadania
- Ważne stanowisko właściwej miejscowo RIO
- Jarmark wielkanocny: problematyczne uzasadnienie
Wydatki w firmie a w jednostce – różne reguły
W zakresie wydatkowania m.in. w okresie przedświątecznym jednostki sektora finansów publicznych nie działają jak firmy. Na to zwraca uwagę Barbara Jagiełło, księgowa, i podkreśla, że w przypadku podmiotów prywatnych możliwe jest finansowanie np. paczek czy spotkań świątecznych ze środków obrotowych, a ocena ich celowości należy do pracodawcy. Firmy mogą np. zaliczyć wydatki na catering czy dekoracje do kosztów uzyskania przychodu – o ile są związane z prowadzeniem działalności. W jednostkach sektora finansów publicznych (m.in. JST) – jak zaznacza ekspertka – wydatki muszą mieć uzasadnienie wynikające z przepisów szczególnych lub zadań jednostki oraz być zgodne z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Jak wskazuje jej art. 44 ust. 2: każdy wydatek publiczny musi być dokonany na podstawie konkretnego tytułu prawnego.
Choć przepisy kodeksu pracy (np. art. 16 i art. 94) mówią o obowiązku zaspokajania potrzeb pracowników (bytowych, kulturalnych, socjalnych), to w sektorze publicznym ich realizacja musi się odbywać przede wszystkim zgodnie z zasadami finansów publicznych. Dla m.in. JST obowiązują więc bardziej rygorystyczne zasady niż w firmach, jeśli chodzi o wydatkowanie środków. W ich przypadku wydatki muszą wynikać z konkretnego zadania lub podstawy prawnej, muszą być zaplanowane i ujęte w planie finansowym, muszą być odpowiednio udokumentowane i sklasyfikowane. Jeśli któryś z tych warunków nie jest spełniony – nawet drobny zakup może być uznany za niegospodarność, a nawet naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Ważne: W jednostkach sektora finansów publicznych – a więc także w samorządach, szkołach, domach kultury czy urzędach – każdy wydatek musi być celowy, zgodny z przepisami i odpowiednio udokumentowany. Musi istnieć podstawa prawna wydatku.
Sama klasyfikacja nie wystarczy – liczy się cel wydatku
Wielu księgowych zakłada, że skoro dany wydatek został ujęty w planie finansowym i zaklasyfikowany zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (dalej: rozporządzenie w sprawie klasyfikacji), to nie powinien budzić zastrzeżeń. To jednak nie zawsze wystarczy. Jak zaznacza Marcin Nagórek, radca prawny, aspekty związane z ewidencjonowaniem środków, jak i klasyfikacją budżetową, jakkolwiek są istotne z punktu widzenia regulacji prawnych z zakresu rachunkowości, to jednak mają tylko znaczenie wtórne. Kluczowe jest ustalenie podstawy materialno-prawnej wydatku. Oznacza to, że nawet ujęcie w planie finansowym konkretnej kwoty wydatków w określonej podziałce klasyfikacji budżetowej nie może przesądzać „automatycznie” o legalności wydatku – podkreśla ekspert.
Ozdoby wielkanocne – tylko jeśli są częścią zadania
Kierując się ww. zasadami, można stwierdzić, że zakup ozdób świątecznych (np. pisanek, stroików, koszyczków) nie może być traktowany jako zwykły wydatek bieżący. Ich sfinansowanie ze środków budżetowych jest dopuszczalne wyłącznie wtedy, gdy stanowią element realizacji konkretnego zadania publicznego, ujętego w planie finansowym jednostki.
Ponadto, jak zauważa Marcin Nagórek, obok aspektu realizacji zadania publicznego równie istotne jest to, że tego rodzaju okazjonalne wydatki nie mogą stanowić nakładów na majątku podmiotów trzecich. Nie może być mowy o finansowaniu np. ozdób zamieszczanych na prywatnych posesjach czy w budynkach, do których samorząd nie ma tytułu prawnego. Środki publiczne muszą być co do zasady powiązane z mieniem JST. Można więc kupić ozdoby świąteczne na takie wydarzenia jak:
– organizacja jarmarku wielkanocnego z udziałem lokalnej społeczności,
– prowadzenie warsztatów plastycznych w domu kultury lub świetlicy,
– konkurs świąteczny dla dzieci, połączony z wystawą lub wydarzeniem edukacyjnym.
W takich przypadkach zakup ozdób może zostać:
– ujęty jako koszt materiałów związanych z realizacją zadania statutowego,
– sfinansowany w paragrafie 4210 – „Zakup materiałów i wyposażenia”,
– powiązany z klasyfikacją zadaniową i działem (np. 921 – „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”),
– odpowiednio opisany w dokumentacji np. w zapotrzebowaniu, preliminarzu, sprawozdaniu z realizacji działania.
Należy unikać wydatków ponoszonych bez dokumentów potwierdzających ich związek z realizacją zadania publicznego, a także ogólnikowych zapisów na fakturach typu „na potrzeby dekoracji urzędu”. W razie kontroli może to skutkować zarzutem niegospodarności.
Katalog zadań własnych gminy – jak wskazuje art. 7 ustawy o samorządzie gminnym – ma charakter otwarty („w szczególności”), co może dawać JST pewien margines interpretacyjny, ale wydatek musi służyć realizacji spraw publicznych o znaczeniu lokalnym.
Najlepiej, aby wydatki były przypisane do konkretnego zadania publicznego, co pozwala jednoznacznie wykazać z nim ich związek, np. zakup dekoracji na wydarzenia z udziałem mieszkańców, akcję promującą lokalne tradycje. Powinien istnieć dokument (np. zarządzenie, program, plan wydarzenia), który uzasadnia zakup. Faktura i opis powinny jasno wskazywać cel zakupu – np. „ozdoby i materiały na konkurs plastyczny dla dzieci w ramach projektu X”.
opinia eksperta 1
Ważne stanowisko właściwej miejscowo RIO
Marcin Nagórek, radca prawny
Każdy wydatek, który może budzić wątpliwości pod względem legalności, warto skonsultować z RIO – lecz nie dowolną RIO, a właściwą miejscowo dla danej JST. W skali kraju stanowiska poszczególnych RIO mogą się bowiem w pewnych sytuacjach różnić. Może się okazać, że to, co według danej RIO jest prawidłowe, przez inne jest kwestionowane, bo decydują okoliczności faktyczne w danej sprawie.
Istotna podstawa wydatkowania
RIO nie podważy jednak wydatku pod względem celowości. RIO zasadniczo skupia się na legalności, czyli istnieniu podstawy wydatkowej. Problemem jest to, że nie wszystkie zadania JST zostały skonkretyzowane w przepisach szczególnych, jak np. w zakresie oświaty, dróg czy gospodarki nieruchomościami, promocji, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, co budzi wątpliwości, czy można wydać środki. Zarazem stwarza to dla JST pewne pole manewru i „elastyczności”, co potwierdzają niektóre stanowiska RIO, a także GKO (komisja orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych). Nie jest to jednak „elastyczność” absolutna. W pierwszej kolejności JST powinna sprawdzić, czy dany wydatek da się zakwalifikować do jednego z tzw. zadań własnych (pośrednio albo bezpośrednio) wymienionych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Jednak nawet gdy nie uda się bezpośrednio ustalić w tym katalogu zbliżonego zakresowo zadania, to należy zauważyć, że w konstrukcji tego przepisu występuje specyficzny zwrot „w szczególności zadania własne obejmują sprawy”, który świadczy o tym, że w przepisie tym zostały wymienione typowe zadania realizowane przez gminę, składające się na otwarty katalog płaszczyzn działania powierzonych samorządowi gminnemu przez ustawodawcę.
Furtka – realizacja spraw publicznych o znaczeniu lokalnym
Co prawda, wydatkowanie z budżetu gminy środków z przeznaczeniem na okolicznościowe zakupy, np. ozdoby, spotkania świąteczne, czasami dla byłych osób współpracujących (kwiaty, upominki), nie jest bezpośrednio związane z realizacją zadań własnych gminy, to jednak przyjąć należy, że takie wydatki mogą mieć związek z realizacją spraw publicznych o znaczeniu lokalnym. Założenie to jest spójne ze stanowiskiem RIO w Gdańsku z 17 lutego 2023 r. (znak RP.063/84/88/2023). Z tego stanowiska RIO należy wnioskować, że wydatkowanie środków publicznych na okolicznościowe cele może mieć związek z realizacją spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, a wówczas przy spełnieniu pewnych warunków może okazać się prawnie dopuszczalne. RIO wyjaśniła, że wydatkowanie środków publicznych w każdym przypadku powinno odbyć się z poszanowaniem zasad określonych w art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, który nakazuje wydatkowanie środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Ponadto w myśl zasady wyrażonej w art. 254 pkt 3 ustawy o finansach publicznych w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do dokonywania wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Na koniec RIO podkreśliła, że zadaniem własnym gminy jest nie tyle dokonanie samego wydatku, ile jest nim cel i rezultat mieszczący się w regulacjach ustawowych określających zadania własne gminy.
Zatem, tak naprawdę, wiele zależy od inwencji danej JST, jak uda się powiązać wydatki z jednym z zadań własnych albo wykazać, że wydatki mają związek z realizacją spraw publicznych o znaczeniu lokalnym. Przy odpowiednim uzasadnieniu i argumentacji, opisane w artykule wydatki mogą być finansowane z budżetu JST. ©℗
Jarmark wielkanocny: problematyczne uzasadnienie
W niektórych gminach organizowane są jarmarki wielkanocne, na które planuje się zakup ozdób, dekoracji. Taki wydatek może być zasadny, ale tylko wtedy, gdy wydarzenie ma rzeczywisty związek z realizacją zadania publicznego, a nie wyłącznie walor estetyczno-handlowy. Jak zauważa Piotr Wieczorek, księgowy i prezes ASPEKT PW Sp. z o.o., w przypadku jarmarków – będących z natury imprezami handlowymi o charakterze ponadlokalnym, powiązanymi ze świętami religijnymi – pojawia się pytanie, czy można je uznać za element lokalnej tradycji, skoro historycznie nie były powszechnie organizowane w Polsce. Z perspektywy organów kontroli, uznanie, że organizacja jarmarku wielkanocnego stanowi zadanie własne gminy w zakresie promocji, może być problematyczne – szczególnie jeśli nie jest adresowana do odbiorców spoza wspólnoty samorządowej. Encyklopedia PWN w definicji jarmarku pomija aspekt kulturalny, a wskazuje na świąteczny. Natomiast Wielki słownik języka polskiego PAN określa, że jest to impreza handlowa organizowana cyklicznie z jakiejś okazji, której towarzyszą także zabawy z tańcem i śpiewem oraz różne pokazy artystyczne – zauważa ekspert. Zatem cele podstawowe jarmarku są handlowe, a kulturalne są pobocznymi, więc to utrudnia uzasadnienie ich finansowania jako wydarzenia promocyjnego czy kulturalnego. Co więcej, jeśli odbiorcami jarmarku są wyłącznie mieszkańcy danej gminy, trudno uznać jego organizację za działanie stricte promocyjne – które z definicji powinno być skierowane do odbiorców spoza danego samorządu – podkreśla Piotr Wieczorek.
Jajeczko dla pracowników: możliwe wyjątkowo
Spotkania wielkanocne o charakterze integracyjnym (np. poczęstunek dla pracowników) nie powinny być finansowane z budżetu jednostki. Nie są związane z realizacją zadań publicznych i nie stanowią bieżącej działalności.
Wyjątek dotyczy spotkań o charakterze oficjalnym, organizacyjnym lub szkoleniowym – np. narada z krótkim poczęstunkiem, połączona z omówieniem planów na kolejne miesiące. W takim przypadku możliwe jest sfinansowanie niektórych kosztów (np. cateringu, pod warunkiem, że długość spotkania wymaga zapewnienia posiłku) z paragrafu 4300 (Zakup usług pozostałych) – ale tylko przy pełnej dokumentacji i wyraźnym powiązaniu ze służbowym celem spotkania.
Natomiast spotkania o charakterze towarzyskim lub w celu wspólnego celebrowania okazji świątecznych mogą być sfinansowane ze środków ZFŚS tylko wtedy, gdy mają charakter działalności socjalnej – na przykład jako wydarzenia kulturalno-oświatowe dla pracowników i emerytów. Jak wyjaśnia Piotr Wieczorek – w zakresie działalności kulturalno-oświatowej istnieje odstępstwo od reguły konieczności uwzględnienia sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. To jedna z najbardziej interpretacyjnie złożonych kwestii w kontekście ZFŚS, dlatego kluczowe znaczenie mają zapisy regulaminu i forma organizacyjna wydarzenia.
Trzeba uwzględnić różne aspekty
Piotr Wieczorek, księgowy i prezes ASPEKT PW Sp. z o.o.
Świadczenia socjalne a kryteria
Moim zdaniem istnieje odstępstwo od reguły konieczności uwzględnienia sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej, które wiążą się z udzielaniem pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej. W przypadku paczek, bonów czy zapomóg jest to warunek konieczny. Natomiast w zakresie działalności socjalnej polegającej na świadczeniu usług, np. w ramach działalności kulturalno-oświatowej, może nie być wymagane. Mamy trzy obszary działalności socjalnej – usługi, pomoc i pożyczki.
Artykuł 8 ustawy o ZFŚS odnosi się do „ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat”. Jeśli dany rodzaj usług socjalnych opisany w regulaminie nie ma formy ulgi, świadczenia ani dopłaty, to kryterium oceny sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej nie jest konieczne. Sąd Najwyższy w wyroku z 23 października 2008 r. (sygn. akt II PK 74/08, OSNP 2010/7–8/88) ustalił, że imprezy integracyjne, typu pikniki, wycieczki, nie muszą być związane z kryteriami socjalnymi. Kryterium socjalne znajduje zastosowanie jedynie do przyznawania ulgowych świadczeń i usług.
Konstytucja
Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. W coraz bardziej spolaryzowanym społeczeństwie trzeba pamiętać o Konstytucji RP i jej przepisach. Zwłaszcza o:
art. 53 – każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
Dlatego moim zdaniem na żadnym dokumencie dotyczącym wydatku w uzasadnieniu nie może być nawiązań „świątecznych”, „wielkanocnych”, itp., ponieważ takie sformułowania mogą budzić negatywne emocje u osób niewierzących lub innej wiary. ©℗
Zakup ozdób świątecznych a finanse JST – gdzie tkwi problem
Podstawowa zasada
Jednostki sektora finansów publicznych, w tym JST, mogą wydatkować środki publiczne tylko na cele związane z realizacją zadań publicznych – zgodnie z art. 44 ust. 3 i art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych („wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach”).
Zakup ozdób nie może być celem samym w sobie
Nie można kupić stroików czy pisanek „bo ładnie wyglądają”. Ale jeśli:
– są niezbędne do realizacji konkretnego zadania (np. jarmark, wydarzenie kulturalne, konkurs dla dzieci),
– i stanowią element tej usługi czy wydarzenia,
to wydatek może być uznany za celowy i dopuszczalny.
Co budzi zastrzeżenia ekspertów i kontrolerów?
– zakup ozdób ujęty ogólnie w paragrafie 4210, bez powiązania z konkretnym zadaniem,
– brak uzasadnienia np. zapis „na potrzeby dekoracji urzędu”.
Jak to dobrze ująć i zabezpieczyć?
Wydatki powinny być przypisane do konkretnego działania – np. wydarzenia z udziałem mieszkańców, akcji promującej lokalne tradycje, itp. Powinien istnieć dokument (np. zarządzenie, program, plan wydarzenia), który uzasadnia zakup. Faktura i opis powinny jasno wskazywać cel – np. „ozdoby świąteczne na konkurs plastyczny dla dzieci w ramach projektu X”.
Czego unikać?
✗ Zakupów ozdób do dekoracji biur, gabinetów, sal konferencyjnych.
✗ Wydatków bez dokumentów potwierdzających związek z realizacją zadania publicznego. ©℗
Lista kontrolna
Zanim zdecydujesz o wydatku, odpowiedz na pytania:
– Czy wydatek ma związek z konkretnym zadaniem jednostki?
– Czy znajduje się w planie finansowym?
– Czy można go zaklasyfikować w budżecie zgodnie z przepisami?
– Czy jest udokumentowany (zarządzenie, program, preliminarz)?
– Czy da się wskazać uzasadnienie powiązane z odbiorcą zadania publicznego?
– Czy będzie dokonany zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków?
– Jakie efekty uzyska jednostka, która przeznaczy wydatki na ten cel? ©℗
Wielkanocne świadczenia z ZFŚS – checklista dla kadrowej
1. Zweryfikuj, czy planowane świadczenie mieści się w działalności socjalnej – zgodnie z ustawą o ZFŚS, działalność socjalna to m.in. usługi kulturalno-oświatowe, pomoc materialna, wypoczynek.
2. Sprawdź, czy regulamin ZFŚS jednostki przewiduje konkretne świadczenie – świadczenia (np. paczki dla dzieci, spotkania integracyjne) muszą być zapisane w regulaminie bez tego nie można ich zrealizować.
3. Ustal, czy świadczenie jest indywidualne, czy zbiorowe – jeśli to świadczenie indywidualne (np. paczka, bon) obowiązkowo stosujemy kryteria socjalne, a jeśli to usługa zbiorowa (np. wspólne spotkanie) można odstąpić od kryteriów, ale tylko przy spełnieniu warunków (patrz: pkt 5).
4. Sprawdź, czy pracownicy złożyli oświadczenia o sytuacji rodzinnej i materialnej – jeśli jest wymagane (np. przy paczkach, bonach, zapomogach – ale nie w przypadku świadczenia wspólnego, którego wartość nie jest różnicowana w zależności od sytuacji uczestników).
5. W przypadku spotkania integracyjnego upewnij się, że: – wydarzenie ma formę usługi wspólnej, – nie jest związane z dopłatą, ulgą lub przeliczeniem na osobę, – uczestnikami są osoby uprawnione zgodnie z ustawą i regulaminem, – nie są przyznawane indywidualne świadczenia (np. paczki) bez zastosowania kryteriów socjalnych.
6. Zadbaj o dokumentację i podstawę prawną: – złóż notatkę służbową lub protokół, – przygotuj listę uczestników (z podpisami), – dołącz faktury i opis celowości świadczenia zgodny z regulaminem i ustawą.
7. W razie wątpliwości – skonsultuj się z działem księgowości i kierownikiem.
Jeśli są wątpliwości co do kwalifikowalności świadczenia, najlepiej, żeby kierownik wystąpił do właściwej miejscowo RIO (art. 13 pkt 11 ustawy o RIO) – pytanie musi być szczegółowe i musi zawierać opis sytuacji jednostki. ©℗
I tak, jeśli wydarzenie ma formę usługi wspólnej dla uczestników, np. spotkanie integracyjne (a nie świadczenia indywidualnego):
- nie występuje ulga, dopłata ani przeliczenie na osobę,
- zostało ujęte w regulaminie ZFŚS,
- uczestnikami są osoby uprawnione zgodnie z ustawą o ZFŚS,
– to kryteria socjalne nie są wymagane.
W przeciwnym razie, np. przy jednakowych świadczeniach dla wszystkich uczestników, należy je stosować bezwzględnie.
Ważne: Finansowanie „jajeczka” dla wszystkich pracowników – bez podstawy w regulaminie i powiązania z definicją działalności socjalnej – może zostać zakwestionowane jako niezgodne z ustawą o ZFŚS.
Przypomnijmy jeszcze, że definicja działalności socjalnej odnosi się do usług świadczonych przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. A regulamin funduszu musi być opracowany zgodnie z przepisami ustawy o ZFŚS.
Paczki i bony: wyłącznie z ZFŚS
Wielkanocne paczki, bony lub inne świadczenia dla pracowników nie mogą być finansowane z budżetu jednostki – nawet w symbolicznej wysokości. Tego rodzaju wydatki mają charakter socjalny i muszą być realizowane wyłącznie ze środków ZFŚS.
W jednostkach ze sfery budżetowej – takich jak szkoły, przedszkola, ośrodki pomocy społecznej czy urzędy – tworzenie ZFŚS jest obowiązkowe. Tym bardziej istotne jest prawidłowe kwalifikowanie i dokumentowanie wszelkich świadczeń świątecznych.
Zgodnie z ustawą o ZFŚS, świadczenia przyznawane z funduszu muszą uwzględniać sytuację życiową, rodzinną i materialną osoby uprawnionej. Nie mogą być więc jednakowe dla wszystkich pracowników – bez stosowania kryteriów socjalnych. Jednostki, które nie stosują kryteriów socjalnych przy przyznawaniu świadczeń, naruszają przepisy ustawy o ZFŚS. Może to skutkować zakwestionowaniem wydatku i koniecznością jego zwrotu w przypadku kontroli.
Ważne: Z ZFŚS nie można finansować świadczeń przyznawanych wszystkim pracownikom w jednakowej wysokości – bez uwzględnienia ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej oraz wydatków nieuwzględnionych w regulaminie.
Paczki dla dzieci – ważne, czyje to dzieci
Paczki wielkanocne dla dzieci mogą być finansowane z budżetu jednostki tylko wtedy, gdy są przeznaczone dla beneficjentów działań statutowych – np. dzieci uczęszczających do przedszkola, uczestników warsztatów, konkursów czy imprez otwartych dla mieszkańców. W takiej sytuacji wydatek należy ująć w paragrafie 4210 – „Zakup materiałów i wyposażenia”, z odpowiednim przypisaniem do działu klasyfikacji budżetowej zgodnego z charakterem zadania, np.: 801 – „Oświata i wychowanie”, 921 – „Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego”, 854 – „Edukacyjna opieka wychowawcza”.
Jeżeli natomiast paczki są przeznaczone dla dzieci pracowników, stanowią świadczenie socjalne i mogą być finansowane jedynie z ZFŚS – pod warunkiem, że regulamin to przewiduje oraz że przy ich przyznawaniu uwzględnia się sytuację życiową, rodzinną i materialną uprawnionego pracownika. Regulamin ZFŚS powinien wprost wskazywać, że jednym z rodzajów świadczeń rzeczowych mogą być paczki dla dzieci pracowników. Przy czym przyznawanie ich powinno następować w oparciu o złożone przez pracowników wnioski zawierające oświadczenie o sytuacji rodzinnej i materialnej.
Kto odpowiada za błędne wydatkowanie
W jednostkach sektora finansów publicznych to kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za gospodarkę finansową – w tym za prawidłowość wydatków, także tych świątecznych. Jeżeli środki zostaną wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem – np. na zakup dekoracji do biura bez dobrego uzasadnienia na powiązania z zadaniem – może to zostać ocenione jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a konsekwencje spadną właśnie na kierownika. Dlatego warto konsultować wątpliwe wydatki z działem finansowym, a także dokumentować każdy zakup. Jeśli zaś chodzi o środki z funduszu socjalnego, to zawsze warto upewnić się, że regulamin ZFŚS zawiera zapisy pozwalające na konkretne świadczenia.
Co w razie wątpliwości
Z punktu widzenia praktyki jednostki, warto dbać o pewność prawną każdego wątpliwego wydatku. W ocenie Marcina Nagórka można w sytuacji „krytycznej” skorzystać z oficjalnej ścieżki i uzyskać stanowisko od Regionalnej Izby Obrachunkowej (dalej: RIO). Taką możliwość daje art. 13 pkt 11 ustawy o RIO. Ważne jednak, by kierować pytania do RIO właściwej miejscowo dla danej JST, ponieważ stanowiska izb mogą się różnić z uwagi na stan faktyczny sprawy. Warto jednak przypomnieć, że opinia RIO nie jest wiążąca i ma charakter opiniodawczy. ©℗
Podstawa prawna
ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1166)
ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)
rozporządzenie ministra finansów z 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 513; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1872)
ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 277)
ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 609; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 721)
ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 7)