Organizując pomoc dla uchodźców, administracja publiczna będzie zwolniona z konieczności organizowania przetargów. Dotyczy to jednak tylko wybranych form pomocy.

Zgodnie z przedstawionym wczoraj przez premiera Mateusza Morawieckiego projektem ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa zarówno wojewodowie (którzy głównie mają się zająć organizowaniem pomocy), jak i inne organy administracji publicznej oraz jednostki samorządu terytorialnego będą zwolnione z obowiązku stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Mówiąc wprost – nie będą musieli organizować przetargów.
Zwolnienie to dotyczy jednak wyłącznie wskazanych w projekcie form pomocy – zapewnienia zakwaterowania, całodziennego wyżywienia, transportu do miejsc zakwaterowania i pomocy publicznej (a także finansowania przejazdów środkami publicznymi między tymi miejscami).
W praktyce przewidywane zwolnienie obejmie głównie zakup żywności i wynajem środków transportu. Zakup i najem budynków i tak nie podlega bowiem przepisom o zamówieniach, a raczej jest mało prawdopodobne, by na szybko zlecano budowę nowych, specjalnie na potrzeby zakwaterowania uchodźców. Zarówno możliwość (bo nie będzie to obowiązek) organizowania wspomnianej pomocy, jak i zwolnienie z przepisów zamówieniowych przewidziano w art. 9 projektu. Inne zakupy (np. ubrań, środków higieny osobistej) nie podlegają pod projektowane zwolnienie. Nie oznacza to jednak, że wymagają organizowania przetargów. Jak przypomina w specjalnym komunikacie Urząd Zamówień Publicznych, można skorzystać z trybów takich, jak zamówienie z wolnej ręki i negocjacje bez ogłoszenia. Jest to uzasadnione koniecznością natychmiastowej realizacji tych zadań.
Dziesięć konkretnych porad dotyczących zamówień związanych z pomocą dla osób z Ukrainy publikuje również na swej stronie Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych. Można tam m.in. przeczytać, że fundacje stosunkowo rzadko mają obowiązek organizowania przetargów, nawet jeśli dostają wsparcie finansowe od państwa (tylko wówczas, gdy finansowana jest ogólna działalność organizacji, a nie konkretny cel). Wskazano również na możliwości przyspieszenia procedur konkurencyjnych, nawet jeśli zamawiający decyduje się na ich zastosowanie. ©℗
Etap legislacyjny
Projekt przed I czytaniem