Znajdą miłość, sterują ruchem, wskażą miejsce i czas popełnienia przestępstwa - algorytmy panują nad naszym życiem. Zobacz, do czego są wykorzystywane w codziennym życiu.
Aby obejrzeć galerię, kliknij w zdjęcie.
1
Komputer wskaże miejsce i godzinę zbrodni
Poza sterowaniem ruchem służby miejskie coraz częściej będą sięgać w swojej pracy po algorytmy. Policja z Santa Cruz testuje program, który pomoże zapobiegać przestępczości. Na podstawie danych o przeszłych zbrodniach ma wskazać funkcjonariuszom, gdzie i kiedy zostanie popełnione następne przestępstwo.
ShutterStock
2
Dzięki algorytmom unikniesz grypy?
Fount.in to serwis, który analizuje wpisy na Twitterze i na tej podstawie opracowuje mapy miejsc, w których występuje największe ryzyko zachorowania na grypę lub w jakich lokalach można najłatwiej się zatruć.
ShutterStock
3
Wiadomości z Twittera i inwestowanie na giełdzie
Na tej samej zasadzie działa inna aplikacja, która zbierając informacje pomaga inwestować na giełdzie.
Bloomberg / Chris Ratcliffe
4
Algorytmy znajdą ci miłość
Portale randkowe również wykorzystują algorytmy do kojarzenia par. Użytkownicy wypełniając kwestionariusze, podają swoje preferencje i odpowiadają na szereg pytań. Następnie dzięki zastosowaniu algorytmów użytkownicy otrzymują listę osób najbardziej pasującą do ich profilu.
Pewien matematyk Chris McKinlay postanowił zwiększyć swoje szanse na poznanie "tej jedynej". McKinlay zhackował więc serwis randkowy i zbudował model matematyczny, który pomógł mu znaleźć wybrankę serca.
Mężczyzna korzystał z serwera, który oferuje użytkownikom różne zestawy pytań i na tej podstawie kojarzy pary. McKinley zdał sobie sprawę, że jeśli jego potencjalna partnerka odpowie na zupełnie inny zestaw pytań, ich profile nigdy nie będą dla siebie widocznie. Znalazł więc sposób na to, by ustalić najczęściej wybierane przez panie zestawy pytań.
McKinaly założył fikcyjne profile, które automatycznie zbierały zestawy pytań. W ciągu trzech tygodni ściągnął 6 mln pytań i odpowiedzi pochodzących od 20 tys. kobiet. Analizując otrzymane dane, wyróżnił 7 różnych kategorii kobiet. Stwierdził, że dwie z tych kategorii, odpowiadają jego oczekiwaniom. Założył więc dwa różne profile, jeden optymalny dla pierwszej grupy, drugi dla drugiej. Dzięki temu profile McKinlaya były codziennie widoczne dla 400 kobiet, a on sam udał się na pierwszą randkę 88 razy. Na jednej z nich poznał wybrankę swego serca.
ShutterStock
5
Algorytmy i zakupy
Wiadomo, że sklepy obserwują zachowania klientów i na tej podstawie rozmieszczają na półkach towary. Pewna sieć drogerii posunęła się o krok dalej. Badając zachowania klientek i ich zwyczaje zakupowe, nauczyła się (oczywiście przy użyciu algorytmów) określić czy klientka jest w ciąży, a jeśli tak - to w którym miesiącu. Analitycy m.in. odkryli, że kobiety które w ciąży kupują dużą ilość bezzapachowych balsamów, klika miesięcy później sięgają po suplementy diety. W ten sposób analitycy powiązali ze sobą kilkanaście par produktów, co pozwoliło na ustalanie ofert promocyjnych, a tym kobietom, które płaciły np. kartami kredytowymi ustalano indywidualne zniżki.
ShutterStock
6
Murowany hit
Christopher Steiner stworzył algorytm, który pozwala przewidzieć, czy dana piosenka podbije listy przebojów. Do tego analizuje m.in. melodię utworu. Algorytm został przetestowany przed wydaniem płyt Norah Jones i Maroon 5.
Podobnie funkcjonuje brytyjska firma Epagogix. Analizując obsadę, scenariusz czy efekty specjalne pozwala na sprawdzenie, czy dany film okaże się hitem. Algorytm wykorzystany przed rozpoczęciem produkcji podpowie, czy producenci powinni zmienić scenariusz, czy zainwestować więcej pieniędzy w obsadę.
ShutterStock
7
Algorytmy zastąpią dziennikarzy?
Firma NarrativeScience opracowała algorytm, który pozwala na tworzenie artykułów. Specjalizuje się w pisaniu tekstów przedstawiających dane. Wystarczy podać np. wyniki sondaży i reguły charakterystyczne dla danej dziedziny, a na ekranie komputera pokaże się tekst.
ShutterStock
8
Algorytm ustali cenę i podpowie w zakupach
Sklepy internetowe inwestują coraz więcej pieniędzy w algorytmy. Odpowiadają one m.in. za podpowiadanie klientom pasujących produktów, do tych które chcą zamówić.
Firma Amazon kilkukrotnie padła "ofiarą" swoich algorytmów. Dużym echem odbiła się sprawa ustalania indywidualnych cen poszczególnym klientom. Algorytm sprawdzał, czy użytkownik przeszukiwał inny w poszukiwaniu danego produktu, a także czy wcześniej dokonywał podobnych zakupów (np. starszych płyt danego zespołu) i na tej podstawie wyznaczał cenę produktu.
Drugim przykładem są koszulki z modnym napisem "Keep calm and...". Amazon miał w ofercie takie T-shirty z dowolnym dokończeniem zdania. Na stronie internetowej ukazywało się to, o którym zdecydował algorytm. Afera wybuchła, gdy użytkownicy dostawali jako przykład koszulkę z napisem "Keep calm and rape her" ("Zachowaj spokój i gwałć ją").
Bloomberg / Chris Ratcliffe
9
Winda bez przycisków
Pewien producent wind opracował model, który wykorzystując algorytm, nie potrzebuje przycisków. Zamontowana w firmie zawiezie pracowników tam gdzie chcą. W fazie testów okazało się jednak, że pasażerowie czuli się niekomfortowo w tej sytuacji i producent nie zdecydował się na wprowadzenie tego modelu na rynek.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję