Od stycznia kwota zasiłku pogrzebowego nie tylko znacznie wrośnie (do 7 tys. zł z obecnych 4 tys. zł), ale też znacznie prościej będzie go można uzyskać. Tak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe (Dz. U. poz. 1412, z późn. zm.), który właśnie trafił do konsultacji.
Zakład pogrzebowy załatwi także formalności w ZUS
Po zmianie prawa zostanie usankcjonowane pośrednictwo zakładów pogrzebowych w procedurze ubiegania się o zasiłek. Te i tak od dawna pomagają rodzinom zmarłych w załatwianiu formalności, ale ZUS dotychczas akceptował ich udział warunkowo – wymagał upoważnienia członka rodziny zmarłego. Po zmianie prawa wniosek o świadczenie (podpisany przez osobę uprawnioną) będzie już oficjalnie mógł złożyć przedsiębiorca pogrzebowy.
W zależności od zawartej we wniosku dyspozycji świadczenie zostanie wypłacone w całości przedsiębiorcy pogrzebowemu albo w części firmie, a w części osobie uprawnionej. Co istotne dla rodzin zmarłych po zmianie prawa w formie elektronicznej będzie można wysłać do ZUS całość wymaganych dokumentów, co sprawi, że świadczenie najbliżsi zmarłego uzyskają bez składania wizyty w tej instytucji. Obecnie bowiem sam wniosek może być złożony za pośrednictwem PUE ZUS, ale oryginały rachunków poświadczających poniesione koszty pogrzebu, a także odpisy aktu zgonu i aktu małżeństwa trzeba już dostarczyć osobiście lub pocztą.
- W projekcie znalazło się rozwiązanie, które od paru postulowała branża funeralna. W przypadku osób najbliższych zmarłego docelowo nie trzeba będzie składać dodatkowych dokumentów, a jedynie przesłać skany rachunków i odklikać w systemie oświadczenie. To jest znaczące ułatwienie dla obywateli – podkreśla Wojciech Labuda, doradca ds., prawnych zarządu Polskiej Izby Branży Pogrzebowej ds. regulacyjnych.
Zasiłek pogrzebowy: Prostsze procedury w ZUS
Także zakłady pogrzebowe będą miały możliwość przesłania wniosku do ZUS w formie elektronicznej, poprzez specjalny profil utworzony dla zakładów pogrzebowych w systemie teleinformatycznym ZUS. Przedsiębiorcy dołączą potwierdzenie kosztów pochówku w postaci skanów faktur.
ZUS będzie mógł domagać się oryginałów tych dokumentów w przypadku wątpliwości, gdy np. wpłyną dwa wnioski jednocześnie od zakładu pogrzebowego i członka rodziny zmarłego.
- Pełna cyfryzacja tej procedury jest dużym ułatwieniem i dla obywateli, i dla przedsiębiorców – podkreśla Wojciech Labuda.
Formalności będą uproszczone także w sytuacji, gdy zmarły otrzymywał świadczenie z innego organu rentowego (KRUS czy służb mundurowych), a osoba uprawniona do świadczenia jest ubezpieczona w ZUS. W takiej sytuacji wystarczy, że wskaże we wniosku dane tegoż organu rentowego oraz numer świadczenia, a ZUS podejmie dalsze działania w sprawie ustalenia prawa do zasiłku pogrzebowego.
Zasiłek pogrzebowy przysługuje członkom rodziny zmarłego, a także osobom obcym lub instytucjom, które poniosły koszty pogrzebu i posiadają dokumenty, które to potwierdzają. Dotychczasowa kwota świadczenia to 4000 zł, niezależnie od rzeczywistych kosztów pogrzebu, które w rzeczywistości znacznie przewyższają tę sumę. Według danych GUS średni koszt pogrzebu wynosił 7 tys. zł sześć lat temu, a obecnie szacuje się, że jest dużo wyższy- sięga 10-12 tys. zł.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku.