Wojewódzki inspektor farmaceutyczny odmówił naszej spółce prowadzenia apteki. W uzasadnieniu podano, że wniosek nie miał adresu apteki i nie dołączono do niego opinii Państwowej Inspekcji Sanitarnej o lokalu. Ponieważ budynek apteki był w trakcie budowy, złożyliśmy wniosek o zawieszenie postępowania. Niestety także w jego przypadku otrzymaliśmy decyzję odmowną. Czy warto się od niej odwołać?

W art. 100 ust. 1 ustawy – Prawo farmaceutyczne (dalej: p.f.) postanowiono, że podmioty występujące o zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej składają wniosek zawierający m.in.:
1) oznaczenie podmiotu, jego siedzibę i adres, a w przypadku podmiotu będącego osobą fizyczną – imię, nazwisko oraz adres prowadzenia działalności gospodarczej;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer PESEL lub – gdy ten numer nie został nadany – numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, w przypadku gdy podmiot jest osobą fizyczną;
2a) numer we właściwym rejestrze;
3) wskazanie adresu apteki;
4) nazwę apteki, o ile taka występuje;
5) datę podjęcia działalności;
6) datę sporządzenia wniosku i podpis składającego wniosek;
7) dane apteki, takie jak nr telefonu, nr faksu, adres e-mail, adres strony www, jeśli apteka takie posiada;
8) dni i godziny pracy apteki;
9) wskazanie liczby prowadzonych aptek przez podmioty, o których mowa w art. 99 ust. 3a.
Ponadto, zgodnie z ust. 2 ww. art. 100 p.f., do wniosku należy też m.in. dołączyć:
1) tytuł prawny do pomieszczeń (…);
3) plan i opis techniczny pomieszczeń przeznaczonych na aptekę sporządzony przez osobę uprawnioną;
4) opinię Państwowej Inspekcji Sanitarnej o lokalu zgodnie z odrębnymi przepisami;
5) imię i nazwisko farmaceuty odpowiedzialnego za prowadzenie apteki (…).
W orzecznictwie sądowym akcentuje się, że art. 100 ust. 1 p.f. stanowi o tym, co powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie apteki, natomiast art. 100 ust. 2 p.f. wskazuje, co należy do wniosku dołączyć. Taki sposób skonstruowania powyższych przepisów należy uznać za zabieg celowy, co znajduje potwierdzenie w treści art. 101 pkt 1 p.f., z którego wynika, że organ odmawia udzielenia zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej m.in. wówczas, gdy wnioskodawca nie dysponuje opinią PIS o lokalu zgodnie z odrębnymi przepisami (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 26 kwietnia 2018 r., sygn. akt III SAB/Gd 10/18). Dla czytelnika szczególnie pomocny będzie jednak wyrok WSA w Warszawie z 28 lipca 2021 r. (sygn. akt V SA/Wa 935/21). W rozpatrywanej sprawie spółka również ubiegała się o zezwolenie na prowadzenie apteki. Co istotne, nie miała możliwości wskazania adresu apteki oraz opinii sanepidu, gdyż lokal nie został jeszcze wybudowany, dlatego złożyła wniosek o zawieszenie postępowania administracyjnego. Sąd nie uznał jednak za dopuszczalne składania wniosku o zawieszenie postępowania. Finalnie podtrzymał stanowiska organów inspekcji farmaceutycznej obu instancji, które odmawiały wydania zezwolenia.
A zatem w sytuacji opisanej przez czytelnika decyzja WIF jest uzasadniona. Wniosek po spełnieniu wymogów formalnych będzie można jednak ponowić . ©℗
Podstawa prawna
• art. 100 ust. 1–2 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1977; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2120)