Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
W firmie trwa kontrola podatkowa. Czy w tym samym czasie firmę może kontrolować też inspektor pracy? Czy inspekcja pracy może wejść do firmy bez wcześniejszego uprzedzenia pracodawcy o zamiarze przeprowadzenia kontroli?
7 marca 2009 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Wprowadziła ona zmiany do rozdziału 5 tej ustawy, który dotyczy kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorców. Co do zasady, organy kontroli mają obowiązek zawiadamiania przedsiębiorców o zamiarze wszczęcia kontroli. Jedynie w ściśle określonych przypadkach ustawa przewiduje odstępstwa od tej zasady. Kontrola może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie siedmiu dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wówczas wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia. Tylko na wniosek przedsiębiorcy kontrola może być wszczęta przed upływem siedmiu dni od dnia doręczenia zawiadomienia.
Według art. 82 ustawy, co do zasady, nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Od powyższego istnieją ściśle określone w cytowanym artykule wyjątki, m.in. w sytuacji, gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego. W przypadku gdy działalność gospodarcza przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu, wówczas organ kontroli powinien odstąpić od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli.
Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy w art. 24 ust. 1 stanowi, że inspektorzy pracy są uprawnieni do przeprowadzania, bez uprzedzenia i o każdej porze dnia i nocy, kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności stanu bhp oraz kontroli przestrzegania przepisów dotyczących legalności zatrudnienia. Jednak według ustawy o swobodzie działalności gospodarczej organy administracji publicznej kontrolują przedsiębiorców na zasadach określonych w tej ustawie, a w zakresie nieuregulowanym stosuje się przepisy ustaw szczególnych. Trzeba stwierdzić, że umocowanie do przeprowadzenia kontroli należy do zakresu uregulowanego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, ponieważ przepisy ustawy o PIP winny być zgodne z jej postanowieniami. Dlatego też inspektor pracy jest zobligowany do uprzedzenia przedsiębiorcy o planowanej kontroli, poprzez wskazanie daty jej rozpoczęcia oraz przewidywanego terminu jej zakończenia. Należy więc uznać, że kontrola przedsiębiorcy nie może zostać przeprowadzona przez inspektora pracy bez uprzedzenia i w dowolnym czasie.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.