Czas pracy kierowcy nie może przekroczyć dziesięciu godzin na dobę, jeżeli jego praca, bez względu na jej trwanie, jest wykonywana w porze nocnej. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. nr 92, poz. 879 z późn. zm.), którego pierwsze czytanie odbyło się w sejmowej Komisji Infrastruktury. Do takiej zmiany wezwała polski rząd Komisja Wspólnoty Europejskiej. Ma to na celu usunąć różnice między Dyrektywą 2002/15WE a ustawą, która ją wdrożyła. Obecnie w porze nocnej kierowca musi pracować co najmniej przez cztery godziny, aby jego czas pracy był ograniczony do dziesięciu godzin na dobę.
- Taka zmiana jest niekorzystna dla przewoźników, bo kierowcy będą mniej pracować - mówi Łukasz Szablewski, właściciel firmy transportowej Trans-com z Jeleniej Góry.
Jego zdaniem, spowoduje to wydłużenie dostaw ładunków i czasu oczekiwania klientów na towar oraz wpłynie na cenę usług transportowych. Tłumaczy, że przepisy o czasie pracy są obecnie już zbyt rygorystyczne i bardzo uciążliwe dla firm transportowych. Innego zdania jest dr Krystyna Zużewicz z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w Warszawie.
Według niej dla kierowców pora nocna powinna zostać inaczej zdefiniowana niż w kodeksie pracy. Powinna ona trwać od godziny 24 do 5, bo wtedy osoby prowadzące pojazdy ciężarowe są najbardziej narażone na popełnienie błędu ze względu na narastającą senność.
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, pora nocna obejmuje osiem godzin między godzinami 21.00 a 7.00. Według dyrektywy unijnej pora nocna obejmuje cztery godziny w przedziale od godziny 24 do 7.
- Rozważamy wprowadzenie definicji pory nocnej określonej w dyrektywie do nowelizacji ustawy o czasie pracy - wyjaśnia Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. Dodaje, że w tym celu analizą zmian tych przepisów zajmie się powołana obecnie podkomisja.
Czas pracy kierowcy nie może przekraczać ośmiu godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy. Kierowcom zatrudnionym w transporcie drogowym firmy mogą jednak przedłużyć wymiar czasu pracy do dziesięciu godzin na dobę, a do pozostałych kierowców, w ramach systemu równoważnego czasu pracy, do 12 godzin na dobę.
Za czas pracy w nocy kierowcy przysługuje dodatek do wynagrodzenia za każdą godzinę w wysokości 20 proc. stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.