Popularny serwis społecznościowy TikTok, należący do chińskiej spółki ByteDance, zobowiązał się do lepszego przestrzegania unijnych przepisów związanych z ochroną konsumentów – poinformowała Komisja Europejska.

Jest to pokłosie skargi, którą w lutym 2021 r. złożyła na ByteDance Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC). Zwracała ona wówczas uwagę na notoryczne naruszanie praw użytkowników i wyświetlanie szkodliwych treści oraz reklam dzieciom. W wyniku skargi krajowe organy ochrony konsumentów państw członkowskich rozpoczęły dialog z właścicielami platformy.
Ostatecznie serwis zapowiedział liczne zmiany w funkcjonalności swojej aplikacji. Przykładowo użytkownicy mają zyskać możliwość zgłaszania reklam, które mogłyby potencjalnie wpływać na dzieci lub manipulować nimi w kierunku zakupu określonych dóbr czy usług. Zakazane mają być też treści reklamujące np. stosowanie używek czy inwestycje typu „wzbogać się szybko”.
Spoty zawierające lokowanie produktu mają zaś mieć hashtagi typu #ad (z ang. reklama) albo #sponsored (z ang. sponsorowany). Takie treści będą też wyraźniej oznaczone przez TikTok. Użytkownicy będą mogli zgłaszać posty, które w ich odczuciu stanowią kryptoreklamę. Co więcej, każdy twórca mający powyżej 10 tys. obserwujących będzie podlegał kontroli treści pod kątem tego, czy jest ona zgodna z polityką platformy.
Zmiany mają dotyczyć również sposobu przekazywania nagród ulubionym twórcom przez użytkowników. Ci ostatni mają być lepiej poinformowani o kosztach takich płatnych nagród (chociażby poprzez to, że będzie on podawany w ich rodzimej walucie). Zapisywana ma być też historia zakupów w aplikacji. Użytkownicy będą też mogli wycofać się z zakupu nagród w ciągu 14 dni.
Europejskie organy ochrony konsumentów będą monitorować wdrożenie zapowiedzianych zmian oraz prowadzić dalsze analizy na temat tego, czy nieletni użytkownicy odpowiednio rozumieją komercyjne aspekty platformy TikTok.
Nie przekreśla to osobnych działań organów ochrony danych osobowych, które od dawna bacznie przyglądają się chińskiemu serwisowi. Komisja Europejska zwraca uwagę, że urzędy ds. ochrony danych osobowych mają kompetencje do badania aktywności platformy pod kątem jej zgodności z postanowieniami RODO. Dwa lata temu Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) powołała nawet grupę zadaniową w celu uzyskania kompleksowego przeglądu przetwarzania danych i praktyk stosowanych przez aplikację TikTok w całej UE. Rok później, po stwierdzeniu, że serwis ma główną jednostkę organizacyjną w Dublinie, EROD rozwiązał grupę i pozostawił dalsze kroki Irlandczykom.
Statystyki pokazują, że z TikToka korzysta globalnie już ponad 1,5 mld osób, w tym ok. 100 mln Europejczyków. 18 proc. użytkowników jest niepełnoletnich, a 63 proc. ma poniżej 29 lat. Odbiorcy spędzają na platformie średnio aż 89 minut dziennie. Szacuje się, że w tym roku przychody ByteDance z reklam na TikToku mają się potroić i sięgnąć 11 mld dol. To więcej, niż zarabiają łącznie na płatnej promocji Twitter oraz Snap. W 2024 r. przychody Chińczyków mogą zaś sięgnąć 23,5 mld dol., a więc kwoty podobnej do tej, którą osiąga serwis YouTube.