Utworzenie Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego zakłada znowelizowana w czwartek przez Sejm ustawa o transporcie drogowym. Rejestr ma poprawić bezpieczeństwo i konkurencję w transporcie drogowym.
Za uchwaleniem noweli zagłosowało 421 posłów, żaden nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się też od głosu.
"Dostęp do aktualnych danych przedsiębiorców transportu drogowego poprawi bezpieczeństwo transportu drogowego i obrotu transportowego poprzez wyeliminowanie nieuczciwych przedsiębiorców oraz stworzy warunki do uczciwej konkurencji przewoźników" - podkreślono w ocenie skutków regulacji.
Jak wyjaśnił we wtorek podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, utworzenie elektronicznego rejestru ma na celu wypełnienie przez Polskę zobowiązań wobec Unii Europejskiej. "Mamy już cztery lata opóźnienia we wdrażaniu tych przepisów" - zaznaczył. Termin wdrożenia unijnych przepisów minął 31 grudnia 2012 r.
Nowelizacja zakłada, że rejestr zostanie zbudowany na bazie rejestrów funkcjonujących w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (GITD) oraz ewidencji przewoźników drogowych prowadzonych w starostwach oraz miastach na prawach powiatu.
Ma on być prowadzony w systemie teleinformatycznym przez GITD i ma się składać z trzech ewidencji: przedsiębiorców, którzy mają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego; poważnych naruszeń przepisów dotyczących obowiązków lub warunków przewozów drogowych; osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi – do czasu przywrócenia dobrej reputacji.
Utworzony rejestr przez punkt kontaktowy zostanie połączony z rejestrami innych państw członkowskich UE, co ma umożliwić wymianę danych między krajami unijnymi.
Dane gromadzone w ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, będą jawne i publicznie dostępne, z wyjątkiem m.in. danych dotyczących daty i miejsca urodzenia oraz adresu zamieszkania przedsiębiorcy.
Natomiast dane gromadzone w ewidencji poważnych naruszeń oraz ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi będą udostępniane na wniosek – w niezbędnym zakresie – upoważnionym organom: starostom, wojewódzkim inspektorom transportu drogowego, wojewódzkim komendantom policji, komendantowi głównemu Straży Granicznej, komendantom oddziałów Straży Granicznej, dyrektorom izb celnych, Głównemu Inspektorowi Pracy, zarządcom dróg i sądom oraz szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.(PAP)