Jednym z celów reformy szkolnictwa wyższego jest budowanie pomostu między nauką i biznesem – podkreślił minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin na uroczystej gali wręczenia stypendiów uzdolnionym studentom Politechniki Łódzkiej w czwartek.

"Od mojej ostatniej wizyty w Politechnice Łódzkiej minął rok. W tym czasie wprowadziliśmy wiele nowych rozwiązań, mających na celu budowanie pomostu między światem nauki a biznesem. To m.in. obowiązująca od stycznia nowa ustawa o innowacyjności – wreszcie realne ulgi podatkowe dla przedsiębiorców, zachęcające do współpracy ze światem naukowym. Ale też realne korzyści dla naukowców i dużo mniej biurokracji" - podkreślił Gowin.

Minister dodał, że jego resort przygotował kolejną ustawę dotyczącą innowacyjności.

"Jeśli zostanie przyjęta przez parlament, to liczę, że wejdzie w życie od 2018 r. Będzie zawierała takie rozwiązania, jak podwojenie ulg dla przedsiębiorców. Obecnie wynoszą one 50 proc., a w przyszłości od podatku będzie można odpisywać każdą złotówkę. Będzie też wiele ułatwień dla naukowców" - zaznaczył.

Zdaniem Gowina propozycją szczególnie interesującą dla studentów uczelni technicznych będzie nowa ścieżka kariery akademickiej – ścieżka wdrożeniowa. Jak zauważył, do tej pory tytuły naukowe w Polsce osiąga się przede wszystkim za pracę teoretyczną, czyli za publikacje.

"Chcemy wejść na taką drogę, którą poszły m.in. Niemcy, Dania, Francja, aby w przyszłości doktoraty czy habilitacje można było uzyskiwać także za wdrożenia gospodarcze. Odpowiednia ustawa została już przyjęta przez rząd i jest opracowywana w Sejmie. To ważne dla naukowców, jak i gospodarki, bo we wszystkich badaniach jako jedną z najważniejszych barier wzrostu gospodarczego wskazuje się stosunkowo nikłe nasycenie gospodarki polskiej naukowcami" - wyjaśnił.

W opinii Gowina zatrudnianie naukowców w różnych gałęziach gospodarki jest w Polsce zjawiskiem zbyt rzadkim, tymczasem innowacyjne firmy, zwłaszcza światowe koncerny, intensywnie korzystają z ich potencjału. "Osoby, które będą szły wdrożeniową ścieżką kariery, będą naturalnymi łącznikami między światami nauki i gospodarki" - dodał.

Minister przypomniał, że rok temu – odwiedzając Politechnikę Łódzką – złożył w imieniu swoim i rządu pewne zobowiązania dotyczące reformy. Były one związane z nową strategią rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego i – obok budowy pomostu między nauką a gospodarką – zapowiadały konsekwentne stawianie na doskonałość naukową i podnoszenie poziomu kształcenia. Gowin zapowiadał wówczas odejście od modelu kształcenia masowego i przejście na model kształcenia "projakościowego", wyposażającego studentów w rzeczywistą wiedzę i umiejętności.

Jego zdaniem takiemu podejściu sprzyjają zmiany w formule finansowania uczelni, przede wszystkim rezygnacja z zasady, że "pieniądz idzie za studentem", prowadzącej do obniżania poziomu kształcenia.

"Od stycznia promowane są już nie te uczelnie, które kształcą najwięcej osób, lecz te, w których jest odpowiednia proporcja między liczbą studentów i pracowników naukowych. Jeden wykładowca na kilkunastu studentów - to stwarza warunki do wytworzenia relacji mistrz - uczeń i solidnego, rzetelnego formowania młodych umysłów. Tej zmianie towarzyszyło wiele obaw, bo wzięliśmy szereg innych kryteriów, np. osiągnięcia naukowe czy poziom współpracy z biznesem" - podkreślił Gowin.

Według ministra, nowe zasady finansowania na nowo stworzyły hierarchię uczelni. Jak zaznaczył, okazały się one korzystne dla Politechniki Łódzkiej, która jest obecnie jednym z liderów, nie tylko wśród uczelni technicznych, ale też na liście wszystkich polskich uczelni.

W czasie uroczystej gali w Centrum Kształcenia Międzynarodowego PŁ minister Gowin wręczył jednorazowe stypendia naukowe dziesięciu najzdolniejszym studentom uczelni, przyznane w Konkursie Fundacji PŁ. Stypendystów wybrano spośród 71 kandydatów zgłoszonych przez wydziały uczelni.

Wcześniej minister spotkał się w urzędzie wojewódzkim z rektorami łódzkich wyższych uczelni. (PAP)