Firma Sophos specjalizująca się w technologiach ochrony informacji ogłosiła otwarty list do giganta sieci społecznościowych. Namawia w nim Facebooka do stworzenia bezpieczniejszego środowiska dla swoich przeszło 500 milionów użytkowników i tym samym pokazania zaangażowania w poprawę prywatności i bezpieczeństwa w Internecie.

Sophos proponuje następujący trzypunktowy plan bezpieczeństwa i sugeruje, aby Facebook publiczne zobowiązał się do harmonogramu jego realizacji:

1) Prywatność domyślnie

Nigdy więcej wymiany informacji bez twojej wyraźnej zgody (Opt-in). Gdy Facebook dodaje nową funkcję, która udostępnia kolejne dane o tobie, nie powinien z góry zakładać, że chcesz mieć tę funkcję włączoną.

2) Sprawdzeni deweloperzy aplikacji

Tylko sprawdzeni i zatwierdzeni deweloperzy aplikacji third-party powinni mieć możliwość publikowania oprogramowania na platformie Facebook. Ponieważ na Faceboku jest obecnie zaraejstrowanych przeszło milion deweloperów, trudno się dziwić że sieć społecznościowa jest przesiąknięta scamem i złośliwymi aplikacjami.

3) HTTPS do wszystkiego

Facebook niedawno wprowadził możliwość korzystania z HTTPS, lecz domyślnie protokół jest wyłączony. Na domiar złego, portal społecznościowy zapewnia bezpieczne połączenie tylko "gdy to możliwe". Facebook powinien wprowadzić bezpieczne połączenie dostępne przez cały czas, domyślnie. Bez tego, dane personalne użytkowników są narażone na ataki hakerów.

"Facebook trafia na nagłówki ze wszystkich złych powodów, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i prywatność. Trzypunktowy plan Sophos zmieniłby dotychczasowy wizerunek Facebooka i uczyniłby prawdziwy krok naprzód w bezpieczeństwie 500 milionów użytkowników sieci" - mówi Graham Cluley, starszy konsultant ds. technologii w Sophos. "Facebook jest popularny i nic tego nie zmieni. Dlatego tak istotne jest, aby portal podjął właściwe działania i ustalił bezpieczeństwo oraz prywatność swoich użytkowników najwyższym priorytetem".

Pełny list otwarty Sophos Naked Security został opublikowany pod adresem: http://nakedsecurity.sophos.com/2011/04/18/facebook-open-letter/.