Przykładowo: W jednym z kontrolowanych ośrodków wychowawczych wychowankowie w nocy pozostawali bez opieki; W oddziale agencji nieruchomości rolnych skarbu państwa zobowiązano pracowników do terminowego załatwiania skarg i wniosków. Do wielu ośrodków pomocy społecznej NIK skierowała wniosek o zintensyfikowanie działań wobec dłużników alimentacyjnych. Jeden z urzędów pracy został zobowiązany do przyznawania bezrobotnym dotacji z uwzględnieniem kolejności napływania wniosków oraz do ich oceny w zgodzie z regulaminem urzędu.
- NIK nie tylko wskazuje źle działające mechanizmy w badanych obszarach, ale ma też prawo i możliwość nakazania ich usunięcia – mówi gazecieprawnej.pl Paweł Biedziak, rzecznik prasowy NIK.
Jeśli inspektorzy dostrzegą nieprawidłowości, wskazują na konieczność ich naprawy w tzw. wnioskach pokontrolnych. Skontrolowani przez Izbę zobowiązani są do informowania NIK o stanie ich realizacji. Blisko połowa wniosków Izby z 2010 r. już została zrealizowana. Kolejnych 1,6 tys. jest w trakcie wdrażania.
Pewne nieprawidłowości można naprawić bardzo szybko. Naprawa innych wymaga czasu. Zdając sobie z tego sprawę, NIK stale monitoruje postęp prac. Najwyższa Izba Kontroli może bowiem także skontrolować sposób wykorzystania uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym. W tym celu przeprowadza kontrolę sprawdzającą. W 2010 r. takich audytów odbyło się blisko 50.