Ze względu na wejście w życie nowych przepisów RODO zmieniliśmy sposób
logowania do produktu i sklepu internetowego, w taki sposób aby chronić dane
osobowe zgodnie z najwyższymi standardami.
Prosimy o zmianę dotychczasowego loginu na taki, który będzie adresem
e-mail.
Sąd zdecydował o przywróceniu pracownika do pracy. Pracownik ma jednak uraz kręgosłupa i ZUS skierował go do sanatorium. Lekarz medycyny pracy nie wyda mu zatem w najbliższym czasie orzeczenia dopuszczającego go do pracy. Czy w takiej sytuacji pracodawca może poczekać z przywróceniem do pracy pracownika do momentu, aż będzie on sprawny? Czy sąd pracy może zmienić swoją decyzję na przyznanie odszkodowania?
W przypadku niezgodnego z prawem rozwiązania lub wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi przysługują alternatywne roszczenia określone w art. 45 lub 56 kodeksu pracy. Jeśli pracownik dokonał wyboru roszczenia, sąd nie może zmienić treści wyroku. Jednak, przyznając jedno z alternatywnych roszczeń, sąd nie ma obowiązku orzekać o oddaleniu drugiego z nich. Oznacza to, że dopuszczalna jest apelacja przeciwko takiemu orzeczeniu i domaganie się zasądzenia innego roszczenia niż uwzględnione (wyrok Sądu Najwyższego z 15 czerwca 1993 r., I PRN 64/93).
Należy pamiętać, że jeśli sąd orzekł o przywróceniu do pracy, to jest to jednoznaczne z uznaniem, że jest ono dopuszczalne. Sąd może bowiem nie uwzględnić takiego roszczenia, jeśli oceni, że żądanie przywrócenia pracownika do pracy jest niemożliwe lub niecelowe. W sytuacji gdy sąd przywróci pracownika do pracy, ten nie może przejawiać biernej postawy. Zobowiązany jest bowiem w terminie 7 dni od uprawomocnienia się orzeczenia do zgłoszenia gotowości niezwłocznego podjęcia pracy. Pracodawca nie może czekać z przywróceniem do pracy pracownika do chwili, gdy ten będzie sprawny. Czytelnik wskazuje w pytaniu, że sprawa dotyczy pracownika niezdolnego do pracy. Gotowość do podjęcia pracy a tzw. niezdolność do pracy to dwa odmienne pojęcia, których zakresy są różne. Osobą niezdolną do pracy jest osoba, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu. Natomiast może być gotowa do pracy na innym stanowisku bądź po przekwalifikowaniu.
Pracownik niezdolny do pracy z powodu choroby objęty jest ochroną dotyczącą jego stosunku pracy. Ochrona ta jest jednak ograniczona, a wynika z art. 53 k.p., który przewiduje możliwość jego rozwiązania bez wypowiedzenia. Na zakończenie należy wskazać, że w przypadku zgłoszenia przez pracownika gotowości do pracy pracodawca może odmówić dopuszczenia pracownika do pracy. Jednak w takiej sytuacji pracownik może domagać się wykonania w trybie egzekucji prawomocnego orzeczenia przywracającego go do pracy.
Urszula MłynarczykW mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.