Dlaczego? Bo samo zastrzeżenie nie wystarcza – trzeba jeszcze wykazać, że informacje rzeczywiście zasługują na ochronę. A z tym wciąż wielu wykonawców sobie nie radzi. Braki czy błędy w tym zakresie mają wręcz nagminny charakter.
Wyjaśnienie to za mało
Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) nie ujawnia się informacji będących tajemnicą przedsiębiorstwa, jeżeli wykonawca wraz z przekazaniem takich informacji:
- zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz
- wykazał, że rzeczywiście są one tajemnicą przedsiębiorstwa.
Literalna wykładnia tego przepisu nie pozostawia wątpliwości: zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa musi nastąpić jednocześnie z wykazaniem ich szczególnego (objętego ochroną) charakteru. Jeśli przedsiębiorca go nie wykaże, zastrzeżenie jest bezskuteczne, a informacje powinny zostać ujawnione przez zamawiającego. Co ważne, art. 18 ust. 3 p.z.p. wymaga, by wykonawca wykazał, iż zastrzeżone informacje są tajemnicą przedsiębiorstwa.
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) najczęściej przyjmuje w orzecznictwie, że obowiązek „wykazania” oznacza coś więcej niż samo wyjaśnienie (uzasadnienie). Izba w wielu orzeczeniach podkreśliła, że wykonawca, zastrzegając określone informacje jako tajemnicę przedsiębiorstwa, musi przedstawić zamawiającemu dowody na zasadność takiego zastrzeżenia, a nie tylko lakonicznie czy wręcz zdawkowo wyjaśnić, dlaczego dana informacja miałaby być tajemnicą.
Oczywiście nie chodzi o to, aby wykonawca każde swoje stwierdzenie poparł dowodem. Jednak w wielu orzeczeniach KIO bardzo rozsądnie przyjęła, że jeśli określona okoliczność może być potwierdzona (np. poprzez umowy o zachowaniu poufności z pracownikami lub kontrahentami), to wykonawca powinien takie dowody przedłożyć.
Tajemnicą przedsiębiorstwa tylko informacje, które mają wartość gospodarczą
Innym bardzo często spotykanym błędem przy zastrzeganiu informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa jest brak odniesienia się do kwestii wartości gospodarczej zastrzeganych informacji albo podanie takich danych jedynie zdawkowo.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji tajemnicą przedsiębiorstwa są tylko te informacje, które mają wartość gospodarczą z powodu ich poufności. Sam charakter techniczny, technologiczny czy organizacyjny nie wystarcza.
Tajemnica przedsiębiorstwa
Artykuł 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
„Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”.
Jak podkreśla KIO w swoich orzeczeniach, wartość gospodarcza może przejawiać się m.in. w:
- wycenie określonego dobra jako wartości niematerialnej i prawnej (np. znaku towarowego, prawa autorskiego czy pewnego unikalnego rozwiązania organizacyjnego, które ma trwałe zastosowanie i kreuje pewną wartość),
- potencjalnej szkodzie, którą wykonawca może ponieść w razie ujawnienia informacji szerszemu gronu podmiotów (szkoda musi mieć jednak wymiar obiektywny, co oznacza, że samo przekonanie wykonawcy o wartości przekazywanych przez niego informacji – jest niewystarczające; niewykazanie obiektywnej wartości gospodarczej zastrzeganych informacji przesądza o nieskuteczności zastrzeżenia),
- dokumentach księgowych lub sprawozdaniach finansowych.
Ochrona danych osobowych to żaden argument
W praktyce często spotkać się można ze stwierdzeniem, że dane informacje lub dokumenty zostały zastrzeżone ze względu na obowiązek ochrony danych osobowych wynikający m.in. z przepisów unijnych, zwłaszcza RODO.
Jednak zgodnie z art. 74 ust. 4 p.z.p.: „udostępnianie, o którym mowa w ust. 1 i 2, ma zastosowanie do wszystkich danych osobowych, z wyjątkiem danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, zebranych w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Ograniczenia zasady jawności, o których mowa w ust. 3 i art. 18 ust. 3–6, stosuje się odpowiednio”.
Zatem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wszystkie dane osobowe podlegają udostępnianiu na takich samych zasadach jak protokół postępowania i załączniki do protokołu. Wyjątkiem są dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO, czyli dane dotyczące:
- pochodzenia rasowego lub etnicznego,
- poglądów politycznych,
- przekonań religijnych lub światopoglądowych,
- przynależności do związków zawodowych oraz
- przetwarzania danych genetycznych,
- danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub
- danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.
Ochrona danych osobowych nie jest więc podstawą do zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Z praktyki wynika, że zastrzegane dokumenty niemal nigdy nie zawierają danych wrażliwych, które byłyby objęte zakazem przetwarzania.
O czym wykonawca musi pamiętać
1. Nie każda informacja o charakterze technicznym, technologicznym, organizacyjnym (lub jeszcze innym) może być tajemnicą przedsiębiorstwa. Może nią być wyłącznie taka, która ma pewną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy (jest źródłem zysku lub pozwala na zaoszczędzenie kosztów) dzięki temu, że pozostanie poufna.
2. Zastrzeżenie poufności musi nastąpić nie później niż z przekazaniem zastrzeganych informacji. Nie można uzupełnić zastrzeżenia, jak i jego uzasadnienia na późniejszym etapie.
3. Ciężar wykazania zasadności zastrzeżenia został w sposób wyraźny nałożony na wykonawcę. Nie należy oczekiwać, że to zamawiający będzie szukał powodów, dla których należy chronić dane informacje.
4. Zastrzeżenie musi dotyczyć tylko konkretnych informacji, a nie całych dokumentów. Tak samo uzasadnienie zastrzeżenia musi się odnosić do zastrzeżonych informacji i nie może być ogólnikowe.
5. Samo oświadczenie o zastrzeżeniu danej informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa nie jest wystarczającym działaniem zmierzającym do zachowania jej w poufności.
6. Wykonawcy powinni liczyć się z tym, że ich oferty co do zasady będą jawne, w szczególności w zakresie, w jakim będą podlegać ocenie co do spełnienia warunków udziału w postępowaniu, zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami zamawiającego, kalkulacji ceny oferty oraz w ramach kryteriów oceny ofert. ©℗
Zatem, wbrew praktyce i przekonaniu niektórych zamawiających i wykonawców samo zastrzeżenie określonych informacji czy dokumentów nie wystarczy do tego, aby zamawiający ich nie ujawniał. Wykonawca, chcąc skorzystać z dobrodziejstwa art. 18 ust. 3 p.z.p., powinien ze szczególną starannością wypełnić obowiązek jednoczesnego wykazania, że zastrzeżone informacje są tajemnicą przedsiębiorstwa – w szczególności przedstawić odpowiednie dowody i odnieść się do wszystkich elementów definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Jakichkolwiek zaniechań w tym zakresie nie będzie można naprawić na późniejszym etapie.
Najczęstsze błędy przy zastrzeganiu tajemnicy przedsiębiorstwa w przetargach
W praktyce zamówień publicznych najczęstsze błędy wykonawców przy zastrzeganiu tajemnicy przedsiębiorstwa to:
- brak wystarczającego odniesienia się do wartości gospodarczej zastrzeganych informacji,
- zastrzeganie całych dokumentów bez analizy ich treści,
- powoływanie się na ochronę danych osobowych niezgodnie z przepisami,
- oczekiwanie, że zamawiający uwierzy na słowo w deklaracje i zapewnienia wykonawcy (zamawiający powinien zbadać, czy zastrzeżone informacje zasługują na ochronę jako tajemnica przedsiębiorstwa, a jeśli wynik tego badania jest negatywny, to powinien te informacje ujawnić). ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
• art. 18 ust. 3, art. 74 ust. 4 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo o zamówieniach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320)
• art. 11 ust. 2 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1233)
• art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz.UE z 2016 r. L.119, s.1)