Kto to jest influencer?
Influencerem może być każdy, kto poprzez publikowane w internecie treści ma wpływ na decyzje konsumenckie innych osób.
UOKiK wydał właśnie pakiet rekomendacji dotyczących oznaczania przez takie osoby reklam. Czy jeśli będę polecać na swoim profilu w mediach społecznościowych produkty, których używam, te zalecenia będą mnie dotyczyły?
Wszystko zależy od charakteru tej opinii. Nie mamy problemu z poleceniami rzetelnymi, kreowanymi na podstawie własnych doświadczeń i realizowanymi nieodpłatnie. Co innego, jeśli ktoś za polecanie produktów otrzymuje korzyść ekonomiczną. Wówczas zdecydowanie powinien zapoznać się z naszymi rekomendacjami. Wydaliśmy je, by chronić konsumentów przed kryptoreklamą i wprowadzeniem w błąd.
Zanim UOKiK wydał rekomendacje dotyczące oznaczania sponsorowanych treści, kilkoro influencerów otrzymało zarzuty za brak rzetelnej informacji o reklamie. Podobne praktyki trwają jednak od kilkunastu lat. Co sprawiło, że influencerzy dopiero teraz dostali się pod lupę UOKiK?
Działania wobec influencerów zaczęły się od naszych postępowań w zakresie systemów promocyjnych typu piramida. Zauważyliśmy, że niektórzy internetowi twórcy pełnią dla tych podmiotów funkcję naganiaczy. Chwalą się zarobkiem na promowanych przez siebie projektach, ale nie ujawniają, że w rzeczywistości pochodzi on z prowizji reklamowych, a nie inwestycji z własnych środków.