Wrzesień to tradycyjnie miesiąc, w którym rusza wiele nowych placówek przedszkolnych. Nie inaczej będzie zapewne w tym roku. Potencjał tego rynku wciąż jest widoczny - również w danych statystycznych. Tymczasem początek roku szkolnego i zbliżający się z końcem września termin na poinformowanie gmin o zamiarze prowadzenia przedszkola wspieranego dotacją jest doskonałą okazją, aby odpowiedzieć na pytania pojawiające się przy tej okazji. Wybraliśmy przy tym kwestie, które w ostatnim okresie budziły największe wątpliwości. Autorem jest Andrzej Wasilewski ekspert ds. finansowania oświaty i finansów publicznych JST, biegły sądowy

Jest jeszcze miejsce na nowe placówki

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2020 r., w Polsce na każde 1 tys. dzieci w wieku od trzech do pięć lat do placówek wychowania przedszkolnego uczęszczało 872 dzieci. Oznacza to, że pomimo starań gmin oraz ponad 20 lat powstawania przedszkoli prowadzonych przez osoby inne niż samorząd istnieje jeszcze pewien obszar do zagospodarowania. Dodajmy, że na jedną placówkę przypadało średnio prawie 81 dzieci - dominują zatem przedszkola niewielkie. W roku szkolnym 2020/2021 funkcjonowało 22,4 tys. placówek wychowania przedszkolnego, w tym 13,2 tys. przedszkoli, 7,6 tys. oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, 0,1 tys. zespołów wychowania przedszkolnego, 1,5 tys. punktów przedszkolnych.

Zmiana placówki niepublicznej w publiczną

Jak formalnie dokonać przekształcenia
PYTANIE
Prowadzę przedszkole niepubliczne. Czy mogę ubiegać się o to, by gmina przekształciła je w publiczne? A jeśli tak, to jak tego dokonać?
Zacznijmy od tego, że ustawodawca umożliwił osobom innym niż jednostki samorządu terytorialnego prowadzenie przedszkoli publicznych. Tym niemniej nie ma możliwości bezpośredniego przekształcenia przedszkola niepublicznego w przedszkole publiczne. Już pod rządami ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1730) nie było na to szansy. Zastępująca ją ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1082; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1730) traktuje tę sprawę analogicznie. Dodajmy, że przedszkole niepubliczne może co najwyżej przystąpić do organizowanego przez gminę konkursu na zapewnienie edukacji przedszkolnej przedszkolakom, którym brakuje miejsc w przedszkolach samorządowych na warunkach jak w przedszkolu publicznym.
Co więc zrobić może osoba, która uznała, że korzystniej będzie dla niej prowadzić placówkę publiczną niż niepubliczną? Przejście z jednej formy na drugą powinno się odbywać poprzez likwidację dotychczasowego przedszkola niepublicznego i niejako uruchomienie „na nowo” przedszkola publicznego. Procedurę związaną z założeniem publicznej placówki regulują art. 88 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe oraz rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1591). I tak podstawą założenia publicznego przedszkola jest złożenie do właściwego miejscowo wójta, burmistrza czy prezydenta wniosku o udzielenie zezwolenia na działanie publicznego przedszkola. Rozpatrzenie wniosku (czyli rozstrzygnięcie sprawy) następuje w formie decyzji administracyjnej, od której można odwołać się do właściwego miejscowo kuratora oświaty.
Organ prowadzący, podobnie jak przy prowadzeniu przedszkola niepublicznego, musi zapewnić odpowiedni lokal i wyposażenie. Lokal wykorzystywany na funkcjonowanie przedszkola niepublicznego z pewnością będzie spełniał warunki do funkcjonowania przedszkola publicznego. Najkorzystniejszym terminem zakończenia/uruchomienia działalności przedszkola ze względu na konieczność realizacji odpowiednich treści programowych jest koniec/początek roku szkolnego. Ze względu na konieczność zabezpieczenia w budżecie samorządu środków na dotację dla przedszkoli publicznych, które stanowią 100 proc. wydatków zaplanowanych w budżecie (pomniejszonych o wpłaty rodziców i wydatki finansowane z budżetu UE oraz na programy rządowe), należy odpowiednio wcześnie przedstawić swój zamiar włodarzowi gminy, aby mógł to uwzględnić już na etapie tworzenia projektu budżetu. W praktyce: jeśli chcemy zlikwidować dotychczasowe przedszkole niepubliczne z końcem obecnego roku szkolnego, a z początkiem przyszłego roku szkolnego uruchomić przedszkole publiczne, to już teraz złożyć odpowiedni wniosek w tej sprawie.

Wymogi przy składaniu wniosku

PYTANIE
Chciałbym złożyć w gminie wniosek o prowadzenie publicznego przedszkola. Jakie dokumenty będą potrzebne w takim wniosku?
Jak wspomniano w odpowiedzi na poprzednie pytanie, przedszkole publiczne można uruchomić na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej. W tym celu trzeba złożyć wniosek do właściwego miejscowo wójta, burmistrza czy prezydenta. Aby gmina wydała zgodę na funkcjonowanie przedszkola publicznego, gmina musi otrzymać:
  • akt założycielski przedszkola;
  • statut placówki;
  • imię i nazwisko założyciela, jego numer ewidencyjny PESEL, oraz adres miejsca zamieszkania, a także adres do korespondencji;
  • opinie powiatowego (miejskiego) komendanta Państwowej Straży Pożarnej i państwowego powiatowego inspektora sanitarnego na temat obiektu, w którym będzie funkcjonowała placówka (organ prowadzący musi zapewnić odpowiedni lokal i wyposażenie);
  • wykaz nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w przedszkolu zawierający nie tylko ich imiona i nazwiska, lecz także informacje o kwalifikacjach tych osób;
  • zobowiązanie do zapewnienia warunków działania przedszkola, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz do przestrzegania przepisów dotyczących przedszkoli publicznych.
Rozstrzygnięcie wniosku następuje w formie decyzji administracyjnej, od której można odwołać się do właściwego miejscowo kuratora oświaty.

Zatrudnienie personelu

Ustalanie pensji nauczycielskiej osoby prowadzącej
Przedszkole niepubliczne zatrudnia dyrektora. Osoba, która jest organem prowadzącym, jednocześnie wykonuje pracę nauczyciela w tym przedszkolu. Kto powinien ustalić wynagrodzenie nauczycielowi, który zarazem jest organem prowadzącym placówkę?
Ani obecnie obowiązująca ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1930; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1730), ani wcześniej obowiązujące przepisy ustawy o systemie oświaty nie przewidziały wprost takiej sytuacji. Zatem przeanalizujmy, jakie przepisy w tej sytuacji należy wziąć pod uwagę. Osoba fizyczna będąca organem prowadzącym przedszkole niepubliczne prowadzi działalność oświatową. W świetle przepisów podatkowych jest to działalność zarobkowa (generuje przychód). Jednocześnie taka osoba jest płatnikiem podatków od wszystkich pracowników zatrudnianych w ramach działalności i podatnikiem od swojego dochodu uzyskiwanego w ramach prowadzenia przedszkola. Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych w art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. aa wskazuje, że z dotacji można pokryć wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej niepubliczne przedszkole, jeżeli pełni funkcję dyrektora przedszkola, w wysokości 150 proc. 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1730; dalej: KN). Ustawa nie wspomina o organie prowadzącym będącym jednocześnie nauczycielem. Mając jednak na względzie wykładnię celowościową tego przepisu, należy przyjąć, że osoba fizyczna prowadząca przedszkole zatrudniona jednocześnie jako nauczyciel powinna rozliczyć z dotacji wynagrodzenie nie wyższe niż kwota, którą mogłaby rozliczyć jako dyrektor przedszkola. Do tego rozliczenia nie jest potrzebna żadna umowa, gdyż kwotę maksymalną określa ustawa. Jako wydatkowanie dotacji wystarczy przelew wynagrodzenia na konto osoby prowadzącej przedszkole (potwierdzenie odbioru gotówki). Do rozliczenia podatkowego także nie jest potrzebna żadna umowa, gdyż wysokość dochodu określa się na podstawie zasad, jakie dotyczą osób prowadzących działalność gospodarczą przewidzianych ustawą z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1692).
Można także rozważyć sytuację, gdy zatrudniony przez organ prowadzący dyrektor przedszkola będzie jednocześnie pełnomocnikiem osoby prowadzącej przedszkole i na podstawie tego pełnomocnictwa ustanowi jej wysokość wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji nauczyciela przedszkola. Uważam jednak, że działania takie nie są konieczne, zaś prawo nie wymaga podejmowania takich kroków. Mogą one mieć jedynie walor ułatwiający prowadzenie kontroli i rozliczeń dotacji.

Czy członek rodziny może być dyrektorem

Czy jako osoba prowadząca przedszkole niepubliczne mogę powierzyć stanowisko dyrektora mężowi?
Organizację przedszkola niepublicznego i funkcjonowanie jego organów należy opisać w statucie. Wymaga tego art. 172 ustawy - Prawo oświatowe. Osoba fizyczna prowadząca przedszkole niepubliczne przy powierzeniu stanowiska dyrektora przedszkola występuje w roli organu prowadzącego przedszkole (art. 63 ustawy - Prawo oświatowe). Zgodnie zaś z art. 63 ust. 11 prawa oświatowego przedszkole niepubliczne nie musi organizować konkursu na to stanowisko. Nie istnieją więc przeszkody, aby mąż osoby prowadzącej przedszkole pełnił funkcję dyrektora przedszkola.

Czy osoba niebędąca nauczycielem może kierować placówką?

Czy dyrektorem przedszkola może być osoba, która nie jest nauczycielem, posiada za to np. tytuł magistra ekonomii i ukończyła studia podyplomowe z zarządzania?
Co do zasady na stanowisko dyrektora przedszkola z reguły powołuje się nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, co wynika z art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe (wprost wskazuje on, że „szkołą lub placówką kieruje nauczyciel mianowany lub dyplomowany, któremu powierzono stanowisko dyrektora”). Jednakże w ust. 2 tego samego artykułu ustawa przewiduje, że po zasięgnięciu opinii organu pełniącego nadzór pedagogiczny organ prowadzący może powołać na stanowisko dyrektora osobę niebędącą nauczycielem. Ale uwaga! W takim przypadku dyrektor nie będzie sprawował nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami zatrudnionymi w przedszkolu. W takiej sytuacji sprawowanie nadzoru pedagogicznego należy powierzyć nauczycielowi zajmującemu inne stanowisko kierownicze w przedszkolu. Ze statutu placówki powinno wynikać, jakie to będzie konkretnie stanowisko - może to być np. wicedyrektor ds. pedagogicznych, któremu zostaną przypisane zadania nadzoru pedagogicznego.

Odpowiedzialność za przestrzeganie przepisów prawa pracy

Kto odpowiada przed inspekcją pracy w przedszkolu niepublicznym? Czy odpowiedzialność za nieprawidłowości poniesie osoba prowadząca przedszkole czy ustanowiony przez nią dyrektor placówki?
Głównym zadaniem inspekcji pracy, wynikającym z art. 10 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1614) jest nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności:
  • przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • przepisów dotyczących stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych.
Ustawa o PIP w art. 13 wskazuje, że kontroli podlegają pracodawcy. Jeżeli organ prowadzący przedszkole (osoba fizyczna) powierzył zarządzanie placówką zatrudnionemu przez siebie dyrektorowi i jeżeli zarządzanie to obejmuje także odpowiedzialność za sprawy podlegające kontroli PIP, to przestrzeganie przepisów wobec pracowników z pewnością zostanie przypisane dyrektorowi - jako odpowiedzialnemu za zarządzanie zakładem pracy w imieniu pracodawcy. Z kolei za przestrzeganie przepisów wobec zatrudnionego dyrektora (np. udzielenie urlopu) będzie odpowiadała osoba fizyczna (przedsiębiorca) - jako jego pracodawca.

Zakres stosowania Karty nauczyciela w przedszkolu niepublicznym

Czy do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu niepublicznym ma zastosowanie Karta nauczyciela?
Zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy - Prawo oświatowe przedszkole niepubliczne:
  • realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone dla nauczycieli przedszkoli publicznych.
Wynika z tego, że przedszkole powinno zatrudniać osoby odpowiednio przygotowane do realizacji podstawy programowej - a więc nauczycieli. Przy czym w rozumieniu ustawy oświatowej (art. 4) nauczycielem jest także wychowawca oraz inny pracownik pedagogiczny. Szczegółowe wymogi dla osoby zajmującej stanowisko nauczyciela w przedszkolach określa zaś rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1289; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1769).
Jeśli zaś chodzi o Kartę nauczyciela, to z jej przepisów wynika, że ma ona pełne zastosowanie do nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w przedszkolach publicznych (art. 1 ust 1 pkt 1). Jedynie część przepisów KN ma zastosowanie do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach niepublicznych. Artykuł 1 ust. 2 pkt 2 lit. b tego aktu prawnego wskazuje, że dotyczą ich rozwiązania jedynie w zakresie przewidzianym ustawą. A zakres stosowania Karty nauczyciela w przedszkolach niepublicznych został określony w jej art. 91b ust. 2 pkt 1 i 2. Są to przepisy mające zastosowanie wobec wszystkich nauczycieli, bez względu na wymiar zatrudnienia odnoszące się m.in. do:
  • obowiązków nauczyciela (art. 6),
  • oceny pracy nauczyciela (art. 6a),
  • kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (art. 9),
  • legitymacji służbowej (art. 11a),
  • wygaśnięcia stosunku pracy z mocy prawa (art. 26),
  • ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (art. 63),
  • odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli (art. 75-85z).
Z kolei przepisy mające zastosowanie wobec nauczycieli zatrudnionych w wymiarze nie mniejszym niż połowa obowiązkowego wymiaru to m.in.:
  • awans zawodowy nauczycieli (art. 9a-9i),
  • możliwość odbywania stażu przez nauczyciela zatrudnionego w kilku przedszkolach (art. 22 ust. 3 i 4),
  • możliwość otrzymania nagrody kuratora oświaty i ministra (art. 49 ust. 1 pkt 2),
  • możliwość otrzymania medalu komisji edukacji narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania (art. 51),
  • udział w doskonaleniu zawodowym (art. 70a ust. 4 i 7),
  • odprawa emerytalna oraz emerytura bez względu na wiek (art. 86 i 88).
Jednocześnie art. 10a KN, który obowiązuje od 1 września 2018 r., stanowi, że formą zatrudnienia w przedszkolu jest stosunek pracy, zgodnie z ustawą z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz.U z 2022 r. poz. 1510; ost. zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1700).

Rozliczanie dotacji

Wydatkowanie wyrównania dotacji
Miasto w kwietniu bieżącego roku przekazało mi wyrównanie dotacji za rok poprzedni i jednocześnie zażądało skorygowania rozliczenia ubiegłorocznej dotacji - do wysokości całej kwoty przysługującej przedszkolu za ubiegły rok. Przedszkole nie wydatkowało tych pieniędzy, gdyż ich nie miało. Czy może rozliczyć otrzymane wyrównanie wydatkami roku bieżącego? A może powinno zwrócić wyrównanie jako niewydatkowaną dotację?
Od 2018 r. sprawę dotacji dla jednostek oświatowych, których organem prowadzącym są podmioty inne niż JST, reguluje ustawa o finansowaniu zadań oświatowych. W jej art. 34 wskazano sposób przekazywania dotacji. Według tego przepisu dotacja jest podzielona na 12 części, które są wypłacane w terminach do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że za styczeń w terminie do 20., zaś za grudzień w terminie do 15. dnia roku budżetowego. Z tak sformułowanego przepisu wynika, że:
  • dotacja jest przyznawana na rok budżetowy (a nie szkolny!);
  • dotacja za dany rok jest wypłacana w czasie od 2 stycznia do 15 grudnia w 12 comiesięcznych częściach;
  • przedszkole otrzymuje dotację wyliczoną na podstawie podstawowej kwoty dotacji (art. 12) i jej aktualizacji (art. 43);
  • sposób obliczania należnej dotacji jest uregulowany w art. 15-21, art. 25 ust. 1-4 i 8, art. 26 ust. 1, 2 i 8, art. 28-30 oraz 31 ust. 1.
Z praktyki wynika, że gminy stosują takie formy jak: „zaliczkowa kwota dotacji”, „rozliczeniowa stawka dotacji” czy „ostateczna stawka dotacji”. Ich stosowanie nie jest zgodne z prawem. Ustawa bowiem nie przewiduje żadnych wyrównań, dopłat czy rozliczeń, które mogłyby być przekazywane po zakończonym roku budżetowym. Postanowienia ustawy są bardzo precyzyjne i wskazują szczegółowo czynności oraz terminy, jakich musi dochować gmina. Przepisy przewidują także sytuacje, w których mogłoby dojść do znacznych zmian dotacji (art. 43 ust. 5 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Wskazane wyżej regulacje z jednej strony chronią gminę przed nadmierną wypłatą (wzrost możliwy jest o maksymalnie 50 proc.), a z drugiej zabezpieczają przedszkola przed nadmiernym spadkiem kolejnych części dotacji (spadek maksymalnie może wynieść o 25 proc.).
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych w art. 46 wymaga, aby wszystkie dane stanowiące podstawę obliczania dotacji były jawne i były publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej danego samorządu. Może jednak się zdarzyć tak, że po zakończonym roku budżetowym - czy to w wyniku interwencji organu prowadzącego przedszkole, czy też w wyniku kontroli zarządczej prowadzonej w gminie - zostanie dostrzeżony oczywisty błąd, który spowodował błędne naliczenie dotacji. W wyniku wspólnych ustaleń może nastąpić uznanie roszczeń (ugoda) w rozumieniu art. 164 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.). Będzie miał wtedy zastosowanie art. 47 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych i jednocześnie dojdzie do naruszenia dyscypliny finansów publicznych przewidzianych art. 8 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 289). W tak opisanej sytuacji otrzymane środki należy wydatkować w roku ich wpływu na konto przedszkola i rozliczyć wydatkami poniesionymi na cele prowadzenia przedszkola pomimo tego, że nie są one częścią dotacji roku, w którym wpłynęły. Moim zdaniem nie istnieje konieczność rozliczania odsetek przekazanych zgodnie z art. 47 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, albowiem rozliczeniu podlega dotacja, która dla JST stanowi wydatek ponoszony w par. 2540 klasyfikacji budżetowej (lub par. 2590), zaś odsetki są wydatkiem klasyfikowanym w par. 4580.

Placówka przyszpitalna

Czy na ucznia, który w wyniku wypadku komunikacyjnego przebywa na długotrwałym leczeniu szpitalnym i uczestniczy w zajęciach w przyszpitalnym przedszkolu, powinienem otrzymać dotację z gminy?
Podstawa prawna działania i organizacji szkół i przedszkoli w podmiotach leczniczych (szpital, sanatorium) jest inna niż podstawa działania szkół ogólnodostępnych. Szkoła czy przedszkole zorganizowane w szpitalu funkcjonuje na podstawie zapisów art. 128 ust 3 ustawy prawo oświatowe oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 269). Rolą takiej szkoły jest przede wszystkim zapewnienie realizacji konstytucyjnego prawa do nauki (art. 70 Konstytucji RP) oraz obowiązku szkolnego dzieci i młodzieży do 18. roku życia, które z powodów zdrowotnych nie mogą być realizowane w szkole ogólnodostępnej. Szkoła lub przedszkole zorganizowane w podmiocie leczniczym nie prowadzi rekrutacji (naboru). Uczniem takiej placówki zostaje się wyłącznie z racji pobytu w podmiocie leczniczym. Dziecko przebywające w szpitalu dalej pozostaje uczniem placówki macierzystej, a jego nieobecność jest usprawiedliwiona. Jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla placówki macierzystej za czas pobytu ucznia w szpitalu otrzymuje z budżetu państwa część oświatową subwencji oświatowej w niezmiennej wysokości. Samorząd będący organem prowadzącym szkołę (odpowiednio: przedszkole) w podmiocie leczniczym także otrzyma subwencję, jednak na podstawie średniego czasu pobytu w niej ucznia (pacjenta). Po zakończonym leczeniu szkoła, w zajęciach której uczestniczył uczeń, przekaże do szkoły macierzystej informację o ocenach bieżących uzyskanych przez niego w czasie nauki oraz informację o jego zachowaniu. Jeżeli pobyt obejmie okres klasyfikacji, to decyzja o jej udzieleniu (promowaniu lub ukończeniu szkoły) zostanie podjęta w szkole zorganizowanej w podmiocie leczniczym. W świetle powyższych uregulowań finansowanie ze środków publicznych (ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia i subwencji oświatowej) pobytu ucznia w szpitalu nie wpływa na przekazywanie dotacji do szkoły macierzystej. Dokumentacja przebiegu nauczania w szkole macierzystej jedynie odnotowuje fakt pobytu ucznia w szkole zorganizowanej w podmiocie leczniczym, co jednak nie powoduje skreślenia go z listy uczniów, w związku z czym dotacja na taką osobę przysługuje.

Rozliczanie różnych rodzajów subwencji

Od stycznia tego roku gmina co miesiąc przekazuje przedszkolu niepublicznemu dotację w dwóch przelewach. Jeden to kwota opisana jako „dotacja gminna”, a drugi jest opisany jako „subwencja na niepełnosprawności”. Gmina twierdzi, że muszę prowadzić odrębną księgowość i odrębne rozliczenie wydatków dla każdej przekazywanej części. Czy ma rację?
Pytanie nie precyzuje dokładnie, jakim uczniom przedszkola zapewnia ono świadczenia i z jakimi wskazaniami. Niemiej jednak należy zwrócić uwagę, że cały rozdział 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym prawidłowego udzielania dotacji. W przypadku przedszkola niepublicznego w art. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wskazano, że - niezależnie od dotacji wskazanych w następnych artykułach - na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju otrzymuje ono dotację z budżetu gminy lub powiatu - w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu. Oznacza to, że ustawa przewiduje jakby „dwie dotacje”.
Kolejna regulacja, art. 17 ust. 3, wskazuje, że przedszkole niepubliczne otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej 75 proc. podstawowej kwoty dotacji dla przedszkoli (wyliczanej według zasad z art. 12 ust. 1 lub art. 17 ust. 4), z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na takiego ucznia niepełnosprawnego przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej dla gminy. Sposób przekazywania przywołanych wyżej dotacji wynika z art. 34 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Określa on, że przedszkole niepubliczne będzie otrzymywało dotacje na rachunek bankowy przedszkola, w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.Trzeba tu pamiętać, że części za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do 20 stycznia oraz do 15 grudnia roku budżetowego. Łącząc przywołane dotychczas przepisy, dochodzimy do wniosku, że każda z dotacji (np. na wczesne wspomaganie rozwoju i wyliczana z podstawowej kwoty dotacji) powinna być przekazywana w 12 częściach. Podział środków przez gminę opisany w pytaniu ma też swoje źródło w art. 8 ww. ustawy, albowiem samorząd musi umieć udowodnić, że na realizację zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 ustawy - Prawo oświatowe, jednostka samorządu terytorialnego przeznacza środki w wysokości nie mniejszej niż kwota przewidziana w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przedszkolach, szkołach i placówkach. Środki na te zadania są przekazywane przedszkolom niepublicznym i są klasyfikowane jako wydatki na dotacje (par. 2540 klasyfikacji budżetowej) w rozdz. 80149 - „Realizacja zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego”. Ponadto, zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, obie ww. dotacje podlegają szczególnym zasadom rozliczania.
Ponieważ z art. 36 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wynika ciążący na gminie obowiązek kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji, to księgowe wyodrębnienie w przedszkolu wydatków przeznaczonych na realizację zdań z uczniami z niepełnosprawnościami nie tylko spełni ustawowe wymogi, ale znacznie ułatwi rozliczenie otrzymanych środków.

Rozliczenie nagrody jubileuszowej z dotacji

W niepublicznym przedszkolu obowiązuje regulamin wynagradzania. Przewiduje on nagrody jubileuszowe i odprawy emerytalne. W tym roku dyrektor przedszkola otrzyma taką nagrodę za 20 lat pracy. Czy maksymalny próg wynagrodzenia dyrektora, który ustala ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, obejmuje także taką nagrodę, a w konsekwencji, czy należy ją wliczać do „limitu rocznego wynagrodzenia” możliwego do pokrycia z dotacji oświatowej?
Z pytania nie wynika, czy wysokość wynagrodzeń pracowników szkoły (dyrektora) jest ukształtowana tak, że nie przekracza limitu określonego w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Jeżeli założymy, że dyrektor ma wynagrodzenie w kwocie maksymalnej - przewidzianej ustawą - to w latach, w których nabywa on prawo do nagrody jubileuszowej, suma rocznego wynagrodzenia i nagrody jubileuszowej przekracza wysokość ustalonego w ustawie limitu. Podobna sytuacja dotyczy przypadków wypłaty odprawy emerytalnej.
Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych nie definiuje pojęcia wynagrodzenia. Wobec tego analiza powinna uwzględniać regulacje kodeksu pracy - jako podstawowego aktu prawa regulującego stosunek pracy w przedszkolu niepublicznym. Przepisy kodeksu pracy wyraźnie odróżniają pojęcie wynagrodzenia od innych świadczeń związanych z pracą. Z analizy treści kodeksu pracy można wywieść, że nagroda jubileuszowa i tzw. odprawa emerytalna powinny zostać zaliczone do „innych świadczeń związanych z pracą”. Przykładowo w treści art. 773 par. 3 pkt 3 kodeksu pracy stwierdza się, że dotyczy to „(…) innych świadczeń związanych z pracą, w tym takich, które mogą być uzależnione od okresów przepracowanych przez pracownika; w szczególności może to dotyczyć nagrody jubileuszowej i jednorazowej odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emerytur”. Podobne wnioski można wysunąć z analizy orzecznictwa i stanowisk doktryny, chociaż próbuje się tu też definiować pojęcie wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. W orzecznictwie stwierdza się, że „wynagrodzenie za pracę w ścisłym tego słowa rozumieniu to świadczenie odwzajemniające czas i wysiłek poświęcony przez pracownika swojemu pracodawcy. Świadczenia związane z pracą stanowią natomiast z perspektywy pracodawcy świadczenia nieodwzajemnione w jej wynikach. Ustawowo określony obowiązek ich ponoszenia ma wymiar socjalny lub - w przypadku odszkodowań - quasi penalny, a zatem dodatkowy względem podstawowej ekonomicznej więzi «praca za płacę» łączącej pracodawcę i pracownika” (postanowienie Sądu Najwyższego z 2 października 2012 r., sygn. akt II PZP 2/12).
Zatem trzeba wskazać, że choć w przepisach kodeksu pracy dotyczących ochrony wynagrodzenia za pracę umieszczono inne świadczenia (art. 87 par. 1), to nie są one tożsame z wynagrodzeniem. Skoro ustawodawca w kodeksie pracy wprowadził generalną zasadę, że wynagrodzenie jest pojęciem odrębnym od innych świadczeń z tytułu pracy, to należy tę zasadę przenieść na szczegółową normę obowiązującą również przy dotacjach oświatowych regulowanych w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, albowiem ustawodawca w wymienionej ustawie nie zdefiniował odrębnie pojęcia wynagrodzenia. W świetle przedstawionych argumentów należy więc przyjąć, że nagroda jubileuszowa oraz odprawa emerytalna należna dyrektorowi (nauczycielowi) szkoły nie są składnikami „rocznego wynagrodzenia” ujętego w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych, a w konsekwencji nie należy ich wliczać do „limitu rocznego wynagrodzenia” możliwego do pokrycia z dotacji oświatowej.
W stosunku do nauczycieli zatrudnionych w niepublicznych przedszkolach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego nie znajduje zastosowania m.in. art. 47 (nagroda jubileuszowa) oraz art. 28 (odprawa pieniężna) ustawy Karta nauczyciela. Nagroda jubileuszowa nie jest świadczeniem powszechnym. Uprawnienie do nagrody jubileuszowej, a także warunki przyznania odprawy pieniężnej mogą zostać określone w treści regulaminu wynagrodzenia, który jest źródłem praw i obowiązków stron stosunku pracy, co także przesądza o konieczności ich poniesienia w celu funkcjonowania przedszkola.

Wynagrodzenie dla dyrektora zespołu

Prowadzę przedszkole i szkołę podstawową w formie zespołu szkół. Czy z każdej dotacji - oświatowej przekazywanej do szkoły i do przedszkola - można pokryć wynagrodzenie dyrektora zespołu szkolnego do wysokości ustawowego limitu?
Z przepisów ustawy - Prawo oświatowe wynika, że zespół szkolny tworzy się wyłącznie w celach organizacyjnych, a jego utworzenie nie narusza odrębności szkół. Wniosek z przyjętego ustawą rozwiązania jest taki, że wynagrodzenie dyrektora zespołu szkół można rozliczyć z dotacji dla każdej ze szkół do limitu przewidzianego w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Dodatkowo można wskazać, że ustawodawca w art. 25 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych prawo do dotacji przypisuje szkole, a nie zespołowi. Skoro szkoły te „organizacyjnie” są połączone w jeden organizm, to nie uprawnia nas to do przyjęcia, że takie wynagrodzenie może być pokryte z każdej dotacji w maksymalnej wysokości limitu, określonego w treści art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy finansowaniu zadań oświatowych, niezależnie od (wkładu pracy) wymiaru czasu pracy poświęconego na rzecz każdej z takich szkół. Ustawodawca w treści art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w którym wskazuje, że dotacje przeznaczone są na „pokrycie wydatków bieżących (…) szkoły”, używa wszak liczby pojedynczej, nie mnogiej. Limit ten dotyczy więc jedynie pracowników zatrudnionych w danej szkole, której przyznawana jest dotacja oświatowa. Dotacje są przeznaczone bowiem na dofinansowanie realizacji zadań szkoły. Jeżeli więc pracownik pracuje w kilku placówkach (szkołach), to limit wynagrodzenia co do zasady się sumuje. Pogląd taki wyrażony został m.in. w odpowiedzi Ministerstwa Edukacji Narodowej z 9 stycznia 2019 r. na pismo z prośbą o interpretację art. 35 ust 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, zgodnie z którą: „Zdaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej przywołane przepisy jednoznacznie pozwalają na wykorzystanie dotacji na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej przedszkole, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki. Powyższe oznacza, że wynagrodzenie osoby fizycznej będącej organem prowadzącym kilka szkół lub placówek i pełniącą funkcje dyrektora każdej z nich może być finansowane ze środków dotacji w każdej z tych szkół lub placówek, z zachowaniem każdorazowo limitu, o którym mowa w art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansowaniu zadań oświatowych”.
Z art. 80 kodeksu pracy zaś wynika, że wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Wynagrodzenie należy się za faktycznie wykonaną pracę, uzasadnioną jej nakładem oraz ilością i jakością wykonanych zadań. Możemy również wnioskować, że pełne wynagrodzenie należy się za pracę wykonaną w pełnym wymiarze. Trudno byłoby przyjąć, że dyrektor zespołu szkół wykonuje pracę w pełnym wymiarze czasu odrębnie na rzecz każdej z wielu wchodzących w skład zespołu szkół placówek działających w tych samych godzinach. W przypadku sprawowania funkcji dyrektora przez jedną osobę w szkole i przedszkolu konieczne jest wykazanie tego, w jakim wymiarze czasu dyrektor świadczy pracę na rzecz każdej ze szkoły, a jaką na rzecz przedszkola. Wymiar pracy dyrektora na rzecz każdej z ww. placówek powinien zostać określony w podstawie jego zatrudnienia w sposób przejrzysty, uzasadniony i oszczędny oraz powinien być udokumentowany. Zaliczanie wydatkowania dotacji w każdej szkole będzie więc proporcjonalne do tego wymiaru.

Inne kwestie organizacyjne

Wiek dzieci objętych dotacjami
Dziecko, które przyjęliśmy do naszego przedszkola, 10 maja skończyło dwa lata i sześć miesięcy. Maluch zaczął uczęszczać do placówki dopiero od 15 maja. Jaka kwota dotacji przysługuje mi na to dziecko w maju? Gmina twierdzi, że nie może wypłacić całej dotacji, bo płaciłaby za okres, w którym dziecko nie miało 2,5 roku życia.
Treść art. 31 ustawy - Prawo oświatowe wskazuje, że wychowaniem przedszkolnym z początkiem roku szkolnego mogą być objęte dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą trzy lata. Oznacza to, że jeżeli dziecko urodziło się np. 31 grudnia 2019 r., to od 1 września br. może uczęszczać do przedszkola, mimo że 31 sierpnia skończyło dopiero 2 lata i 8 miesięcy życia. Ustęp 3 tego artykułu wskazuje, że można objąć wychowaniem przedszkolnym dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia, czyli niejako przepis ten przyspiesza pójście dziecka do przedszkola o trzy miesiące. W najbliższym wrześniu mogą zacząć uczęszczać do przedszkola dzieci urodzone także w marcu 2020 r., a różnica pomiędzy starszymi o trzy miesiące rówieśnikami wynika jedynie z tego, że ci traktowani jako trzylatki mają do wychowania przedszkolnego prawo, a ich nieco młodsi koledzy mają jedynie taką możliwość (ust. 7). Przepisy rozdziału 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych odnoszące się do dotacji dla przedszkoli wyraźnie zaznaczają, że przedszkole otrzymuje na każdego ucznia z budżetu gminy dotację. Zatem na każdego ucznia, który spełnia wymóg objęcia go wychowaniem przedszkolnym (czyli przyjęcia do przedszkola), gmina jest zobligowana wypłacać dotację. Tryb udzielania dotacji określa samorząd (art. 38 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych). Może on wskazać, że miesięczne części dotacji są przekazywane po podaniu faktycznej liczby dzieci, i podać termin złożenia takiej informacji oraz ustalić, że przekazywana miesięczna część będzie odnosiła się do tej liczby. Każde wykazane w informacji dziecko jest uczniem przedszkola i nie ma znaczenia, czy rozpoczęło uczęszczanie dzień czy tydzień przed jej złożeniem. Dotacja nie zależy od absencji dzieci, które nawet gdy często chorują, to i tak są uczniami przedszkola. Warto jednak zwrócić uwagę, że forma i termin przekazania informacji o liczbie uczniów podlega ustaleniu przez gminę w formie uchwały. Gmina jest zatem uprawniona do tego, aby określić termin do przekazania faktycznej liczby wychowanków np. do 5. dnia każdego miesiąca. Ustawodawca nie dopuszcza możliwości ustalenia wysokości miesięcznej części dotacji proporcjonalnie do liczby dni, przez które dane dziecko uczęszczało do przedszkola. Z całą pewnością można stwierdzić, że na ucznia, który nie został zgłoszony w określonym w uchwale gminy terminie, nie będzie przysługiwać miesięczna część dotacji. W opisanej w pytaniu sytuacji - jeśli przedszkole składało informację przed 15 maja - nie otrzyma na 2,5-latka majowej części dotacji, a jeśli składało ją po 15 maja - otrzyma całą część majową obejmującą także i 2,5-latka.

Kontynuowanie działalności bez uchwały

Prowadzę przedszkole w obiekcie wynajmowanym od gminy na podstawie uchwały sprzed 11 lat, w której rada gminy wyraziła zgodę na 10-letnią jego dzierżawę. W końcu okres dzierżawy minął i radni wobec tego podjęli nową uchwałę, lecz ta została uchylona przez wojewodę. Z tego powodu gmina nie podpisała ze mną nowej umowy. W efekcie przez ostatni rok płaciłem za zajmowany obiekt czynsz w dotychczasowej wysokości, przy czym na fakturach zamiast słowa „czynsz” zapisywano „odszkodowanie za bezumowne korzystanie”. Kontrola z miasta stwierdziła, że ten wydatek nie może być rozliczony z dotacji. Otrzymałem decyzję o zwrocie nieprawidłowo wydatkowanej dotacji. Czy słusznie?
Nie, kontrolujący nie mają racji. Pytanie wskazuje, że użytkowanie budynku po zakończonej umowie odbywało się na dotychczasowych warunkach i na dotychczasowe cele - czyli prowadzono w nim przedszkole. Zaś wynajmujący nie wszczynał postępowania, które miałoby prowadzić do zmiany wynajmującego lub przeznaczenia nieruchomości na inne cele. Odpowiedzi na pytanie o możliwość sfinansowania z dotacji wydatku poniesionego na wynajęcie lokalu należy poszukiwać w art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Zapisano w nim, że dotacje mogą być przeznaczone na „pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki”. W przepisie użyto sformułowania „każdy wydatek poniesiony na cele”, co oznacza, że podmiot prowadzący przedszkole musi umieć udowodnić, iż poniesiony wydatek ma związek i jest niezbędny do jego funkcjonowania. Inaczej mówiąc - bez niego przedszkole nie osiągnęłoby celów swojej działalności. Z kolei najem jest regulowany w kodeksie cywilnym, ale sposobu właściwego podejścia do jego rozliczenia przez gminę w kontekście opisanym w pytaniu będziemy poszukiwali na kanwie postępowań i rozstrzygnięć w sprawach VAT. Rozstrzygają one zarówno o intencjach i wiedzy wynajmującego, jak i najemcy, co może być w naszych rozważaniach pomocne. Praktyka organów podatkowych w tym względzie wskazuje, że gdy korzystający z lokalu mieszkalnego zajmuje go bez tytułu prawnego (tj. po wypowiedzeniu mu umowy najmu lub po jej zakończeniu, gdy została zawarta na czas określony, a lokator nie opuszcza lokalu i w dalszym ciągu korzysta z objętej w posiadanie rzeczy), to opodatkowanie uzależnione jest od okoliczności faktycznych. Co do zasady sytuacja bezumownego użytkowania pozostaje poza opodatkowaniem VAT, ale organy przyjmują, że jeżeli okoliczności wskazują na dorozumianą, milczącą zgodę właściciela rzeczy na jej użytkowanie przez dotychczasowego użytkownika, to czynność ta podlega opodatkowaniu jako świadczenie usług.
Przedstawione przez czytelnika okoliczności sprawy wskazują, że intencją gminy jest kontynuowanie wynajmu obiektu na cele prowadzenia przedszkola oraz obciążanie czynszem (tak to nazywa kodeks cywilny) za korzystanie z nieruchomości. Zatem pomocne mogą być tutaj interpretacje dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (np. z 28 lutego 2019 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.920.2018.2.MN), z których wynika, że jeżeli wynajmujący (np. gmina) - z różnych względów - toleruje stan, w którym przy braku formalnego stosunku prawnego inny podmiot korzysta z należącej do niego rzeczy (budynku, lokalu, gruntu), to otrzymane w takich okolicznościach wynagrodzenie z tytułu bezumownego korzystania z rzeczy stanowi zapłatę za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu VAT.
Podsumowując: możemy stwierdzić, że w okolicznościach opisanych w pytaniu gmina w dalszym ciągu świadczy usługi najmu, przedszkole wykorzystuje najmowaną (choć bezumownie) nieruchomość na cele prowadzonej działalności, gmina dokonuje obciążania najmującego wymagającego regularnych płatności, najmujący ponosi z tego tytułu wydatki, które mogą być sfinansowane dotacją na prowadzenie przedszkola.

Działanie rady rodziców

Czy w przedszkolu niepublicznym musi być powołana rada rodziców?
Nie, takiego obowiązku nie ma. Przedszkole niepubliczne stanowi wyjątek od ogólnej reguły. Ustawa - Prawo oświatowe w art. 83 stanowi, że w szkołach działają rady rodziców. Sformułowanie takie oznacza, że powołanie reprezentacji ogółu rodziców co do zasady jest wymogiem, a nie uprawnieniem. Z art. 4 ustawy wynika, że pojęciem „szkoła” objęto także przedszkola, zaś z art. 8 wynika, że przedszkole może być publiczne lub niepubliczne. Jednak w art. 87 uczyniono wyjątek od tej reguły i wskazano przepisy, które nie dotyczą szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz szkół i placówek niepublicznych. Między innymi wymieniono tam art. 83 ustawy. Zatem powoływanie rad rodziców w przedszkolu niepublicznym nie jest obligatoryjne.
Dodajmy, że choć w przedszkolu niepublicznym nie ma obowiązku powoływania rady rodziców, to nic nie stoi na przeszkodzie, by jednak ona w nim działała. Statut przedszkola niepublicznego może zatem przewidywać powołanie reprezentacji rodziców i wskazać zakres jej zadań. Uprawnia do tego art. 172 ust 2 pkt 3 i 4 ww. usta wy. Wolą organu prowadzącego nadającego statut jest zatem to, czy przewidzi funkcjonowanie w przedszkolu niepublicznym rady rodziców, czy też nie.

Przekazanie placówki

Jak przenieść prowadzenie placówki niepublicznej
W tym roku osiągnę wiek emerytalny i chciałabym, aby moja córka dalej prowadziła przedszkole niepubliczne, a więc została organem prowadzącym. W gminie powiedziano mi, że powinnam swoje przedszkole zlikwidować, a córka powinna uzyskać nowy wpis i na nowo wszystkie zgody. Czy jest jakaś inna możliwość, by przekazać jej przedszkole?
W analizie będziemy opierać się na art. 168 ust. 14 ustawy - Prawo oświatowe. W przypadku przedszkola niepublicznego zmiana organu je prowadzącego wymaga jedynie dokonania zmiany wpisu w ewidencji szkół i placówek. Takiej zmiany dokonuje się przez złożenie odpowiedniego wniosku do organu prowadzącego ewidencję szkół i placówek niepublicznych.
Wniosek należy złożyć nie później niż miesiąc przed planowanym dniem zmiany organu prowadzącego. Co ważne - wniosek o zmianę danych dotyczących organu prowadzącego składa osoba dotychczas prowadząca przedszkole.
Organ prowadzący ewidencję niepublicznych szkół i przedszkoli dokonuje stosownych zmian po złożeniu przez osobę dotychczas prowadzącą przedszkole dokumentów potwierdzających zgodne ustalenia stron w zakresie przejęcia prowadzenia niepublicznego przedszkola (umowa lub protokół przekazania/przyjęcia). Pozostałe dane we wpisie do ewidencji się nie zmienią (np. nazwa i adres przedszkola), a to potwierdza, że działalność przedszkola jest kontynuowana. Nowy organ prowadzący (czyli w opisanym przypadku córka) przejmie przedszkole jako cały zakład pracy, więc razem z pracownikami i innymi umowami (dostawa gazu, prądu, umowy z kontrahentami itd.), które w związku ze specyfiką działalności oświatowej prowadzonej przez osobę fizyczną być może będzie trzeba uaktualnić (aneksy), ale wykona to już jako nowy organ prowadzący.
Warto dodać, że do ww. ustawy z dniem 1 stycznia 2019 r. wprowadzono - wzorem ustawy o zarządzie sukcesywnym - zapis pozwalający na złożenie wraz z wnioskiem o wpis do ewidencji (lub później) pisemnego oświadczenia wskazującego osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego, która przejmie prowadzenie szkoły lub placówki w przypadku zgonu osoby składającej zgłoszenie.

Możliwość przekazania placówki publicznej

Prowadzę przedszkole publiczne. Czy po osiągnięciu wieku emerytalnego mogę przekazać następcy jego prowadzenie?
ODPOWIEDŹ Tak. Sytuację przedszkola, które funkcjonuje jako publiczne, regulują przepisy rozdziału 5 prawa oświatowego. Z zapisów art. 90b tej ustawy wynika, że - podobnie jak w przypadku przedszkola niepublicznego - istnieje możliwość przekazania prowadzenia przedszkola osobie prawnej innej niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej. Takie przekazanie wymaga jednak zmiany wydanego pierwotnie zezwolenia na założenie przedszkola publicznego. Wniosek w tej sprawie można złożyć w każdym czasie i podobnie, jak opisano w odpowiedzi na poprzednie pytanie, będzie on miał charakter przejęcia przedszkola jako „całego zakładu pracy będącego w ruchu” i wiązał się będzie z przejęciem zadań organu prowadzącego przedszkole.