Po ogłoszeniu przez burmistrza naboru na dotację nasza spółka złożyła wniosek do urzędu miasta. Niestety okazało się, że nie dla wszystkich starczy pieniędzy i wybór beneficjentów odbędzie się przez losowanie. Czy burmistrz miał prawo tak zrobić?

Z opisu przedstawionego przez przedsiębiorcę można wnioskować, że chodzi o dotacje udzielane przez gminę na podstawie art. 403 ust. 4 i 5 ustawy – Prawo ochrony środowiska. Z regulacji tych wynika, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:
1) podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
a) osób fizycznych,
b) wspólnot mieszkaniowych,
c) osób prawnych,
d) przedsiębiorców;
2) jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
A zatem potencjalnymi beneficjentami wskazanych dotacji mogą być m.in. przedsiębiorcy, czyli przykładowo podana w zapytaniu spółka. Z powyższych przepisów też wynika, że zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały. W tym miejscu należy dodać, że dotacje na tzw. fotowoltaikę mogą być właśnie rozdysponowane na podstawie ww. regulacji prawnych. Aby jednak mogły zostać udzielone, rada gminy (rada miasta/rada powiatu) musi podjąć uchwałę, w której m.in. określa zasady udzielania dotacji i tryb postępowania w sprawie udzielenia dotacji. W jej ramach rada może więc dookreślić w szczególności sposób przyznawania dotacji, np. poprzez losowanie wniosków złożonych przez zainteresowane podmioty. W praktyce w uchwale może szczegółowo określić postępowanie konkursowe, w tym termin losowania, sposób itp. Równie dobrze sposobem wyboru wniosków może być kolejność ich zgłoszenia do urzędu. Z powyższego wynika więc, że jeśli w uchwale rady gminy dotyczącej dotacji zostanie uregulowany wybór wniosków w drodze losowania, a regionalna izba obrachunkowa tego nie zakwestionowała (nie stwierdziła nieważności uchwały), to wiąże ona wójta czy burmistrza miasta.
Konkurs przeprowadza organ wykonawczy, czyli np. burmistrz miasta. Wynika to z wykonawczej roli tego organu w gminie. Stąd burmistrz tylko realizuje wolę wyrażoną w uchwale dotacyjnej, co oznacza, że musi wdrożyć procedurę losowania wniosków zgodnie z postanowieniami uchwały. Gdyby tego nie zrobił, mógłby narazić się na zarzuty ze strony innych zainteresowanych, że np. nie wykonuje prawa miejscowego.
Podsumowując, burmistrz przyznając dotacje ze środków gminy, musi kierować się uchwałą dotacyjną przyjętą przez radę. Jeśli w tym dokumencie przewidziano przyznawanie dotacji w trybie losowania wniosków, to taki sposób jest wiążący i spółka musi się temu podporządkować. Zatem wówczas o prawie do dotacji nie będzie decydować kolejność składania wniosków, a przypadek. ©℗
!Zasady udzielania dotacji celowej określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.
Podstawa prawna
• art. 403 ust. 4 i 5 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1973)