statystyki

Związki Deutsche Bank z Trumpem

autor: Jakub Kapiszewski26.02.2020, 07:30; Aktualizacja: 26.02.2020, 07:47
Donald Trump

Donald Trumpźródło: ShutterStock

Książka pokazuje, jak niemiecki gigant wsparł prezydenta w kształtowaniu wizerunku biznesmena z sukcesami, co pomogło mu wygrać wybory.

9 listopada 2016 r. szefowie Deutsche Banku obudzili się w nowej rzeczywistości: jeden z ich klientów, Donald Trump, wygrał właśnie wybory prezydenckie. Na bankierów padł blady strach: a co jeśli biznesmen przestanie spłacać swoje pożyczki? Bo co właściwie mieliby wówczas zrobić – wysłać komornika do Białego Domu?

Obawiano się również, że każda transakcja z udziałem prezydenta elekta stanie się teraz przedmiotem zainteresowania mediów i opinii publicznej. Dlatego – jak pisze w wydanej właśnie książce „Dark Towers: Deutsche Bank, Donald Trump, and an Epic Trail of Destruction” (Mroczne wieże: Deutsche Bank, Donald Trump i imponujący ślad zniszczeń) dziennikarz „New York Timesa” David Enrich – w kwaterze głównej zaordynowano wówczas wewnętrzne dochodzenie, mające na celu podsumować historię współpracy z elektem. A także ustalić, w jaki sposób stał się on jednym z najważniejszych klientów amerykańskiego oddziału banku.

Wnioski nie mogły się podobać. Trump pożyczał pieniądze od różnych działów banku; kiedy jeden odmawiał dalszej współpracy, po prostu zaczynał rozmawiać z innym. Przepływ informacji był minimalny, liczyły się tylko wyniki. To efekt strategii wzrostu za wszelką cenę, obranej przez szefostwo banku pod koniec lat 90., kiedy zapadła decyzja o ekspansji w Stanach Zjednoczonych. Strumień pieniędzy nie przestał płynąć do Trumpa nawet wówczas, gdy księgowym banku wyszło, że Trump jest wart jedną czwartą tego, co sam deklaruje (800 mln zamiast 3 mld dol.).


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie