"Szczegóły tego rozwiązania będzie dopracowywało Ministerstwo Klimatu i opublikuje w ciągu najbliższych miesięcy, bo to ono odpowiada za tę reformę" - powiedział Szyszko w TOK FM.
Pojazdy elektryczne w ramach KPO
W ramach rewizji KPO rząd zaproponował utworzenie instrumentu finansowego, w którym za pomocą wsparcia w formie dotacji dla osób fizycznych umożliwi nabycie, kupno, leasing, wynajem długoterminowy nowych i używanych pojazdów zeroemisyjnych.
"W toku rozmów doszliśmy do porozumienia, że […] wprowadzimy system zachęt do kupna nowych samochodów elektrycznych. […] Wprowadzimy taki system dopłat, ale z sufitem wartości samochodu, do którego te dopłaty mogą być stosowane, bo nie chcemy żeby system dopłat był używany do zakupu luksusowych samochodów elektrycznych. To ma być system dopłat do zakupu samochodów ze średniej półki dla zwykłych ludzi, dla klasy średniej i te dopłaty będą sięgały […] kilkudziesięciu tysięcy zł" - powiedział wiceminister.
Wysokość dopłat do zakupu elektrycznych samochodów
Doprecyzował, że chodzi o kwotę od 30 do 40 tys. zł.
Pytany jakiej części wartości samochodu ta kwota będzie odpowiadać, oznajmił: "To może być 30-40% wartości aut, a w sytuacji, gdy ktoś decyduje się na leasing, to może być po prostu opłata początkowa".
"Na razie w ramach KPO zagwarantowaliśmy ponad 1 mld zł na takie dopłaty, więc ten instrument z KPO będzie ograniczony do czasu funkcjonowania KPO czyli do roku 2027" - wskazał. "Ta kwota to jest kompromis między prognozowanym zainteresowaniem, a możliwościami w ramach KPO, ale uznaliśmy tę kwotę już jako znaczącą" - dodał.
Od kiedy dopłaty do zakupu elektrycznych samochodów?
Pytany do kiedy takie dopłaty mogłyby obowiązywać, powiedział: "Krajowy Plan Odbudowy nie jest pewnie ostatnim instrumentem finansowym unijnym, który będzie obowiązywał. Już trwają rozmowy o Społecznym Funduszu Klimatycznym, upraszczając takim KPO2, mniejszym, z innym zastosowaniem, ale istnieje możliwość kontynuowania tego z SFK".
KPO dla Polski
Wczoraj KE przyjęła zmieniony KPO. Zgodnie z nim Polska ma otrzymać z KPO 59,8 mld euro (268 mld zł), w tym 25,27 mld euro (113,28 mld zł) w postaci dotacji i 34,54 mld euro (154,81 mld zł) w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część budżetu KPO jest przeznaczona na cele klimatyczne (44,96%) oraz transformację cyfrową (21,28%).