Przedsiębiorca, któremu prowadzę księgi rachunkowe, z powodu kłopotów finansowych chce wnioskować o rozłożenie na raty zaległych składek ZUS. To mój pierwszy klient z ewidencją na pełnych księgach. Jakie operacje powinny być w nich ujęte?
- nieopłacenia w wyznaczonym terminie niedopłat powstałych w związku z brakiem zapłaty albo zapłatą rat lub składek bieżących w częściowej wysokości, względnie po terminie,
- braku zapłaty należności objętych umową w terminie płatności ostatniej raty, wynikającym z harmonogramu spłaty.
- Wn konto 75-1 „Koszty finansowe”;
- Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (ZUS);
- Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (ZUS);
- Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (ZUS);
- Ma konto 13 „Rachunki bankowe”.
- Wn konto 75-1 „Koszty finansowe” (opłata dotycząca bieżącego okresu rozliczeniowego);
- Wn konto 65 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe” (opłata dotycząca przyszłych okresów rozliczeniowych).
- opłacać należności z tytułu składek w terminach i w wysokości ustalonych w umowie, oraz
- nie mieć zadłużenia z tytułu składek nieobjętych ww. umową.