Powiat wydzierżawia obwody łowieckie kołom łowieckim w ramach wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Umowy te wiążą się z naliczaniem czynszu dzierżawnego. Czy taką dzierżawę powiat może traktować jako zwolnioną z VAT?

TEMAT: Zwolnienie z VAT dotyczące dzierżawy gruntów
PROBLEM: Jak należy rozumieć cele rolnicze
Na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od VAT objęto tym zwolnieniem dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. Z przepisów nie wynika przy tym, co należy rozumieć przez cele rolnicze. Wskazać jednak należy, że w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT znajduje się definicja działalności rolniczej. Przez działalność tę rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Jak widać, działalnością rolniczą w rozumieniu VAT jest m.in. sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej. W związku z tym przyjmuje się, że dzierżawa obwodów łowieckich jest dzierżawą gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a w konsekwencji jest zwolniona z VAT na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od VAT.
W szczególności stanowisko takie reprezentują organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 lutego 2021 r. (nr 0111-KDIB3-2.4012.889.2020.1.ASZ) czytamy, że „w niniejszej sprawie (…) dzierżawione na rzecz kół łowieckich grunty przeznaczone są do prowadzenia gospodarki łowieckiej w oparciu o wieloletni plan hodowlany i roczne plany łowieckie. Powyższe działania mieszczą się w pojęciu działalności rolniczej zdefiniowanej art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji dzierżawa przez Wnioskodawcę obwodów łowieckich na rzecz kół łowieckich – faktycznie przeznaczonych na cele gospodarki łowieckiej – będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie par. 3 ust. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia”.
Prowadzi to do wniosku, że wskazaną dzierżawę powiat może traktować jako zwolnioną z VAT. Zastrzec jednak pragnę, że kwestia ta nie wynika wprost z treści wskazanego przepisu, lecz jest jedynie interpretowana na podstawie jego treści. Wskazane jest w związku z tym potwierdzenie przez powiat zasadności stosowania przedmiotowego zwolnienia w drodze uzyskania interpretacji indywidualnej.
Podstawa prawna
par. 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1983)
art. 2 pkt 15 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 685)