Na 1 listopada 2024 r. i możliwość skorzystania z wakacji składkowych czekało wielu przedsiębiorców. Okazało się jednak, że szybkie złożenie wniosku może w niektórych przypadkach okazać się pułapką. Chodzi o oświadczenie o odpowiedzialności karnej, które zostało w nim zawarte.
Wakacje składkowe cieszą się dużym zainteresowaniem, ale co z wnioskami
Od kilku tygodni informacje dotyczące zmian prawa były zdominowane przez doniesienia o wakacjach składkowych. Od 1 listopada 2024 r. osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i komornicy sądowi mogą bowiem składać wnioski o zwolnienie z opłacania za siebie składek ZUS. Aby je uzyskać, muszą spełniać określone warunki, a samo zwolnienie może obejmować jeden, dowolnie wybrany, miesiąc w roku kalendarzowym. Jak donosi ZUS, przez trzy pierwsze doby wnioski złożyło niemal 50 tysięcy uprawnionych. Niestety szybko pojawiły się również problemy. W sieci zaczęli się bowiem wypowiadać doradcy podatkowi, których zdaniem wniosek RWS można złożyć jedynie osobiście, a jego treść wyklucza złożenie go za pośrednictwem biura rachunkowego będącego pełnomocnikiem przedsiębiorcy. Chodzi o konieczność złożenia oświadczenia o świadomości odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, którego podstawą jest art. 233 ustawy 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny. Przepis ten przewiduje, że kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Oświadczenie o odpowiedzialności karnej zawarte we wniosku jest źródłem problemów
Co do zasady w doktrynie i orzecznictwie prezentowany jest jednolity pogląd, zgodnie z którym oświadczenie o znajomości treści art. 233 § 1 Kodeksu karnego nie może być podpisane przez pełnomocnika. Przestępstwo określone w tej regulacji jest bowiem przestępstwem indywidualnym, o określonym kręgu podmiotów, których dotyczy, wyczerpująco wskazanych w tym przepisie. Odpowiedzialność karna odnosić się może tylko do indywidualnie określonego podmiotu, a nie do jego przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika (patrz np. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 września 2008 r., sygn. akt II GZ 214/08). Jednak mimo prezentowanej w tym zakresie jednolitości poglądów, w praktyce możliwość składania za pośrednictwem pełnomocnika oświadczenia dot. fałszywych zeznań budziło już w przeszłości wątpliwości. Było tak na przykład w odniesieniu do wniosku o przyznanie prawa pomocy w postępowaniu przed sądami administracyjnymi. W tym wypadku stanowisko prezentowane przez sądy nie było jednolite i opowiadano się za możliwością złożenia wniosku (i oświadczenia) przez pełnomocnika. Stanowisko to miało jednak mocne uzasadnienie. Wskazywano, że z art. 233 § 6 Kodeksu karnego jasno wynika, że dla przypisania odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, ustawa musi przewidywać możliwość odebrania tego oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Tymczasem przepisy ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które miały w tym wypadku zastosowanie, nie przewidywały takiej możliwości. Nie zawarto w nich również wytycznych do określenia w drodze rozporządzenia w treści urzędowego formularza stosownego oświadczenia odnośnie do art. 233 Kodeksu karnego. Zamieszczenie go w treści formularzy, których dotyczyły wątpliwości, wykraczało poza przedmiot delegacji ustawowej i stało w sprzeczności z przepisami Konstytucji RP.
Poradnik ZUS dotyczący wakacji składkowych budzi wątpliwości
Tymczasem w przypadku wakacji składkowych z art. 36d ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych jasno wynika, że zawarte we wniosku oświadczenia są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, a składający oświadczenia jest obowiązany do zawarcia w nich klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Oznacza to, że w tym wypadku zamieszczenie we wniosku tego rodzaju oświadczenia ma podstawę ustawową. Co za tym idzie, znajdują do niego zastosowanie wszystkie wnioski płynące z orzecznictwa sądowego, zgodnie z którymi nie może ono zostać podpisane przez pełnomocnika.
Sprawę można by więc uznać za jasną, gdyby nie to, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazał w opublikowanym przez siebie poradniku dotyczącym wakacji składkowych, że przedsiębiorca może złożyć wniosek samodzielnie ze swojego profilu płatnika na PUE/eZUS. Wniosek może również złożyć w jego imieniu pełnomocnik z profilu płatnika, jeśli ma do tego stosowne umocowania. Bazując na tej informacji wielu pełnomocników, najczęściej biur rachunkowych, złożyło już wnioski RWS w imieniu swoich klientów. Wobec najnowszych doniesień, mają obecnie uzasadnione wątpliwości co do tego, jak postępować dalej. Nie wiadomo bowiem, czy ZUS rozpatrzy złożone wnioski, czy może należy złożyć je ponownie?
Podstawa prawna
art. 36d ust. 3 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 497)