Nowelę poparło 88 senatorów, przeciw był 1, a pięciu wstrzymało się od głosu.

Nowelizacja zawiera przepisy dostosowujące przepisy prawa do zmieniającego się rynku usług pocztowych. Zakłada upowszechnienie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, w tym usług i komunikacji cyfrowej (m.in. zmianę definicji przesyłki kurierskiej - uwzględniającą jej obsługę za pomocą automatów paczkowych, nadanie mocy dokumentu urzędowego wydrukowi potwierdzenia nadania pobranego samodzielnie z systemu teleinformatycznego Poczty Polskiej, wprowadzenie elektronicznej formy udzielania pełnomocnictwa pocztowego i składania reklamacji z wykorzystaniem usługi elektronicznej, udostępnionej przez operatora pocztowego).

Planowane jest zwiększenie praw odbiorców, jeśli chodzi o doręczenia (usankcjonowanie praktyki uzgodnienia miejsca doręczenia z odbiorcą - np. w ramach przekierowania przesyłki), uproszczenie procedur stosowanych przez prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmniejszenie obciążeń administracyjne operatorów pocztowych i zmianę mechanizm finansowania tzw. kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.

Reklama

Dotychczasowe przepisy przewidują możliwość udzielenia operatorowi wyznaczonemu rekompensaty, w przypadku, gdy świadczenie usług powszechnych w danym roku obrotowym przyniosło stratę. Po zmianie podstawową formą dofinansowania tzw. kosztu netto będzie dopłata z budżetu państwa dla operatora wyznaczonego (do 2025 r. jest nim Poczta Polska).

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego przepisu, który ma obowiązywać po czterech miesiącach od ogłoszenia.