Urząd miasta przewiduje zaliczkę dla wykonawcy (30 proc.) za zamówienie publiczne polegające na budowie przedszkola w latach 2021‒2022, co jest korzystne dla spółki. Jednak wymaga wniesienia zabezpieczenia tej zaliczki – gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej (co jest kosztem dla spółki). Nie chce przyjąć cesji wierzytelności, które spółka ma wobec kontrahentów. Czy urząd może narzucić takie, a nie inne zabezpieczenie zaliczki?
Nowe prawo zamówień publicznych (dalej: nowe p.z.p.) zobowiązuje zamawiającego do płacenia zaliczek na poczet zamówienia względnie wynagrodzenia w częściach. Artykuł 443 nowego p.z.p. stanowi, że w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy zamawiający płaci wynagrodzenie w częściach, po wykonaniu części umowy, lub udziela zaliczki na poczet wykonania zamówienia. Zamawiający określa w umowie procent wynagrodzenia wypłacanego za poszczególne części. Obowiązują go przy tym określone zasady. Procentowa wartość ostatniej części wynagrodzenia nie może wynosić więcej niż 50 proc. wynagrodzenia należnego wykonawcy. Zaliczka nie może być mniejsza niż 5 proc. wynagrodzenia należnego wykonawcy.
Specyficzna forma rozliczeń
Pozostało
75%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama