statystyki

Samotni w odwrocie. Prawda o polskim singlu

autor: Maciej Miłosz18.07.2014, 08:23; Aktualizacja: 18.07.2014, 08:25

Młodzi, piękni, zamożni. Elita, która ma się dobrze. W ten mit do dziś wierzy wielu. Ale nad Wisłą single są w odwrocie. Tych, którzy mieszkają samotnie, jest z roku na rok mniej. A zdecydowana większość to osoby starsze

Ma nieco ponad 30 lat. Lubi się dobrze ubrać oraz dobrze zjeść. Dobrze zarabia. Oczywiście w wolnym i kreatywnym zawodzie. Czas wolny? W tygodniu nie ma go za wiele, bo dużo pracuje, chodzi na fitness czy siłownię, uczy się co najmniej dwóch języków i cały czas się doszkala. Za to w weekendy jego życie pełne jest niebanalnych imprez i szalonych pomysłów, przy których egzystencja zwykłego Kowalskiego wygląda jak szary papier pakowy. I uwielbia podróże. Najlepiej do egzotycznych krajów, gdzie można robić tylko ciekawe rzeczy, jak nurkowanie czy zwiedzanie zapomnianych świątyń. Zdjęcia z wojaży wrzuca na Instagram i wiesza w swoim wielkim i pięknie urządzonym mieszkaniu – ma sporo miejsca, bo przecież mieszka sam. Singiel to najfajniejsze życie, jakie można wieść.

Taki obraz singli kształtowali spece od marketingu i seriale telewizyjne. W 2006 r. pracownia badań SMG/KRC opublikowała raport „Wielkomiejski singiel”, który dotyczył osób w wieku od 25 do 35 lat. Wynikało z niego, że 40 proc. ma dyplom wyższej uczelni (w całej populacji odsetek ten wynosił wtedy 8 proc.), 23 proc. to dyrektorzy i przedstawiciele wolnych zawodów, 55 proc. lubi życie pełne wyzwań, nowości i zmian itd. Generalnie wydawało się, że jest to wzór, do którego dążyć chce każdy młody człowiek. „Single to bardzo dobra grupa nabywców produktów niszowych, a zwłaszcza elitarnych. Inwestują w siebie, w edukację, języki, kursy, a kupowane produkty traktują jako rodzaj wyróżnika” – mówiła w „Polityce” Beata Wielkopolan, ówczesna dyrektor badań Milliward Brown SMG/KRC.

Mimo atencji biznesu w społeczeństwie nie cieszyli się dobrą opinią. – Analiza mediów pokazała, że single są opisywani jako egoiści i egocentrycy skupieni na karierze. I że zbyt wielu cech pozytywnych nie posiadają – podkreśla dr Julita Czernecka, socjolog z Uniwersytetu Łódzkiego, która badaniem singli zajmuje się od lat.


Pozostało 83% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • StAAbrA(2014-07-19 15:44) Zgłoś naruszenie 00

    Singiel - to łatwy cel dla mafii . I coś jakby , małolatom , zaczęło tzw. oleum po tych kapilarach do góry wędrować .

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie