Cisza wyborcza lekiem na dezinformację [OPINIA]

autor: Dr Łukasz Olejnik15.10.2020, 08:35; Aktualizacja: 15.10.2020, 08:35
Fałszywe informacje nie mogły się jednak tak łatwo rozprzestrzenić także dzięki ciszy.

Fałszywe informacje nie mogły się jednak tak łatwo rozprzestrzenić także dzięki ciszy.źródło: ShutterStock

Cisza wyborcza w Polsce to jedyne narzędzie, które realnie chroni proces wyborczy przed pewnymi formami szkodliwej dezinformacji. Jak we wrześniu pisał DGP, propozycja jej zniesienia ma być poważnie rozważana. Te pomysły mogą skończyć się bardzo źle.

Różnego rodzaju cisze wyborcze są standardem w wielu dojrzałych demokracjach, choćby w Australii, Francji, Hiszpanii, Kanadzie, Korei Płd. czy Wielkiej Brytanii. W okolicy listopadowych wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych odpowiednie filtrowanie informacji wprowadzą też giganci informacyjni Facebook i Google, wdrażając zakaz reklam o charakterze politycznym. U podstaw ich decyzji leży zrozumienie pozycji tych platform jako najpoważniejszych dziś źródeł bieżących informacji. Ograniczając reklamę polityczną, giganci cyfrowi pragną uniknąć destabilizacji w USA. Na podstawie doświadczeń z innych krajów zrozumieli oni, jaką władzą dysponują jako krytyczna infrastruktura informacyjna.

Wbrew pozorom znane w Polsce zjawisko tzw. bazarku, za którego pomocą przemycane są sondaże w dzień wyborów, nie dowodzi konieczności ograniczenia ciszy, a wręcz przeciwnie – dowodzi raczej jej sensu. Użytkownicy muszą sami aktywnie wyszukiwać takich treści. Siłą rzeczy robi to znaczna mniejszość. Tylko osobom w zaangażowanych bańkach informacyjnych może się wydawać, że zjawisko jest na tyle masowe, że sprawia, iż cisza wyborcza staje się bezcelowa.


Pozostało 78% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie