Ruszyły przygotowania do kompleksowego remontu ul. Katowickiej w Chorzowie. W środę ważna dla regionu trasa nr 79 została już zwężona; utrudnień należy się spodziewać do końca robót, planowanych do końca sierpnia.

Chodzi o główną arterię łączącą Katowice, Chorzów i Bytom; przebiega nią droga krajowa nr 79.

Prace obejmą niemal całą ul. Katowicką w granicach Chorzowa. Wyłączony z nich zostanie tylko 900-metrowy odcinek na estakadzie przebiegającej nad chorzowskim rynkiem (kapitalny remont estakady przeprowadzono w 2012-2013 r.). Wszędzie należy spodziewać się zwężeń; na krótki czas mogą być także zamykane, np. w niedziele, niektóre skrzyżowania – z zapewnieniem objazdów.

Jak poinformował PAP dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów (MZDiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, w środę pracownicy spółki zwęzili już czteropasową jezdnię ul. Katowickiej do dwóch pasów – po jednym w każdą stronę – na jednym z odcinków w pobliżu granicy z Bytomiem.

Wymieniane tam będą tzw. studnie pośrednie, pochodzące z lat 70. ub. wieku, gdy poszerzano ul. Katowicką. Wówczas wpusty uliczne, czyli miejsca spływu wody z jezdni do kanalizacji, zastąpiono tzw. przykanalikami prowadzącymi do nowych wpustów na skraju poszerzonej jezdni.

„Te wszystkie studnie są problematyczne i dla nas, i dla kierowców. Korzystamy z okazji i likwidujemy te urządzenia” - wyjaśnił Wojtala. „Przed zasadniczymi pracami chcemy w najbliższych dniach uwolnić przedpole od tych urządzeń, zrobić je na nowo, zainstalować nowy osprzęt. Te prace musimy skończyć w lipcu, potem chcemy rozpocząć prace główne” - dodał.

MZDiM finalizuje przetarg na wykonanie zasadniczych robót związanych nie tylko z wymianą nawierzchni ul. Katowickiej, ale też m.in. jej wzmocnieniem. Do przetargu przystąpiło czterech wykonawców, przy czym najniższa zaproponowana cena - niespełna 5,3 mln zł brutto - znacznie przekracza budżet zamawiającego, wynoszący niespełna 4,4 mln zł.

W tej sytuacji, a także wobec nieco mniejszej niż wnioskowano dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa (miasto uzyskało nieco ponad 2 mln zł), MZDiM wnioskował już do prezydenta Chorzowa o przesunięcie środków w planie budżetowym miasta (w obrębie środków na remonty i inwestycje drogowe; odbywa się to zarządzeniem prezydenta).

Wojtala zasygnalizował, że zgodnie z planem zasadnicze roboty remontowe miałyby ruszyć 1 sierpnia i potrwać do końca tego miesiąca.

„To nie jest tylko wymiana nawierzchni i wzmocnienie zewnętrznych pasów. Mamy tu urządzenia, mnóstwo urządzeń, które chcemy wymieniać, m.in. w koordynacji z Chorzowsko-Świętochłowickim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. Będą to urządzenia w wyższym standardzie, w technologii samopoziomującej – odporne na wgniatanie, na zapadanie się w przyszłości, bo ruch ciągle rośnie” - zaznaczył szef chorzowskiego MZDiM.

Przypomniał, że jeszcze w ostatnich latach w ciągu doby ul. Katowicką przejeżdżało przeciętnie 37-39 tys. samochodów. Teraz jest to już najczęściej ok. 40-42 tys. pojazdów. W wakacje ruch na tej arterii spada o ponad 25 proc., dlatego remont jej nawierzchni zaplanowano właśnie na lipiec i sierpień. „Ruch nam ciągle rośnie, też na Drogowej Trasie Średnicowej” - podkreślił Wojtala.

W ub. roku Chorzów pozyskał 1,4 mln zł z rezerwy subwencji ogólnej na kompleksową wymianę nawierzchni niemal całego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej w granicach miasta (droga nr 902 – łączy m.in. Katowice, Chorzów, Zabrze i Gliwice). Tam wymieniano tylko tzw. warstwę ścieralną nawierzchni; prace więc mogły trwać jedynie osiem dni.(PAP)