W ciągu najbliższych lat za 200 mln zł ma powstać 10 parkingów podziemnych oferujących ponad 2 tys. miejsc - zapowiedziały we wtorek władze Warszawy. Pierwszy parking ma być zbudowany na Woli pod boiskiem szkolnym.

Prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała na konferencji w stołecznym ratuszu, że nigdy miasto nie dojdzie do stanu, w którym wszyscy będą jeździć transportem publicznym, mimo że jest on priorytetem miasta.

"Zawsze będą osoby, które będą jeździły samochodami, w związku z czym będą potrzebowały parkingów" - powiedział prezydent stolicy. Podkreśliła, że kierowcy również są mieszkańcami Warszawy tak samo jak piesi czy rowerzyści.

Dlatego miasto przygotowuje program budowy podziemnych parkingów, który ma być przyjęty w czwartek przez Radę Warszawy. Przewiduje on, że w ciągu najbliższych lat powstanie 10 niedużych podziemnych parkingów oferujących ponad 2 tys. miejsc postojowych. Program ma kosztować w sumie 200 mln zł, a radni w czwartek zdecydować o przeznaczeniu na ten cel pierwszych 20 mln zł.

Pierwszym parking, w ramach tego programu ma powstać na Woli, przy ul. Chłodnej 36/46 pod boiskiem szkolnym, które jednocześnie przejdzie remont - poinformowała wiceprezydent stolicy Renata Kaznowska.

Według zapowiedzi parking pomieści 225 aut w dwóch kondygnacjach. Miasto zapowiada, że w tym roku rozpoczną się przygotowania do budowy, a w 2018 r. planowane jest rozpoczęcie prac w terenie. Budowę parkingu pod boiskiem ma ułatwić brak infrastruktury podziemnej.

Ponadto zapisy w planie miejscowym pozwalają na tego typu inwestycję, parking powstanie w sąsiedztwie sądów, urzędów i samej szkoły - zaznaczył burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski.

Drugą wskazaną przez urzędników lokalizacją dla parkingu podziemnego jest teren między jezdnią ul. Rzymowskiego a Orzycką, przy skrzyżowaniu z ul. Gotarda na Mokotowie. Innych lokalizacji urzędnicy ratusza nie podali.

Budową parkingów zajmie się Zarząd Transportu Miejskiego, a późniejszym zarządzaniem Zarząd Dróg Miejskich.

Urzędnicy nie podali dokładnych dat realizacji inwestycji, ale parking na Chłodnej może powstać za 2-3 lata, a cały program budowy obliczony jest na ok. 5-6 - wynika z nieoficjalnych informacji.

Kaznowska podkreśliła, że program przewidujący budowę 10 parkingów podziemnych jest uzupełnieniem programu parkingowego dla Warszawy. Zaznaczyła, że miasto chce zbudować także - w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego - parkingi podziemne na pl. Powstańców Warszawy i pl. Wilsona. Kaznowska liczy, że w tym roku zostaną podpisane stosowne umowy, w 2018 r. powstaną projekty, a w 2019 r. uda się wejść na teren budowy.

Wiceprezydent stolicy zaznaczyła, że niemal 30 proc. ruchu samochodów to przejazdy w poszukiwaniu miejsca postojowego. Dlatego miasto planuje również, aby wszystkie parkingi podziemne budowane w ramach programu, jak również inne istniejące parkingi miejskie i strefę płatnego parkowanie objąć jednym systemem nazwanym roboczo e-parkowanie. Ma on umożliwić poprzez aplikację na telefonie sprawdzenie, gdzie jest wolne miejsce parkingowe.

Kaznowska podkreśliła, że parkingi podziemne mają zmniejszyć liczbę samochodów parkujących na ulicach. Na parkingach część miejsc będzie przeznaczona do parkowania rotacyjnego, a część do parkowania na abonament dla mieszkańców. (PAP)