- Czy do prowadzenia przyczepy wystarczy prawo jazdy kat. B?
- Przyczepa czy kamper? Jest ważna różnica
- Dopuszczalna masa całkowita (DMC). Za jej przekroczenie możesz słono zapłacić
- Wynajęcie przyczepy na wakacje. Od czego zacząć?
- Przekroczenie DMC. Kary są dotkliwe, ale niebezpieczeństwo również jest wysokie
Wynajmowanie przyczep kempingowych czy kamperów na czas urlopu i podróżowanie nimi na własną rękę jest coraz bardziej popularne. Zapewne sprzyjają temu świetne warunki na kempingach, wiele atrakcji dla najmłodszych oraz atrakcyjne ceny w porównaniu ze standardowymi noclegami w pensjonatach czy hotelach. Jeśli zastanawiamy się nad wypożyczeniem przyczepy kempingowej, warto sprawdzić, jakich przepisów należy przestrzegać. Ich złamanie może wiązać się z dotkliwymi mandatami. Z artykułu dowiesz się również, w jakich miejscach w Polsce zatrzymywanie się na dziko jest zabronione.
Czy do prowadzenia przyczepy wystarczy prawo jazdy kat. B?
Osoby, które posiadają najbardziej popularne uprawnienie do prowadzenia pojazdów, czyli prawo jazdy kategorii B, mogą podróżować z przyczepą kempingową, jednak trzeba pamiętać o kilku ograniczeniach. Wszystko zależy od modelu, na który się zdecydujemy.
Zanim zgłosimy się do firmy wynajmującej przyczepy kempingowe, warto porównać niektóre parametry. Pozwoli to zaoszczędzić czas. Najważniejsze zasady, jeśli mamy prawo jazdy kat. B, to:
- możemy ciągnąć ze sobą przyczepkę do 750 kg;
- łączny ciężar przyczepki i auta nie może przekroczyć 4250 kg;
- ważny jest stosunek wagi obu pojazdów – dozwolone jest ciągnięcie przyczepki o masie nie mniejszej niż 1/3 ciężaru auta.
Przyczepa czy kamper? Jest ważna różnica
Korzystną alternatywą dla przyczepy kempingowej może być kamper. Dla kierowców posiadających prawo jazdy kat. B dostępne są modele, których waga nie przekracza 3,5 tony. W przypadku osób porównujących różnice między kamperem a przyczepą jedną z najistotniejszych kwestii jest to, że zgodnie z przepisami kampery to autonomiczne samochody z nadbudową mieszkalną. W związku z tym nie trzeba się martwić takimi kwestiami, jak stosunek wagi obu samochodów, jak w przypadku przyczepki.
Dopuszczalna masa całkowita (DMC). Za jej przekroczenie możesz słono zapłacić
Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (DMC) to parametr, który reguluje Ministerstwo Infrastruktury. Określa maksymalne obciążenie, jakie pojazd może bezpiecznie przewozić podczas jazdy. Poza masą własną pojazdu w skład DMC wchodzą również masa pasażerów oraz ładunku. Wartość maksymalnego obciążenia, które pojazd może przewozić, jest zgodna z wartościami określonymi w homologacji pojazdu.
Wynajęcie przyczepy na wakacje. Od czego zacząć?
Jeśli planujemy wynająć przyczepę, warto zacząć od sprawdzenia jej DMC, a następnie oszacować ciężar przewożonych rzeczy. Jeśli przekroczymy dopuszczalną masę całkowitą, poważnie naruszymy przepisy. Kara za ich złamanie w tym przypadku jest traktowana jako prowadzenie bez odpowiednich uprawnień oraz równoznaczne z naruszeniem art. 94. § 1. Kodeksu wykroczeń. Kierowcy może grozić grzywna w wysokości od 1500 do 30 tys. zł, a nawet areszt czy ograniczenie wolności. Ponadto sąd może zakazać prowadzenia pojazdów.
Przekroczenie DMC. Kary są dotkliwe, ale niebezpieczeństwo również jest wysokie
W przypadku ciągnięcia zbyt ciężkiej przyczepy narażamy siebie i innych kierowców na poważne niebezpieczeństwo. Przede wszystkim przeciążenie przyczepy może znacząco osłabić skuteczność hamowania pojazdu, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku. Ponadto ciągnięcie zbyt ciężkiej przyczepy może w dużym stopniu uszkodzić nasz pojazd, spowodować awarię opon, zawieszenia czy innych ważnych elementów auta. Warto również pamiętać, że w tej sytuacji nie mamy co liczyć na pokrycie kosztów naprawy przez ubezpieczyciela - z dużym prawdopodobieństwem, jeśli przyczepa przekroczy dopuszczalną masę, spotkamy się z odmową wypłaty odszkodowania.
Noc w przyczepie kempingowej na dziko. Czy to dozwolone w Polsce?
W Polsce, w przeciwieństwie do wielu innych europejskich krajów, spanie na dziko nie jest zabronione. Można zatrzymać się na noc w przyczepie kempingowej czy kamperze w dowolnym miejscu, z kilkoma istotnymi wyjątkami. Aby beztrosko móc cieszyć się bliskością z naturą i mieć poczucie bezpieczeństwa, warto pamiętać o kilku zasadach. To pomoże również uniknąć ewentualnych mandatów. Najważniejsze zasady to:
- na terenie rezerwatów przyrody, na plaży i w górach nie można rozstawiać przyczep kempingowych, kamperów oraz namiotów;
- na prywatnym terenie konieczna jest zgoda właściciela;
- jeśli chcemy wjechać do lasu, musimy pamiętać, że w Polsce nie możemy tego robić samochodami spalinowymi, poza ściśle wyznaczonymi drogami (jest mapa miejsc w lasach, w których można biwakować; wystarczy wcześniej powiadomić nadleśnictwo drogą elektroniczną);
- jeśli chcemy zatrzymać się na dziko kamperem, pamiętajmy, by stosować się do zakazów i nakazów obowiązujących w konkretnym miejscu, nie śmiecić oraz zostawić po sobie dane miejsce w takim stanie, w jakim je zastaliśmy.