Zamiast kupować 10 tys. nowych samochodów, lepiej je wypożyczyć w firmie, która przejmie również ich bieżącą obsługę – proponuje Komenda Główna Policji. Auta zastąpiłyby flotę Kia, która powoli kończy służbę
Problem nowych aut staje się dla policji naglący, gdyż ostatnich wielkich zakupów dokonano w 2007 i 2008 roku. – Uważamy, że od kupna bardziej opłacalny może się okazać wynajem. Trwają szczegółowe analizy tego rozwiązania – przyznaje DGP zastępca komendanta głównego odpowiedzialny za pion logistyczny Arkadiusz Letkiewicz.
W ten sposób policja wybrałaby swój nowy, podstawowy model oznakowanego radiowozu, choć część zamówienia dotyczyłaby także aut bez widocznych oznaczeń. Nadal jednak policja kupowałaby lub wynajmowała już w mniejszych ilościach różne marki samochodów dla pionów operacyjnych. Według wstępnych szacunków koszt takiej operacji sięgałby ok. 160 milionów rocznie. Tymczasem na zakup 10 tysięcy samochodów średniej klasy należałoby przeznaczyć z budżetu – za jednym razem – 600 milionów.
Według Komendy Głównej Policji za takim rozwiązaniem przemawia kilka argumentów. – Regularna, co 3–4 lata, wymiana na nowsze auta. Pełna obsługa serwisowa wykonywana przez zewnętrzną firmę, a w przypadku awarii samochód zastępczy. Dodatkowym walorem jest ubezpieczenie AC, którego dziś nasze auta nie posiadają i rozliczanie wszelkich szkód poza nami – wymienia komendant Letkiewicz.
Flota Policji / DGP
Zapytaliśmy wczoraj o zdanie przewodniczącego sejmowej komisji spraw wewnętrznych Marka Biernackiego, który będzie współdecydował o budżecie policji: – Najważniejsze, aby policjanci jeździli sprawnymi i bezpiecznymi autami. Nie mówię „nie”, ale czekam na szczegóły tej ciekawej propozycji. Innego zdania jest dr Zbigniew Rau, były wiceminister spraw wewnętrznych. – Oszczędności przyniesie to pozorne, przecież firmy chcą zarobić. A co będzie w przypadku strajku generalnego, stanu klęski żywiołowej, gdy firmy zewnętrzne nie działają? – zauważa.
Przed policją na podobny eksperyment zdecydowano się w ministerstwach Skarbu Państwa oraz środowiska. Ale tam skala jest zupełnie inna, nie ma również specyfiki dotyczącej bezpieczeństwa państwa. – Dzięki umowie podpisanej w 2010 roku na wynajem 18 aut osobowych znacznie ograniczyliśmy koszty – zachwala rzecznik resortu skarbu Magdalena Kobos. W rezultacie kierownictwo dysponuje sześcioma audi A6, a opłata za każde to 2,9 tys. zł. miesięcznie.
Według przedstawicieli rynku dwa przypadki w administracji to zdecydowanie za mało. – W krajach wysoko rozwiniętych wynajem pojazdów przez administrację publiczną ma powszechny charakter, a wypożyczalnie prześcigają się w oferowaniu coraz to atrakcyjniejszych warunków najmu – mówi Roman Świderski, ekspert wynajmu średnioterminowego w firmie Express, należącej do Polskiej Grupy Dealerów, największego sprzedawcy samochodów w naszym kraju. Przekonuje, że urząd może wynająć pojazd klasy średniej kompaktowej już w cenie 1350 zł miesięcznie. Potwierdzają to wyliczenia MSP: operacja wynajmu sześciu limuzyn od sierpnia 2010 r. do końca 2011 r. kosztowała 260 tys. zł brutto. Gdyby w resorcie kupowali samochody za gotówkę, starczyłoby ledwie na dwie limuzyny.

Koszt wynajęcia aut to 160 mln zł rocznie. Zakup to już 600 mln zł.

OPINIA
To rozsądny i bardzo opłacalny sposób

Konrad Karpowicz, dyrektor handlowy Masterlease

Samochód w instytucji, jaką jest Policja, to podstawowe narzędzie pracy. Musi być sprawny, ekonomiczny, niezawodny. W przypadku wszystkich tych czynników wynajem jako forma finansowania policyjnej floty wydaje się jak najbardziej optymalny. A to dlatego, że zwykle przedsiębiorstwa posługujące się tak rozbudowanym parkiem samochodowym są zmuszone poświęcać wiele środków i angażować wielu pracowników do administrowania własną flotą. Wynajem jako outsourcing przenosi te obowiązki do wyspecjalizowanej firmy. Służy więc optymalizacji kosztów i odciążeniu pracowników, których można skierować do innych zadań. Dzięki temu środki, jakimi gospodaruje instytucja, mogą być przeznaczone na inwestycje w główne gałęzie działalności. Niskie opłaty inicjalne, rozłożone w czasie koszty – w przeciwieństwie do jednorazowych dużych wydatków związanych z zakupem za gotówkę – korzystnie wpływają na zachowanie płynności finansowej instytucji decydującej się na wynajem. Usługa ta pozwala również na spójną kontrolę kosztów floty. Jest to szczególnie istotne w przypadku takich instytucji, jak Policja, których jednostki zlokalizowane są na terenie całego kraju. Firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym dzięki współpracy z partnerami dla swoich klientów uzyskują kolejne oszczędności w postaci zniżek, rabatów na ubezpieczenia, a nawet zakup paliw. Taki wynajem pozwoli administracji znacznie lepiej kontrolować, analizować koszty eksploatacji pojazdów.