Jeden z problemów związanych z rozwojem krajowej sieci teleinformatycznej obsługi numeru alarmowego 112 to brak wystarczających środków na realizację tego projektu w latach 2012-2013 - wynika z raportu MAC poświęconego e-administracji.

W poniedziałek Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało dokument pt. "Państwo 2.0 Nowy start dla e-administracji". Zawiera on m.in. informacje dotyczące numeru 112, a także projektu wielousługowej platformy komunikacyjnej policji.

Celem pierwszego z tych projektów, wartego 165 mln zł, jest m.in. wdrożenie zintegrowanej, ogólnopolskiej sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112 wraz z wyposażeniem w urządzenia służb m.in. policji oraz straży pożarnej.

MAC poinformowało, że trwają prace związane z zapewnieniem warunków dla komunikacji dla wszystkich jednostek PSP w miastach wojewódzkich oraz większych ośrodkach miejskich (47 lokalizacji). Do jednostek powiatowych oraz jednostek ratowniczo-gaśniczych PSP został dostarczony sprzęt umożliwiający prawidłowe działanie w ramach numeru 112 zaraz po fizycznym podłączeniu do sieci. Pozostałe jednostki PSP mają być podłączane "w kolejnych latach, w zależności od dostępności środków finansowych".

MSW i MAC współpracują w celu zapewnienia źródeł finansowania systemu na rok 2012. MAC podejmuje także działania w celu zapewnienia środków w budżecie na rok 2013 - podkreślono w raporcie.

"Ogólnopolska sieć teleinformatyczna 112 będzie istotnym elementem Systemu Powiadamiania Ratunkowego, zapewniającym integrację teleinformatyczną (...) na terenie całego kraju, umożliwiając tym samym współdziałanie służb, przekierowanie zgłoszeń do właściwych merytorycznie służb i wymianę informacji" - napisano w raporcie.

Sieć ma umożliwić przesyłanie danych teleadresowych i lokalizację abonenta dokonującego zgłoszenia alarmowego do wszystkich podmiotów obsługujących numer 112.

W raporcie wskazano, że dzięki całkowitej realizacji projektu zapewnione zostaną lepsze warunki techniczne, organizacyjne i finansowe związane z eksploatacją sieci komunikacyjnych różnych służb. Ma to pozwolić na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez poszczególne służby na utrzymanie sieci oraz zmniejszyć koszty utrzymania infrastruktury teleinformatycznej.

"Zwiększona zostanie efektywność współdziałania służb ustawowo zobowiązanych do niesienia pomocy, poprzez zmniejszenie barier związanych z przepływem informacji" - napisano w raporcie.

Wśród problemów MAC wymienia m.in.: niewystarczającą pulę środków zabezpieczonych dla projektu na lata 2012-2013 związanych z finansowaniem dzierżawy łączy OST 112, opóźnienia w przygotowaniu Systemu Wspomagania Dowodzenia Pogotowia Ratunkowego oraz brak właściwej koordynacji przy realizacji łączenia systemów współpracujących jednostek.

W lutym 2011 r. MSWiA zapewniało, że do końca roku we wszystkich województwach będą gotowe Centra Powiadamiania Ratunkowego przyjmujące zgłoszenia na wszystkie numery alarmowe (w tym 112) i przekazujące je do odpowiednich służb. Szef tego resortu Jerzy Miller przyznał wówczas, że choć numer 112 działa w całej Polsce, to czas oczekiwania na połączenie z jego operatorami bardzo się różni. Zapewniał, że trwa przebudowa systemu przepływu informacji, tak by wezwanie pomocy przez nr 112 było szybkie i skuteczne.

Pierwsze w Polsce CPR działa od kwietnia 2009 r. w Małopolsce i obsługuje Kraków oraz powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pracownicy małopolskiego CPR odbierają dziennie średnio ponad 1 tys. połączeń, z czego większość to połączenia na numer 112, a reszta - na nr 998.

We wrześniu 2010 r. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym skrytykowała sposób wdrażania systemu alarmowego numeru 112 i oceniła, że szanse na poprawę sytuacji przed Euro 2012 są niewielkie, co może zaszkodzić opinii Polski. NIK wskazywała m.in. na problemy z lokalizowaniem dzwoniących i brak CPR-ów.

W raporcie MAC podkreślono także, że realizowany jest projekt wielousługowej platformy komunikacyjnej policji. Ma ona umożliwić załatwianie przez internet takich spraw jak pozwolenie na broń, licencje np. detektywa, pracowników ochrony fizycznej i zabezpieczenia technicznego oraz składanie skarg, zażaleń. System ma też usprawnić pracę samej policji poprzez m.in. wprowadzenie modułu e-aukcje i e-zamówienia publiczne, który ma pozwolić na sprzedaż w formie aukcji internetowych i usprawnić obsługę zamówień publicznych.

Jak poinformowało w swoim raporcie MAC, Centrum Projektów Informatycznych zakończyło już budowę systemu. Ma on być teraz wdrażany przez wszystkie komendy wojewódzkie policji, Komendę Stołeczną i Komendę Główną Policji. W ramach umowy zainstalowano również kioski informacyjne we wszystkich komendach wojewódzkich policji, Komendzie Stołecznej i Komendzie Głównej Policji.