Spółka ElectroMobility Poland w poniedziałek zaprezentowała 66 projektów, które spełniły wymogi formalne w konkursie na karoserię polskiego samochodu elektrycznego. Pięciu zwycięzców konkursu ma zostać wyłonionych we wrześniu.

Jak poinformowała ElectroMobility Poland, spośród spełniających wymogi zgłoszeń 27 prac zgłosiły biura projektowe, a 39 projektów pochodzi od osób fizycznych. Pierwsza oficjalna prezentacja prac konkursowych odbyła się w poniedziałek podczas wrocławskiego Kongresu Regionów. Wszystkie są dostępne na stronie http://konkurs.emobilitypoland.pl/.

"Wysoki poziom merytoryczny projektów spowodował, że Jury konkursu będzie miało z czego wybierać. Efektowność wizualizacji jest dowodem na to, jak wielki potencjał drzemie w polskich projektantach i inżynierach. Chcemy skorzystać z tych atutów na rodzimym rynku" – powiedział prezes ElectroMobility Poland Maciej Kość.

"To pierwszy, ale bardzo ważny etap prac nad polskim samochodem elektrycznym. Żeby za kilka lat sprzedać samochód made in Poland, już dziś trzeba dbać, aby produkt wpisywał się w oczekiwania ludzi" – uważa Piotr Zaremba, Szef Projektu Electromobility Poland. Jak dodał, konkurs ma pokazać, jakiego samochodu chcą kierowcy w naszym kraju. "Potem przyjdzie czas na prototypy i krótkie serie, które będziemy poddawać weryfikacji przyszłych użytkowników. Dokładne odzwierciedlenie oczekiwań polskiego konsumenta może być naszym wyróżnikiem na rynku motoryzacyjnym" - powiedział Zaremba.

Jury konkursu będzie obradować w lipcu i sierpniu, a rozstrzygnięcie nastąpi 12 września podczas uroczystej gali. Konkurs wyłoni pięć zwycięskich wizualizacji, na podstawie których powstaną jeżdżące prototypy. Na ich budowę ogłoszony ma być kolejny konkurs. Po rozstrzygnięciu ElectroMobility Poland planuje proces homologacji, produkcji krótkich serii, a następnie wsparcia przy uruchomieniu produkcji seryjnej.

Celem ElectroMobility Poland SA jest stworzenie warunków dla rozwoju ekosystemu elektromobilności w Polsce, w szczególności organizacja konkursu na polski samochód elektryczny. Patronat nad konkursem sprawują: Ministerstwo Energii i cztery spółki energetyczne, które utworzyły ElectroMobility Poland w październiku 2016 r. PGE, Energa, Enea i Tauron mają w tej spółce po 25 proc. udziałów.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.

Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia.