Szukamy możliwości uzyskania wsparcia dla działalności i nasza jednostka może skorzystać z dofinansowania z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej. Jak mamy je zaewidencjonować? Czy dofinansowania ujmować jako przychody, czy jako koszty?

Niektóre jednostki mogą skorzystać z dofinansowań związanych z cenami surowców. To, w jaki sposób ująć to dofinansowanie, zależy od tego, czy jest ono związane z wytwarzaniem produktu oferowanego przez podmiot, czy przyznawane jest jako ogólna pomoc dla przedsiębiorstwa.
Sposób ewidencji w księgach dofinansowania dla przedsiębiorcy, w tym dofinansowania de minimis, z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej powinien być uzależniony od celu przeznaczenia dofinansowania i jego związku z podstawową działalnością operacyjną. Uwzględniając zasadę współmierności przychodów i kosztów, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości (dalej: u.r.), oraz z racji tego, że dofinansowanie z tytułu wzrostu cen energii elektrycznej ma za zadanie wyrównać rentowność sprzedaży tych jednostek poprzez dopłatę do każdej zakupionej i zużytej kilowatogodziny energii elektrycznej, wartość dofinansowania ma wpływ na zysk brutto za dany okres sprawozdawczy poprzez zmniejszenie kosztów działalności odbiorców końcowych (tj. zmniejszenie kosztów zużytej energii).
Dofinansowanie może być ujęte w księgach rachunkowych, gdy jego otrzymanie będzie niewątpliwe, a więc po uprawdopodobnieniu jego otrzymania w powiązaniu ze spełnieniem określonych w przepisach warunków uprawniających do jego otrzymania. Zatem jeśli wsparcie zależy od rozmiarów działalności jednostki, ma bezpośredni związek z wyrobami lub usługami oferowanymi przez przedsiębiorstwo, to powinno być ujmowane jako zmniejszenie kosztów działalności.

Przykład

Zmniejszenie kosztów
Elektrociepłownia sp. z o.o. otrzymała 200 000 zł jako rekompensatę wzrostu cen węgla.
Otrzymane środki należy ująć:
1. Decyzja o przyznaniu rekompensaty – jednostka uznała, że dofinansowanie jest niewątpliwe, jest pewność, że środki wpłyną na konta spółki:
• Wn „Pozostałe rozrachunki” 200 000 zł,
• Ma „Zużycie energii” 200 000 zł.
2. Wpływ środków na rachunek bankowy:
• Wn „Rachunek bankowy” 200 000 zł,
• Ma „Pozostałe rozrachunki” 200 000 zł.
Natomiast w sytuacji, gdy rekompensata kosztów 2022 r. będzie przyznana w 2023 r., to należy jednak ująć ją jako pozostałe przychody operacyjne. Jest to konieczne dla prawidłowego odzwierciedlenia zasady współmierności przychodów i kosztów działalności podstawowej jednostki w danym roku. W takiej sytuacji zaleca się, aby w informacji dodatkowej już za 2022 r. wskazać fakt otrzymania tego wsparcia.
W przypadku gdy podmiot otrzymuje wsparcie w sposób zryczałtowany i nie zależy ono od rozmiarów jego działalności, należy otrzymywane wsparcie ujmować jako pozostałe przychody operacyjne. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 u.r. jest ono w sposób pośredni związane z działalnością prowadzoną przez jednostkę i powinno być ujmowane:
  • Wn „Pozostałe rozrachunki (jeśli jest należne) lub „Wn Rachunek bankowy” (w dacie otrzymania),
  • Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.
Jeśli jednostka otrzyma dofinansowanie lub rekompensatę z innego tytułu niż wzrost cen energii, węgla, to ujmuje takie wsparcie według zasad opisanych powyżej. Analizuje, jaki jest związek wsparcia z podstawową działalnością jednostki. ©℗
Podstawa prawna
art. 3 ust.1 pkt 32, art. 6 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1488)